نورپردازی جواهرات

با بهبود سطح زندگی مادی مردم ، تقاضا برای کالاهای لوکس نیز بسیار افزایش یافته است. در میان آنها ، جواهرات در بین مردم ، به ویژه خانم ها بسیار محبوبیت دارد. جواهرات هرچقدر هم زیبا باشند، نورپردازی جواهرات برای جلوه این زیبایی نیاز است و برای فروشندگان هم بسیار حائز اهمیت است. رنگ ساطع شده بوسیله منبع نور اعم از لامپ متال هالید ، لامپ ال ای دی و فلورسنت و همچنین درخشندگی منعکس شده جواهرات است که باعث اهمیت نورپردازی جواهرات می شود. 

نورپردازی جواهرات

اگرچه نور طبیعی ایده آل ترین منبع نور برای نورپردازی جواهرات و سنگ های قیمتی است ، اما در فروشگاه های عرضه جواهرات ، به دلیل محدودیت های فضای فروشگاهی، مشاغل اغلب از منابع نور مصنوعی برای نورپردازی جواهرات استفاده می کنند. نحوه بکارگیری منبع نور مناسب و همچنین نورپردازی جواهرات بشکل اصولی، برای نشان دادن ارزش جواهرات به طور فزاینده ای به نگرانی جواهرسازان تبدیل شده است. هنگام طراحی و اجرای دکوراسیون یک فروشگاه یا پیشخوان ، برخی از جواهرسازان فقط به نور آن توجه می کنند تا فضا به اندازه کافی روشن باشد و فضای فروشگاه بصورت کلی احساس شگفت انگیز و باشکوهی به مشتریان انتقال دهد ، اما از توزیع متناسب منابع نور و نورپردازی جواهرات بصورت علمی و اصولی چشم پوشی می کنند. 

اهمیت نورپردازی جواهرات

اهمیت نورپردازی جواهرات

نورپردازی جواهرات بصورت اصولی ،جلوه و درخشندگی واقعی جواهرات را به بیننده منعکس می کند، علاوه بر این از اتلاف غیر ضروری نور، روشنایی بیش از حد ، دمای زیاد و تابش الکترومغناطیسی جلوگیری می کند که همه اینها می تواند رنگ و درخشندگی واقعی خود جواهرات را از بین ببرد ، به ویژه در ساختار و ترکیب شیمیایی برخی از گوهرهای آلی ، مانند مروارید ، مرجان ، کهربا و غیره. علاوه بر این باید توجه داشته باشیم که ، نورپردازی جواهرات مختلف، روشنایی و منبع نوری متفاوتی احتیاج دارند. به عنوان مثال ، نورپردازی جواهراتی مانند طلا ، زمرد و الماس بسیار متفاوت هستند. هنگام انتخاب روشنایی برای جواهرفروشی ، عواملی که باید در نظر گرفته شوند شامل رنگ نور ، سطح روشنایی ، توان ، دما ، رنگ ، پرتو مادون قرمز ، پرتو ماوراء بنفش و غیره است. البته در نظر گرفتن همه عوامل فوق غیرممکن است ، و به طور کلی فقط می توانید بر روی دمای رنگ تمرکز کنید. دمای رنگ ، مقیاس رنگ نور منبع روشنایی است ، که با واحد کلوین (K)  مشخص می شود. دمای رنگ منبع نور معمولی 1930کلوین برای نور استاندارد و 3000کلوین برای خانواده فلورسنت است.

