کاربرد بالاست

کاربرد بالاست چیست ؟ بیشتر لامپ هایی که برای رشد گیاهان استفاده می شوند نیاز به بالاست دارند. لامپ های فلورسنت و ال ای دی عموما به گونه ای طراحی شده اند که نیازی به بالاست ندارند. اما اگر به فکر استفاده از لامپ های رشد گیاه گازی یا HID هستید، باید بالاست را جداگانه خریداری کنید.اما کاربرد بالاست چیست ؟

کاربرد بالاست

کاربرد بالاست چیست ؟

کاربرد بالاست چیست ؟ لامپ های گازی در هنگام کار و ساطع کردن نور تجهیزاتی با مقاومت کم هستند اما قبل از آن برای شروع به ولتاژ بالا نیاز دارند. بالاست هر دو یعنی مقاومت پایین و ولتاژ بالا را تأمین می کند. وقتی لامپ گازی را روشن می کنید، بالاست ولتاژ کافی برای شروع قوس الکتریکی  را فراهم می کند. هنگام شروع قوس الکتریکی، سدیم جامد است، اما به سرعت ذوب شده و بخار می شود.

اما در مورد کاربرد بالاست باید گفت که در حالت گازی، مقاومت لامپ افت می کند و برای ادامه کار به انرژی بسیار کمتری نیاز دارد. بالاست تضمین می کند که لامپ فقط جریان مورد نیاز را دریافت می کند و نه بیشتر. بدون بالاست برای تنظیم میزان الکتریسیته وارد لامپ ، شدت نور تا زمان دمیدن لامپ ادامه می یابد.

کاربرد بالاست در لامپ های گازی

کاربرد بالاست در لامپ های گازی

کاربرد بالاست در لامپ های گازی چیست ؟ هنگام راه اندازی، لامپ های گازی یا HID در ابتدا به انرژی بیشتری نسبت به خروجی نیاز دارند، بنابراین بالاست آنچه را که دریافت کرده، تنظیم می کند تا لامپ، نور مورد نیاز برای روشن شدن را فراهم کند. پس از روشن شدن هر آنچه را که می گیرد تنظیم می کند (بعضی اوقات تغییراتی وجود دارد) و اطمینان می دهد که لامپ همیشه یک منبع برق ثابت دریافت می کند.

وقتی لامپ های HID فرسوده می شوند، در واقع به انرژی بیشتری برای کار نیاز دارند. بالاست به طور خودکار با افزایش سن لامپ آن را افزایش می دهد. علاوه بر این  از دیگر کاربرد بالاست این است که وقتی لامپ به نقطه ای رسید که نیاز به انرژی بیش از حد داشته باشد، بالاست خاموش می شود تا از بروز حادثه جلوگیری کند. در این حالت، می توانید لامپ را دوباره راه اندازی کنید ، اما بالاست به سرعت دوباره آن را خاموش می کند. این به این معنی است که وقت آن است که باید یک لامپ جدید تهیه کنید

کاربرد بالاست در لامپ

انواع بالاست

کاربرد بالاست با توجه به نوع آن متفاوت است. بالاست دو نوع دارد: مغناطیسی و الکترونیکی

بالاست الکترونیکی مغناطیسی

هر دو مزایا و معایب خود را دارند، اما بهتر است بیشتر ما از بالاست های الکترونیکی استفاده کنیم چرا که عملکرد آنها خنک تر و کارآمدتر است . این بالاست ها در حالی که از انرژی کمتری استفاده می کنند، خروجی بیشتری دارند. اکثر آنها همچنین قابل تنظیم هستند به این معنی که می توانند لامپ های با ولتاژ پایین تری را نیز روشن کنند و قابلیت استفاده برای ه دو لامپ متال و سدیم را دارند. اما معایبی نیز دارند و قطعاً بهترین انتخاب برای همه لامپ ها نیستند. ادامه مطلب را بخوانید تا ببینید کدام بالاست برای شما بهترین است.

بالاست مغناطیسی چگونه کار می کند ؟

بالاست های مغناطیسی یک قرقره بزرگ سیم دارند که به دور ورق های فولادی پیچیده شده است. این ژنراتور ولتاژ زیادی را ایجاد می کند تا انچه که مورد نیاز لامپ HID است را تأمین کند. آنها از یک قوطی ساخته شده از پلاستیک یا فلز برای تنظیم برق استفاده می کنند.

بالاست های مغناطیسی  نوع قدیمی محسوب می شوند و حجیم هستند و گرمای زیادی تولید می کنند.

هر چند آنها مزایایی دارند. آنها ناهموار بوده و معمولاً بسیار بیشتر از بالاست های الکترونیکی دوام می آورند و حتی در هوای سخت سالها ادامه می یابد.

از همه مهمتر ، این موارد برای مطابقت با استانداردهای ANSI (انستیتوی ملی استاندارد آمریکا) ، اطمینان از عملکرد صحیح لامپ و بالاست ، طراحی شده اند.

مسئله این است که متال هالید و سدیم فشار بالا نیازهای متفاوتی دارند و بنابراین به بالاست جداگانه نیاز دارند. بالاست های مغناطیسی قابل تعویض در دسترس هستند که می توانند برای هر دو نوع لامپ به کار روند اما در واقع طبق مشخصات HPS ساخته شده اند و بنابراین برای لامپ های MH را نیز به کار اندازند

بالاست الکترونیکی

بالاست های الکترونیکی به جای سیم پیچ مغناطیسی، نیمه هادی ها و ریز تراشه هایی دارند که ولتاژ بالای مورد نیاز لامپ های HID را تأمین می کنند. بدین ترتیب، داخل یک بالاست الکترونیکی بیش از آنچه که به طور سنتی انتظار دارید یک بالاست به نظر برسد ، بیشتر شبیه کامپیوتر است.

نداشتن سیم پیچ سنگین ، آنها را بسیار کوچکتر و سبک تر از بالاست های مغناطیسی می کند. آنها همچنین بسیار خنک تر کار می کنند.

اشکال اصلی بالاست الکترونیکی این است که در حال حاضر هیچ استاندارد ANSI برای سازگاری آنها با لامپهای HPS و MH وجود ندارد ، حداقل برای نسخه های با توان بالا (250+ وات). در نتیجه ، همه آنها متفاوت ساخته می شوند ، که منجر به عملکرد متناقض می شود.

منبع

growlightinfo.com

مقالات مرتبط