مقایسه لامپ مهتابی و لامپ ال ای دی ( کدام یک بهتر است؟ )

برای مقایسه لامپ مهتابی و لامپ ال ای دی ، قصد داریم تکنولوژی ساخت و ویژگی های این دو لامپ را مورد ارزیابی و بررسی قرار دهیم. این دو لامپ به واسطه فناوری و عملکرد متفاوتی طراحی شده اند. بدین ترتیب، طبیعی است که در موارد مختلف و زمینه هایی متعددی می توان از آن ها استفاده نمود. این لامپ ها به عنوان پرکاربردترین لامپ های روشنایی شناخته می شوند که در زمینه های خانگی، صنعتی و... مورد استفاده قرار می گیرند. این نوع از لامپ ها را می توان بر اساس کاربرد، ساختار، مزیت و نحوه عملکردی که دارند، به انواع مختلف و متعددی دسته بندی نمود. به همین جهت، بسیاری از افراد این سوال را مطرح می کنند که کدام یک از لامپ های مهتابی و ال ای دی نسبت به دیگری برتری داشته و گزینه ای مناسب تر به شمار می آيد؟ در ادامه، برای پاسخ به این سوال، به بررسی و مقایسه لامپ مهتابی و لامپ ال ای دی خواهیم پرداخت.

مقایسه لامپ مهتابی و لامپ ال ای دی

لامپ مهتابی و لامپ ال ای دی، چه تفاوتی با یکدیگر دارند؟

به طور کلی، لامپ مهتابی و لامپ ال ای دی به عنوان پر استفاده ترین منابع روشنایی شناخته می شوند. این دسته از لامپ ها را می توان به واسطه معیار ها و مقیاس های متفاوتی دسته بندی نمود. همچنین این لامپ ها به عنوان محبوب ترین لامپ های موجود در بازار شناخته می شوند که استقبال خوبی از آن ها به عمل آمده است. به صورت کلی، بررسی و مقایسه لامپ مهتابی و لامپ ال ای دی کمک می کند تا تفاوت این دو لامپ به خوبی مشخص گردد. مهمترین تفاوت لامپ های ال ای دی و لامپ های مهتابی به شرح زیر است:

  • لامپ های ال ای دی و لامپ های مهتابی از عملکرد و بازدهی بسیار متفاوتی برخوردار خواهند بود. به شکلی که لامپ های ال ای دی نسبت به لامپ های مهتابی از بازدهی بیشتری برخوردار خواهند بود. البته از لحاظ طول عمر تفاوتی اندک در این دو لامپ دیده می شود و هر دوی این لامپ ها از این لحاظ، نسبت به لامپ های رشته ای برتری دارند.
  • یکی از مهمترین زمینه های تفاوت لامپ های ال ای دی و لامپ مهتابی به پرتو نور آن ها مربوط می شود. زیرا لامپ های ال ای دی فاقد پرتوی مادون قرمز و ماورا بنفش می باشند. این پرتوها مضرات بسیاری دارند و عدم استفاده از آن در این لامپ ها به عنوان یک مزیت تلقی می گردد. همچنین اکثر لامپ های موجود در بازار این اشعه ها را از خود ساطع می کنند که برای جانداران زیان آور است.
  • تولید نور سالم و بدون ضرر و زیان، به عنوان یک مزیت در نظر گرفته می شود.این ویژگی برای تولید لامپ ال ای دی نیز مدنظر قرار گرفته است و این دسته از لامپ ها نیز به واسطه اشعه سالم و بی ضرر  ساخته شده اند. 
  • طول عمر لامپ یکی از مهمترین مواردی است که پیش از انتخاب آن، مورد توجه قرار می گیرد. به همین جهت است که لامپ های ال ای دی بیشتر مورد توجه قرار می گیرند. این دسته از لامپ ها از طول عمر بیشتری نسبت به لامپ های مهتابی برخوردار بوده و می توان بین ۵۰ الی ۶۰ هزار ساعت از آن ها استفاده نمود. بدین ترتیب، استفاده از این لامپ ها، از لحاظ اقتصادی نیز به صرفه تر خواهد بود.
  • یکی دیگر از زمینه های تفاوت لامپ ال ای دی و لامپ مهتابی، به ساختار و شاکله آن ها مربوط می شود. این لامپ ها با ساختاری کاملا متفاوت طراحی و تولید می شوند و در شکل های متفاوتی در بازار موجود خواهند بود.  

مقایسه لامپ ال ای دی و مهتابی

مهمترین پارامترهای مربوط به تفاوت لامپ ال ای دی و لامپ مهتابی

راندمان

اگر بخواهیم مهم ترین پارامتر های مقایسه لامپ مهتابی و لامپ ال ای دی را مورد بحث قرار دهیم، بدون شک می بایست در ابتدا به راندمان این دو منبع روشنایی بپردازیم. به طور معمول، راندمان لامپ ال ای دی چیزی در حدود ۷۴ الی ۱۲۹ لومن است.  در صورتی که این مقدار در لامپ مهتابی بین ۴۵ الی ۶۵ لومن خواهد بود. این موضوع به خوبی تفاوت راندمان این دو لامپ را نشان می دهد. 

سرعت پاسخ

یکی دیگر از موارد حائز اهمیت، سرعت پاسخ لامپ در زمان روشن شدن است. یکی از مزیت های لامپ ال ای دی این است که بعد از رسیدن ولتاژ به مدار، لامپ بلافاصله روشن می شود. در صورتی که لامپ های مهتابی با تاخیر روشن می شوند.

تنظیم شدت نور

این ویژگی یکی از قابلیت های مهم لامپ ال ای دی به شمار می آيد و این امکان را فراهم می آورد تا شدت نور لامپ را بنابر نیاز خود، کم یا زیاد کنید. این قابلیت در لامپ های مهتابی وجود نخواهد داشت.

زاویه تابش

هنگام مقایسه لامپ مهتابی و لامپ ال ای دی لازم است تا زاویه تابش این دو لامپ را نیز مورد توجه قرار دهیم. به صورت کلی، لامپ های ال ای دی به شکلی طراحی و تولید می شوند که می توان زاویه تابش آن ها را تنظیم نمود. همچنین در این نوع از لامپ ها، نور در تمامی قسمت ها متمرکز خواهد شد. در صورتی که لامپ مهتابی فاقد این ویژگی ها است و نمی توان زاویه تابش آن را نیز تنظیم نمود.

توان و مصرف انرژی

 به طور کلی، لامپ ال ای دی نسبت به سایر لامپ ها از توان کمتری برخوردار است. با توجه به این نکته که توان لامپ با مصرف انرژی رابطه ای مستقیم دارد، می توان گفت در مقایسه لامپ مهتابی و لامپ ال ای دی می بایست به توان این لامپ ها نیز توجه نمود. به طور معمول لامپ های ال ای دی نسبت به لامپ های مهتابی مصرف بسیار کمتری دارند.

قیمت ال ای دی و لامپ مهتابی

به طور کلی، لامپ های ال ای دی از تنوع بسیار بیشتری برخوردار است. به شکلی که می توان آن را در طرح، رنگ و اندازه های مختلف مورد استفاده قرار داد. با این وجود، مقایسه لامپ مهتابی و لامپ ال ای دی نشان می دهد که لامپ های ال ای دی به دلیل طول عمر بیشتر و بازدهی بالاتر، به گزینه ای مقرون به صرفه بدل شده اند.

مقالات مرتبط