عوامل مهم در نورپردازی جواهرات

عوامل مهم در نورپردازی جواهرات

در اینجا به عواملی که فروشندگان جواهرات هنگام انتخاب منبع نور و نورپردازی جواهرات باید به آن توجه ویژه ای داشته باشند می پردازیم. سطوح مختلف در نورپردازی می تواند سطح فروشگاه جواهر فروشی و موضوع فروش را از فروشگاه های اصناف دیگر متمایز کند. انعکاس و درخشندگی به نور منعکس شده از جواهرات هنگام تابش نور به جواهرات اشاره دارد. وقتی نورپردازی جواهرات اصولی تر باشد، درخشندگی و جذابیت جواهرات و سنگ های قیمتی خیره کننده تر است. همینطور رندر یا ارائه رنگ نور به رنگ صحیح و وضوح روشنایی منعکس شده توسط منبع نور بر روی اجسام اشاره دارد. هرچه کیفیت رنگ نور بالاتر باشد ، بافت و رنگ واقعی جواهرات را با جزئیات بیشتری می توان به تصویر کشید.

منابع نوری مناسب جواهرات

منابع نوری مناسب جواهرات

برای نورپردازی جواهرات تقریبا از چهار نوع منبع نور حرفه ای در جواهرفروشی ها استفاده می شود، لامپ های فلورسنت ، لامپ های متال هالید ، لامپ های هالوژنی و لامپ های ال ای دی. لامپ های فلورسنت منبع نوری است که جواهرسازان باید هنگام ارزیابی جواهرات از آن استفاده کنند و از آنها فقط برای روشنایی کلی فضا و محیط فروشگاه در جواهرفروشی استفاده می شود.همچنین لامپ های متال هالید با وجود روشنایی قوی و راندمان نور بالا ،منبع روشنایی بسیار مناسبی برای نورپردازی جواهرات بشمار می آیند. با این حال ، نور لامپ متال هالید بسیار خیره کننده است ، رنگ بندی نسبتاً ضعیفی دارد و برای مثال رنگ الماس به راحتی تحت تاثیر روشنایی متال هالید مخدوش می شود ، بنابراین برای روشنایی پیشخوان و ویترین جواهرات مناسب نیست ، بلکه فقط برای سقف های بلند فروشگاه مناسب است. سومین مورد لامپ هالوژن است، لامپ هالوژن کوچک و انعطاف پذیر است و به آسانی می توان روشنایی آن را کنترل کرد. با استفاده از کیفیت نور لامپ های هالوژن ،درخشندگی الماس را می توان به خوبی ارائه داد ، اما لامپهای هالوژنی معمولی دارای رنگ بندی ضعیف و نور زرد هستند ، که باعث تغییر رنگ واقعی الماس شده و همینطور عمر مفید کوتاهی دارند. و در آخر لامپ و چراغ های ال ای دی، از چراغ های ال ای دی به عنوان یک منبع نوری حرفه ای برای نورپردازی جواهرات میتوان استفاده کرد. لامپ ال ای دی جلوه و رنگ پذیری بالایی دارد و جلوه کاملی از طیف روشنایی در اختیارمان می گذارد، روشنایی این منبع نور مصنوعی نزدیک به نور طبیعی است. تحت تاثیر پرتو این نوع نور ، هر الماس می تواند با چرخش خود درخشندگی خیره کننده ای از خود ساطع کند و جذابیت رنگ و برش را خیلی بهتر می توان دید. در مقایسه با لامپهای هالوژن معمولی ، لامپ ال ای دی از مزایای رنگ نور خوب و عمر طولانی برخوردار است. بصورت گسترده ای از چراغ های ال ای دی جهت نورپردازی جواهرات استفاده می شود و می تواند درخشندگی و رنگ واقعی جواهرات را به خوبی نشان دهد. علاوه بر این ، ال ای دی ها دارای ویژگی های نور ملایم بدون ضعف ، رنگ نور غنی ، تولید حرارت کم و نصب آسان هستند. آنها بیشتر برای روشنایی پیشخوان فروشگاه های جواهرات مناسب هستند. اگر نورپردازی جواهرات بوسیله ال ای دی را به درستی طراحی کرد و با اجسام روشن به صورت ارگانیک ترکیب کرد ، وجود این روشنایی نقش "خامه روی کیک" را ایفا می کند.

منبع

www.tachyonlight.com

مقالات مرتبط