لامپ مهتابی چیست؟ (بررسی معایب و مزایا + انواع رنگ‌ها)

لامپ مهتابی دارای مزایای عالی است. لامپ مهتابی یک نوع نورپردازی بسیار متنوع است که به‌احتمال‌زیاد در دفتر، مدرسه یا فروشگاه مواد غذایی با آن مواجه می‌شوید. این لامپ به دلیل بهره‌وری انرژی در مقایسه با لامپ‌های رشته‌ای و هالوژنی و قیمت پایین‌تر، بهتر از لامپ‌های LED شناخته‌شده است.

لامپ مهتابی در اثر یک واکنش شیمیایی در داخل یک لوله شیشه‌ای به وجود می‌آید که این واکنش باعث تولید نور می‌شود. این واکنش شیمیایی باعث تولید نور نامرئی UV می‌شود که از برهمکنش بخار جیوه و گازها است. نور UV نامرئی در لامپ مهتابی، باعث روشن شدن پودر سفید داخل لوله شیشه‌ای می‌شود. این عمل باعث ساطع شدن فلورسنت می‌شود. الکتریسیته ابتدا از طریق بالاست وارد دستگاه نور می‌شود. بالاست که ولتاژ، جریان و غیره را تنظیم می‌کند و برای روشن شدن یک لامپ فلورسنت ضروری است، الکتریسیته را به پین‌های لامپ فلورسنت در هر دو طرف تغذیه می‌کند.

هر لوله لامپ مهتابی با پودر فسفر پوشانده شده است. این پوشش فسفر زمانی می‌درخشد که توسط نور UV نامرئی برانگیخته می‌شود و این همان چیزی است که ما با چشمان خود می‌بینیم و در فسفر درخشان یک نور سفید ایجاد می‌کند. این همان‌جایی است که اصطلاح فلورسنت از آن می‌آید. به دلیل جیوه‌ای که در لامپ‌های مهتابی وجود دارد، مهم است که لامپ‌های خود را پس از سوختن بازیافت کنید. هدف اصلی بالاست در لامپ مهتابی گرفتن جریان متناوب از سیم‌های دیوارهای شما و به معنای واقعی کلمه به‌صورت امواج بالا و پایین و تبدیل آن به جریان ثابت و مستقیم برق است.

برای انتخاب بالاست مناسب برای لامپ مهتابی خود، باید به این سه سوال پاسخ دهید:

1. چه نوع لامپی نیاز به برق دارد؟ 2.چند لامپ به برق نیاز دارد؟ 3. ولتاژ ثابت چقدر است؟

بالاست‌ها از طریق چیزی به نام فاکتور بالاست بر مصرف انرژی شما تاثیر می‌گذارند.

لامپ مهتابی

 

انواع لامپ مهتابی

انواع مختلفی از لامپ مهتابی یا فلورسنت وجود دارد. از جمله لوله‌های فلورسنت خطی، لوله‌های فلورسنت خمیده، لوله‌های فلورسنت دایره‌ای و CFL (لامپ‌های فلورسنت فشرده).

شباهت بین فلورسنت خطی و فلورسنت فشرده این است که برای روشن شدن، هر دو لامپ فلورسنت خطی و فشرده از یک فناوری برای تولید نور مصنوعی استفاده می‌کنند. لامپ‌های فلورسنت فشرده (CFLs) به‌سادگی پیشرفتی در فلورسنت خطی هستند و انرژی کمتری مصرف می‌کنند. آن‌ها همچنین به‌گونه‌ای طراحی‌شده‌اند که به یک سوکت معمولی رشته‌ای یا به یک قوطی فرورفته متصل می‌شوند. آن‌ها اغلب به‌عنوان لامپ‌های فنری یا CFLهای پلاگین شناخته می‌شوند. رایج‌ترین دلیلی که مردم از لامپ‌های مهتابی استفاده می‌کنند صرفه‌جویی در مصرف انرژی با حداقل هزینه اولیه است.

 انوع لامپ مهتابی

مزایای لامپ مهتابی

صرفه‌جویی طولانی‌مدت پول، صرفه‌جویی در انرژی و کاهش آسیب به محیط‌زیست برخی از مزایای لامپ مهتابی است که اغلب در بحث‌ها مطرح می‌شود.

