نورپردازی تجاری

امروزه با گسترش انواع لامپ ال ای دی و پیشرفته تر شدن چراغ های گوناگون امکان نورپردازی برای مکان های تجاری هم ایجاد شده است. ال ای دی ها با مصرف کم انرژی و رنگ نورهای مختلفی که تولید می کنند این امکان را برای نورپردازان فراهم کرده اند تا جلوه ای دیگر به نورپردازی تجاری ببخشند. نورپردازی تجاری یک عبارت کلی است که به شیوه های روشنایی برای انواع مکان های مختلف نظیر ادارات، مغازه ها، موسسات، بیمارستان ها، رستوران ها، هتل ها، انبارها و مراکز خرید دلالت دارد.

سیستم های روشنایی مکان های عمومی نظیر ساختمان های اداری و دولتی و حتی پل ها هم جزئی از نورپردازی و روشنایی تجاری به حساب می آید. گستره نورپردازی تجاری به حدی گسترده است که حتی روشنایی مکان های صنعتی هم در این دسته قرار می گیرد. برای اجرای یک نورپردازی تجاری مناسب اولین سوال این است که استفاده اصلی مکان چیست ؟ یک مکان تفریحی را  قرار است نورپردازی کنیم یا محیط کار ؟ هر کدام از این موارد در انتخاب لامپ و ... تاثیر گذار است

نورپردازی تجاری

هدف اصلی نورپردازی تجاری چیست ؟

هدف اصلی نورپردازی تجاری این است که محیط اطراف را چه در داخل و چه در خارج به مکانی تبدیل کند که افراد بتوانند بهتر و کارآمدتر کار کنند و دید بهتری داشته باشند. به وسیله یک نورپردازی تجاری فکر شده و تجهیزات روشنایی بهتر، کار شما بهتر دیده می شود و کارایی بهتری خواهید داشت. 

هدف اصلی نورپردازی تجاری چیست

پایه ها و مفاهیم اصلی نورپردازی تجاری

نورپردازی تجاری اصطلاحات و عبارت ویژه ای دارد در این مقاله چند تا از این اصطلاحات و عبارات نورپردازی تجاری را با هم بررسی می کنیم. 

Foot Candle((FC: این اصطلاح در نورپردازی تجاری بر واحدی دلالت دارد که برای اندازه گیری نور ساطع شده استفاده می شود. FC1 معادل مقدار روشنایی ای است که از یک متر فوت بر سطح می تابد. در واقع استفاده از یک لومن نور از یک فوتی سطح است. برای مثال 10 لوکس حدود 1FC است که به این معنی است میزان روشنایی 400 LUX  است و برای اداره ای که نیازمند روشنایی مطلوب است مناسب است.

The LPD(Lighting power density): این اصطلاح در نورپردازی تجاری به محدوده روشنایی استفاده شده هر واحد از مساحت ساختمان دلالت دارد. در امریکا این میزان با وات در فوت اندازه گیری می شود. این واحد می تواند یک راهنمایی برای مصرف انرژی به ما می دهد. 

پایه ها و مفاهیم اصلی نورپردازی تجاری

بهترین دمای روشنایی برای نورپردازی تجاری

در حین خرید برای انجام نورپردازی تجاری ، باید توجه داشته باشیم که رنگ نوری که برای یک مکان مناسب است ممکن است برای مکان دیگر به کار نیاید. دمای رنگ به کلوین اندازه گیری می شود. 3000-2700 کلوین نور آفتابی و گرم است. که برای روشنایی فراگیر و گرم و ایده آل برای هتل ها و رستوران ها است. رنگ نور آفتابی برای مکان های استراحت و یا دنج که نیاز به تمرکز و هوشیاری بسیار ندارند مناسب هستند. این دمای رنگ در مناطق مسکونی بیشتر برای اتاق خواب، هال و سالن پذیرایی استفاده می شود. دمای رنگ 3500 کلوین رنگ نور سفید طبیعی یا سفید یخی است. این رنگ مابین رنگ نور آفتابی و مهتابی قرار دارد و علاوه بر اینکه یک فضای دوستانه ای را فراهم می کند، میزان هوشیاری را هم افزایش می دهد. از این رنگ نور می توان برای افزایش هوشیاری در مکان های اداری و از این قبیل استفاده کرد. دمای رنگ 4100 کلوین به معنای رنگ نور مهتابی است، این رنگ با نور بسیار روشن، هوشیاری را بسیار افزایش می دهد و بسیار مناسب برای تمرکز و کارهای حساس است. از این رنگ نور برای نورپردازی تجاری و مکان های حرفه ای استفاده می شود. دمای رنگ نور 5000k  رنگ نور بسیار سفید و شفافی را ارائه می دهد و برای استفاده در بیمارستان ها و استادیوم های ورزشی مناسب است.

منبع

www.ledlightingsupply.com

مقالات مرتبط