مزایای پروژکتور ال ای دی

LED مخفف دیود ساطع کننده نور است. LED یک وسیله‌ی نیمه هادی است که از طریق فرآیندی به نام الکترولومینسانس نور تولید می‌کند. در دنیای امروزه لامپ‌ ال ای دی به دلیل ویژگی‌های منحصر به فرد، لامپ‌های رشته‌ای و فلورسنت را کنار زده و در موارد مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرند. در این مطلب، برخی از مهمترین مزایای پروژکتور ال ای دی را بررسی خواهیم کرد.

مزایای پروژکتور ال ای دی

بررسی مزایای پروژکتور ال ای دی

در حال حاضر انواع مختلفی از لامپ‌های کم مصرف در بازار وجود دارند. در این میان، لامپ‌های کم مصرف LED پیشرفته‌تر و سازگار با محیط زیست هستند. داده‌ها نشان می‌دهند که لامپ‌های کم مصرف LED  80 درصد نسبت به لامپ‌های رشته‌ای و 50 درصد انرژی نسبت به لامپ‌های فلورسنت در انرژی صرفه جویی می‌کنند. با مزایای صرفه‌جویی در انرژی و حفاظت از محیط زیست، لامپ‌های LED به لامپ اصلی در توسعه‌ی صنعت لامپ تبدیل شده‌اند. روشنایی LED مزایای بسیاری را برای مشاغل صنعتی و تجاری که علاقه‌مند به کاهش مصرف انرژی و هزینه‌های خود هستند، ارائه می‌دهد. آشکارترین مزایای پروژکتور ال ای دی کم مصرف را می‌توان در جنبه‌های زیر منعکس کرد:

بررسی مزایای پروژکتور ال ای دی

 منبع تغذیه‌ی ولتاژ پایین و مصرف برق کم

به طور کلی، یکی از مهمترین مزایای پروژکتور ال ای دی، ولتاژ کاری پایین آن است. ولتاژ لامپ کم مصرف LED 2 تا 3.6 ولت و جریان کاری 0.02 تا 0.03 A است. یکی دیگر از مزایای برجسته‌ی روشنایی LED، عملکرد کم انرژی آن‌هاست. می‌توانید بازده انرژی یک منبع روشنایی را در لومن‌های مفید اندازه‌گیری کنید، که میزان روشنایی را که دستگاه برای هر واحد توان یا واتی که لامپ استفاده می‌کند، منتشر می‌کند. نورپردازی LED نسبت به سایر فناوری‌های روشنایی نور کمتری تولید می‌کند و لومن‌های مفیدتری تولید می‌کند.

 اندازه‌ی کوچک

لامپ کم مصرف LED اساسا یک تراشه‌ی بسیار کوچک است که در رزین اپوکسی محصور شده است. این بدان معناست که تقریبا در هر برنامه‌ای می‌توان از آن‌ها استفاده کرد. به یاد داشته باشید، استفاده‌ی اولیه‌ی آن‌ها به عنوان یک چراغ نشانگر در یک برد مدار بود. به گزینه‌هایی فکر کنید که این چراغ‌های کوچک برای نورپردازی در محل مورد نظر شما ارائه می‌دهند. دستگاه‌های ال‌ ای‌ دی می‌توانند آنقدر کوچک باشند که بتوانید از آن‌ها برای روشن کردن همه چیز، از کف مغازه گرفته تا استادیوم‌های لیگ برتر فوتبال استفاده کنید.

عمر طولانی

تحت جریان و ولتاژ مناسب، عمر لامپ ال ای دی (بدون تعمیر و نگهداری) می‌تواند به 100000 ساعت برسد. علاوه بر این، لامپ کم مصرف LED دارای بسته‌بندی کامل رزین اپوکسی است که از لامپ و لوله‌ی فلورسنت قوی‌تر است و هیچ قسمت شلی در بدنه‌ی لامپ وجود ندارد، بنابراین یکی از بزرگ‌ترین مزایای پروژکتور ال ای دی این است که به راحتی آسیب نمی‌بیند.

 روشنایی بالا و گرمای کم

اگر تا به حال سعی کرده‌اید یک لامپ رشته‌ای را بلافاصله پس از خاموش شدن عوض کنید، می‌دانید که در هنگام استفاده چقدر داغ می‌شوند. بسیاری از منابع روشنایی سنتی مانند لامپ‌های رشته‌ای بیش از 90 درصد انرژی را برای گرم کردن مصرف می‌کنند و تنها 10 درصد انرژی را به تولید واقعی نور اختصاص می‌دهند. اگرچه لامپ‌های رشته‌ای و تنگستن هالوژن برای روشنایی عمومی ارزان هستند، اما بازده نوری آن‌ها کم است. به عنوان یک نوع لامپ روشنایی، لامپ‌های LED نه تنها دارای راندمان نوری بالایی هستند، بلکه مصرف حرارت و برق کمی نیز دارند.

حفاظت از محیط زیست

یکی دیگر از مزایای پروژکتور ال ای دی این است که از مواد غیر سمی ساخته شده‌ است. بر خلاف لامپ‌های فلورسنت که باعث آلودگی محیط می‌شوند. از دیگر مزایای پروژکتور ال ای دی می‌توان به عدم سوسو زدن، کاربرد قوی و پایداری بالا اشاره کرد. با پیشرفت تکنولوژی، استفاده از لامپ‌های LED از کاربرد ساده در چراغ‌های نشانگر و چراغ‌های سیگنال در دهه‌های گذشته به نورهای کمکی مانند نور پس زمینه‌ی تلفن همراه، چراغ‌های ترمز، تلویزیون LCD، نور پس زمینه‌ی لپ تاپ و غیره تغییر کرده است. در دو سال گذشته، لامپ ال ای دی به سیستم اصلی روشنایی تبدیل شده است که نورپردازی فضای باز، تجاری و خانگی را شامل می‌شود.

منبع

tachyonlight.com

مقالات مرتبط