  1. لامپ‌های فلورسنت دارای انرژی کارآمد هستند. لامپ‌های مهتابی نسبت به لامپ‌های رشته‌ای در تولید نور بازده انرژی بیشتری دارند. این باعث می‌شود آن‌ها گزینه‌های عالی برای روشنایی مسکونی و تجاری باشند. آن‌ها در هر برنامه‌ای که باید به‌طور مکرر روشن و خاموش شوند یا در سطوح مختلف کم‌نور شوند، مانند ساختمان‌های چند طبقه، برتری دارند. آن‌ها از انرژی کمتری استفاده می‌کنند به این معنی است که نصب یک سیستم روشنایی مهتابی می‌تواند راهی موثر برای صرفه‌جویی در هزینه‌های کلی در قبض برق باشد. گویی صرفه‌جویی در مصرف برق به‌اندازه کافی جذاب نیست. لامپ‌های مهتابی به دلیل تولید گرمای کم خود شناخته‌شده‌اند که آن‌ها را برای لمس ایمن و برای استفاده در ماه‌های گرم و مرطوب مناسب‌تر می‌کند.
  2. بادوام : لامپ مهتابی از لامپ‌های رشته‌ای مقاوم‌تر هستند. آن‌ها همچنین طول عمر قابل‌توجهی بیشتری دارند و برای برنامه‌هایی که نیاز به چرخه‌های روشن و خاموش مکرر دارند بدون اینکه عملکرد آن‌ها به خطر بیفتد، عالی هستند. یک CFL (لامپ فلورسنت فشرده) از نظر خروجی نور دارای مقدار 80 است.
  3. دوستدار محیط‌زیست : لامپ مهتابی نسبت به لامپ‌های رشته‌ای سازگارتر با محیط‌زیست هستند. در آن‌ها مقدار کمی جیوه وجود دارد، بنابراین دفع آن‌ها آسان‌تر است.
  4. ایمن: استفاده از لامپ‌های مهتابی ایمن است زیرا حاوی حداقل مقدار جیوه است. آن‌ها به صورت نابرابر توزیع نور می‌کنند، بنابراین هیچ شانسی برای ایجاد سوزش چشم در هنگام استفاده از آن وجود ندارد.
  5. انواع طرح‌های لامپ فلورسنت : انواع مختلفی از لامپ‌های فلورسنت از مارپیچ گرفته تا لوله‌های بلند وجود دارد. بسته به میزان روشنایی که کاربران برای محل کار یا خانه نیاز دارند، می‌توانند یک لوله CFL یا حتی یک لوله فلورسنت را انتخاب کنند.
  6. توزیع بهتر نور: لامپ‌ مهتابی نسبت به لامپ‌های رشته‌ای قدیمی‌تر در تامین روشنایی بهتر عمل می‌کنند. درخشش روی چشم‌ها بسیار ملایم‌تر است و توزیع انرژی بهتر است. اگرچه شکل لوله مهم است، اما لامپ‌های فلورسنت هنوز بزرگ‌تر از لامپ‌های قبلی خود هستند.

معایب لامپ مهتابی

سیستم‌های روشنایی در سال‌های اخیر پیشرفته‌تر شده‌اند، ازاین‌رو مصرف‌کنندگان به گزینه‌های بهتر در دسترس روی آورده‌اند. به‌عنوان‌مثال، می‌توانید شاهد جایگزینی LED به دلیل مزایای آن نسبت به سیستم‌های روشنایی مانند لامپ مهتابی دیگر باشید.

