نورپردازی اتاق

طراحی نور اتاق خواب یکی از مهمترین اصول نورپردازی اتاق است که در آن می توان انواع لامپ ال ای دی ، فلورسنت و ... استفاده کرد. نور می‌تواند جو اتاق را تغییر دهد. برای اتاق خواب علاوه بر اینکه به منبع نور ملایمی نیاز است، استفاده از چیدمان نور برای رفع استرس کار و زندگی در طول روز اهمیت بیشتری دارد. در این مطلب اطلاعات بیشتری در رابطه با چگونگی نورپردازی ارائه خواهیم کرد. نحوه‌ی نورپردازی اتاق خواب برای رسیدن به آرامش عاطفی قبل از رفتن به رختخواب از اهمیت زیادی برخوردار است. طبیعتا یک منبع نور گرم بهتر از نور سرد است، به خصوص لامپ‌های رومیزی کم وات مشابه منابع نور شمع مناسب‌ترین هستند. در مورد نورپردازی، اولین چیزی که باید درک کرد دمای رنگ نور است. شاخص‌های اصلی نور مورد استفاده‌ی روزانه‌ی دمای رنگ و وات است. وات شدت نور و دمای رنگ مقیاس رنگ نور منبع نور بر حسب K (کلوین) است. هر چه مقدار K بیشتر باشد، نور سفیدتر و به نور طبیعی نزدیک‌تر است. دانستن اینکه چگونه نورپردازی خود را لایه‌بندی کنید، کلید ایجاد بهترین نورپردازی اتاق خواب شما است. این به معنای یافتن تعادل مناسب بین نورها از اهمیت زیادی برخوردار است. با ایجاد این تعادل، شما قادر خواهید بود با یک سوئیچ برای هر حالت و هر فعالیتی نورپردازی ایجاد کنید.

نورپردازی اتاق

نحوه نورپردازی اتاق

به طور کلی، نورپردازی اتاق را می‌توان به سه نوع نورپردازی عمومی، روشنایی محلی و نورپردازی تزئینی تقسیم کرد. نور کلی اتاق برای استراحت در اتاق نشیمن است. هنگام طراحی، توجه داشته باشید که از نور بیش از حد یا سفید رنگ پرهیز کنید، زیرا نوع نور اتاق را کسل کننده و بی‌روح نشان می‌دهد. بهتر است لامپ‌هایی را با رنگ‌های گرم انتخاب کنید که اتاق خواب را دنج‌تر می‌کنند. نور ترکیبی محلی عمدتا برای مطالعه، تعویض لباس و غیره استفاده می‌شود. نور مطالعه باید به درستی در نظر گرفته شود، زیرا نور بسیار قوی یا ناکافی مستقیما بر بینایی تثیر می‌گذارد و باعث آسیب به چشم می‌شود. نورپردازی تزئینی عمدتا برای ایجاد فضای زیباتر در اتاق است. لامپ‌های زمینی، چراغ‌های دیواری و حتی لوسترهای کوچک بهترین انتخاب برای نورپردازی تزئینی هستند. در ادامه انواع نور را برای نورپردازی اتاق معرفی خواهیم کرد.

نحوه نورپردازی اتاق

۱- نور سطحی

نور سطحی برای نورپردازی سقف داخلی، دیوار و زمین استفاده می‌شود. چراغ سقفی با روشنایی یکنواخت، نور کافی و جلوه‌های مختلف شناخته می‌شود. اگر از چراغ فلورسنت برای نورپردازی اتاق استفاده می‌شود، تراکم نور باید ثابت باشد تا از نور کافی در هر فضا اطمینان حاصل شود. مثال دیگر استفاده از نورهای سطح پایین با مساحت بزرگ در سقف است. نورهای منظم کوچکی روی سقف که گویی آسمان شب پر از ستاره است. چراغ‌های دیواری معمولا برای نمایشگاه‌های عکس استفاده می‌شوند. روی این دیوارها معمولا تعدادی قاب شیشه‌ای تعبیه شده است و یک دستگاه پخش نور در پشت قاب قرار داده شده است تا به شکل یک دیوار در بیاید. نور زمین برای تبدیل زمین به یک طبقه‌ی نورانی است. در برخی موارد، کف نورانی رنگارنگ، سایه و رنگ‌ها آن به طور همزمان با ریتم صدای الکترونیکی تغییر می‌کند و فضای هنری صحنه را بسیار افزایش می‌دهد.

۲-  نور نواری یا خطی

اصطلاح نور نواری برای چیدمان منبع نور در یک نوار طویل است. نوار طولانی نور دارای درجه‌ی خاصی از هدایت است و اغلب به عنوان یک نور راهنما در طراحی محیطی مکان‌های عمومی استفاده می‌شود. به طور کلی، سایر نوارهای نور با اشکال هندسی دیگر نیز برای تزئین و نورپردازی اتاق استفاده می‌شوند.

۳-  نور نقطه‌ای (متمرکز)

نور نقطه‌ای به منبع نوری با محدوده‌ی پرتاب نور کوچک و متمرکز اشاره دارد. این دسته از چراغ‌ها، به دلیل نور و روشنایی قوی، بیشتر برای نورپردازی مستقیم یا تاکیدی در رستوران‌ها، اتاق خواب‌ها، اتاق های مطالعه، ویترین‌ها، صحنه‌ها و مکان‌های دیگر استفاده می‌شوند. نور نقطه‌ای به شیوه‌های مختلف در نورپردازی اتاق مورد استفاده قرار می‌گیرند، از جمله نور بالا، نور پایین، نور جلو، نور پشت، نور جانبی و غیره. اگر از ترکیبی از رنگ‌های مختلف لامپ‌های زمینی، لامپ‌های اصلی و لامپ‌های دیواری استفاده کنید، می‌توانید حتی از فضاهای کوچک به بهترین شکل ممکن استفاده کنید.

منبع

tachyonlight.com

مقالات مرتبط