نورپردازی اداری

برای اکثر مردم ، محل کار و خانه مکانهایی هستند که بیشترین زمان را در آنجا سپری می کنند و مرز بین این دو به دلیل ظهور طراحی های متنوع ساختمانها و در نظر نگرفتن نورپردازی اداری، بیش از پیش مبهم می شود. اما اهمیت یک چیز هرگز در این دو فضا تغییر نکرده است ، طراحی راحت تر و کاربر پسندتر روشنایی و اهمیت نورپردازی اداری و مسکونی و همچنین نوع منبع نوری مورد استفاده در این فضاها، شامل لامپ ال ای دی و فلورسنت . اگر بخواهیم نورپردازی اداری را به سادگی تشریح کنیم، هدف این است که نور و روشنایی مورد نیاز کاربران فضای اداری را برای انجام وظایف کاری خود تأمین کنیم و با تمرکز بر اساس نیازهای جسمی و روانی کاربر ، محیطی راحت و با کیفیت بالا برای انجام کار ایجاد کنیم.

نورپردازی اداری

تمرکز طراحی نورپردازی اداری ایجاد محیطی روشن و راحت برای افزایش اشتیاق کارکنان و بهبود کارایی کار آنها است. کارشناسان نورپردازی به این نتیجه رسیده اند که کیفیت روشنایی محیط می تواند بر جلوه های بصری و احساسات ذهنی کارکنان تأثیر بگذارد. با این حال ، اکثر شرکتها هنوز معتقدند که مهمترین سرمایه گذاری برایشان کارکنان آنها است و پرداخت حقوق سخاوتمندانه به آنها می تواند این شرکت را به بیشترین امید برای دستیابی به نیروی کار وفادار و پرشور تبدیل کند. اما باید در نظر داشته باشیم که یک محیط اداری با وجود روشنایی و نورپردازی اداری خوب می تواند کارایی کار کارکنان را افزایش داده و فضای کار را سرشار از علاقه و اشتیاق کند.

اهمیت نورپردازی اداری

اهمیت نورپردازی اداری

در واقع به طور متوسط ، هزینه منابع انسانی در واحد های اداری بیش از 300 برابر هزینه روشنایی و نورپردازی اداری  است. درک صاحبان مشاغل مدرن از اهمیت نورپردازی اداری و اهمیت روشنایی فضای کاری هنوز به اندازه کافی کافی نیست. ساختار اصلی اکثر ساختمانهای اداری از طراحی طبقه ای شکل تشکیل شده است ،که مانع تابش طبیعی نور خورشید به داخل اتاق ها می شود. با افزودن دیوارها و پارتیشن ها، نور خورشید بیشتری مسدود می شود. درواقع ، اثر نور خورشید موجود در یک ساختمان معمولی تنها حدود نیمی از حالت طبیعی است. بنابراین ، برای رعایت اصول اولیه نورپردازی اداری ، باید به طور مصنوعی یک تضاد بین روشنایی و تاریکی ایجاد کنید ،که بیش از حد و بسیار زیاد در فضاها توزیع می شود ، اثر مصنوعی این تضاد بسیار جدی تر از آن چیزی است که در شرایط طبیعی دیده می شود. 

نیازهای نورپردازی اداری مدرن

اگرچه در نورپردازی اداری تاثیر نور روز، واقعی و طبیعی است ، اما نحوه ورود نور روز به اتاق های اداری محدود است و این محدودیت محیطی ناراحت کننده و غیر طبیعی ایجاد می کند. فعالیت های اداری مدرن مستلزم استفاده گسترده از تجهیزات الکترونیکی بصری مانند کامپیوتر رومیزی ، نوت بوک ، تبلت و تلفن های همراه است. همچنین فضای اداری مدرن دیگر فقط مکانی برای تکمیل استقلال محیط کار کارکنان نیست ، بلکه بیشتر یک مرکز ارتباطی است ، مکانی برای ارتباط و تبادل اطلاعات بین مدیران ، کارکنان و مشتریان. که نورپردازی اداری بصورت اصولی ، نقش فزاینده ای ایفا می کند.

نیازهای نورپردازی اداری مدرن

نیازهای نورپردازی اداری مدرن

به دلیل تغییر در ویژگی های فضایی محیط های اداری مدرن ، کاربردهای فضاهای اداری و استفاده از آن، مشکلات یکی پس از دیگری را شامل می شود. چگونه می توان کنتراست بیش از حد و طرح منطقی توزیع روشنایی فضایی را برای حل خستگی ناشی از یکنواختی بصری در نورپردازی اداری را حل کرد. چگونه می توان از تابش خیره کننده ، اعم از تابش مستقیم و غیر مستقیم جلوگیری کرد که بتوان از کاهش کارایی کار جلوگیری کرد. چگونه می توان یک محیط ارتباطی راحت و کارآمد را فراهم کرد. همه این ها به یک طراحی جدید برای نورپردازی اداری مدرن نیاز دارند. بنابراین ، برای یک تیم طراحی نورپردازی اداری ، یک ترکیب منطقی وجود دارد که همکاری طراحان و مهندسان است ، یعنی طراحی نورپردازی اداری در واقع ترکیبی از هنر و فناوری است.

اصول روشنایی فضای اداری

اصول روشنایی فضای اداری

در حال حاضر تقاضا تغییر کرده و تمرکز طراحی روشنایی نیز تغییر کرده است. ارائه روشنایی کافی ، یکنواختی و کنترل رنگ در فضای کار دیگر کافی نیست ، بلکه نیاز به توزیع منطقی روشنایی در فضاهای اداری ، جلوگیری از تابش خیره کننده و ایجاد سطوح عمودی است. روشنایی مناسب فضا ، کنترل نور خیره کننده و اثر نور طبیعی ، همچنین صرفه جویی بیشتر در انرژی ، ایجاد فضای راحت و دوستانه ،برای برآوردن آرامش کارکنان ، طراحی نورپردازی اداری را بیش از پیش حائز اهمیت کرده است. در آخر هم بطور کلی با توجه به ویژگی ها و نیازهای فضای اداری به نورپردازی اداری مدرن ، هنگام طراحی نورپردازی باید دو اصل را در نظر بگیریم، کمیت نور و کیفیت روشنایی، که در مقالات بعدی سایت نوراکومارت، به تشریح این دو اصل خواهیم پرداخت.

منبع

www.tachyonlight.com

مقالات مرتبط