  1. گران بودن : لامپ‌ مهتابی گران‌تر از لامپ‌های رشته‌ای هستند، زیرا به دلیل صرفه‌جویی در مصرف انرژی، هزینه اولیه بسیار بالاتری دارند. تولید لامپ مهتابی نسبت به لامپ‌های رشته‌ای پرهزینه‌تر است، زیرا ساخت آن‌ها پیچیده‌تر است.
  2. .لامپ‌های مهتابی حاوی عناصر سمی هستند. لامپ‌های مهتابی حاوی جیوه هستند، ماده‌ای خطرناک که اگر در لامپ مهتابی به‌درستی از بین نروند یا بازیافت نشوند، می‌تواند برای محیط‌زیست مضر باشد. دور انداختن لامپ‌های فلورسنت قدیمی در محل دفن زباله توصیه نمی‌شود زیرا می‌تواند به لایه اوزون آسیب برساند. با دفع ایمن، آن‌ها را از آسیب رساندن به محیط‌زیست محدود می‌کنید، حتی اگر در حین حمل‌ونقل آسیب ببینند یا بشکنند. از طرف دیگر، دفع ناایمن می‌تواند منجر به انتشار مواد شیمیایی بالقوه مضر در طبیعت شود.
  3. .مستعد شکست : بسته به کیفیت محصول، لامپ‌های مهتابی ممکن است ظرف چند سال پس از استفاده از کار بیفتند.
  4. اگرچه آن‌ها از نظر انرژی کارآمدتر هستند، اما CFLها ولوله‌ها باید با دقت کار شوند تا از شکستگی یا ترک خوردن جلوگیری شود. حتی اگر بااحتیاط مدیریت شوند، میانگین طول عمر آن‌ها بسیار کمتر از لامپ‌های LED است.
  5. .آن‌ها نور UV را ساطع می‌کنند . لامپ‌ مهتابی نور ماوراء بنفش را ساطع می‌کنند که با آسیب پوست ارتباط دارد. پیری، سوختن پارچه‌ها، محو شدن در آثار هنری یا عکس‌ها و سایر مسائل بهداشتی نیز با قرار گرفتن در معرض نورهای UV مرتبط هستند.
  6. .مسائل زیست‌محیطی با دفع .هنگامی‌که لامپ مهتابی در یک محیط باز دور ریخته شود، می‌تواند بر سلامت موجودات از جمله انسان تاثیر بگذارد

رنگ‌های لامپ مهتابی

هنگام تعیین رنگ یک لوله لامپ مهتابی باید دو عامل کلیدی دمای رنگ و شاخص نمایش رنگ در نظر گرفته شود. رنگ مورد علاقه واضح در هر دو قاره اروپا و آمریکای شمالی سفید طبیعی k4000 است. در بریتانیا لوله‌هایk 3500 که تعادلی بین ایجاد یک فضای حرفه‌ای و درعین‌حال احساس گرما برای یک محیط کاری دوستانه ایجاد می‌کند، ترجیح داده می‌شود.

در آب‌وهوای سردتر کشورهای شمال اروپا، لامپ‌های k3000 ترجیح داده می‌شوند تا احساس گرما را هنگام ورود به داخل خانه ایجاد کنند. برعکس، شرایط آب و هوای گرم در جنوب اروپا باعث می‌شود که جمعیت آن‌ها نوررنگی سرد را ترجیح دهند که ورود گرما به فضای داخلی را فراهم می‌کند. بااین‌حال، در همه این کشورها، گرم‌ترین لوله‌های k2700 در روشنایی خانگی و مسکونی که به نورهای رشته‌ای و هالوژنی نزدیک هستند، ترجیح داده می‌شود.

 

پرسش های متداول

لامپ‌های مهتابی به سرعت خراب می‌شوند، به‌ویژه هنگامی‌که در مکان‌هایی نصب می‌شوند که اغلب روشن و خاموش می‌شوند. هر بار خاموش شدن لامپ‌ها و سپس روشن شدن مجدد، طول عمر لامپ مهتابی را کم می‌کند.
لامپ‌ مهتابی به‌جای یک منبع کوچک نور، یک سطح درخشان بزرگ نور می‌دهد. این لامپ‌ها معمولاً در موقعیت‌هایی استفاده می‌شوند که نیاز به روشنایی عمومی در یک سطح یکنواخت مانند دفاتر، کلاس‌های درس، فروشگاه‌های خرده‌فروشی، راهروها و کافه‌تریاها دارند.
ضریب بالاست کوچک‌تر از 1 به این معنی است که سیستم فلورسنت شما نور کمتری (لومن) نسبت به بالاست مرجع تولید می‌کند و ضریب بیش از 1 به این معنی است که نور بیشتری تولید می‌کند.

مقالات مرتبط