روشنایی هوشمند

در این مقاله قصد بر این نیست که نسل بعدي روشنایی را دقیقا معرفی نماییم یا راجع به لامپ ال ای دی با شما صحبت کنیم. اما قطعا به شما خواهیم گفت که نسل آینده روشنایی, روشنایی هوشمند خواهد بود. بنابراین مختصري از نسل هاي آینده روشنایی خواهیم گفت و راجع به روشنایی هوشمند صحبت خواهیم کرد. IOT و در ادامه از شاید چند سال پیش که لامپ هاي کم مصرف جاي خود را در سبد کالاي خانوارها باز می کردند، تصور ظهور کالایی که مصرف برق را باز هم کاهش دهند براي بسیاري مشکل بود، اما ال اي دي ها آمدند. حالا صحبت از چراغ ال اي سی مطرح می شود، تکنولوژي اي که در صورت تجاري شدن انقلابی در صنعت تولیدات الکترونیک ایجاد خواهد کرد.

روشنایی هوشمند

بررسی روشنایی هوشمند

تصور کنید که کیف دستی تان را باز می کنید و بدون نیاز به چراغ یا فلش دوربین موبایل تان داخل آن روشن است یا که تصور کنید لباس هایی عرضه شوند که پارچه هاي شان نور تولید کنند. این موضوع قرار است امکان پذیر شود. ال اي سی ها پیشتازان روشنایی هوشمند هستند. به نسبت نسل فعلی روشنایی LEC سلول هاي الکتروشیمیایی نورانی یا همان(ال اي دي) مزایاي قابل توجهی دارند اما هنوز تا تجاري سازي و استفاده در ابعاد گسترده راه زیادي در پیش دارند. در حال حاضر تنها نور زرد رنگ ال اي سی ها قابلیت تولید تجاري پیدا کرده است و حداقل یک رنگ دیگر دانشگاه دویسبورگ آلمان Nanointegration براي تولید نورهایی با رنگ خنثی لازم است. تحقیقات مرکز راهی پیدا کرده اند که به وسیله آن می توانند رنگ نور و میزان کارایی ال اي سی را تغییر دهند.

نمونه هاي اولیه ال اي سی بسیار انعطاف پذیرند و از همین الان نظر طراحان مختلف روشنایی هوشمند را جلب کرده اند؛ لباس هاينورانی، پنجره هایی که نمایشگر می شوند و کاغذ دیواري هایی که نور تولید می کنند !!روشنایی هوشمند ال اي سی هنوز در ابتداي راه خود قرار دارد ولی با سرعت بالاي رشد تکنولوژي روند تجاري سازي آن تا 20 سال دیگر تخمین زده می شود. طیف وسیع استفاده، انعطاف پذیري، کیفیت بالاي نور و مصرف پایین انرژي باعث می شود تا تصور استفاده از محصولات این تکنولوژي بسیار وسوسه انگیز و جالب به نظر بیاید.

بررسی روشنایی هوشمند

روشنایی هوشمند چیست؟

روشنایی هوشمند سیستمی است که شما را قادر می سازد از طریق یک اپلیکیشن امکان کنترل روشنایی را داشته باشید و امکان کنترل شدت نور داشته باشید. این اپلیکیشن معمولاً روي سیستم عامل هاي اندروید و رنگی باشند امکان تغییر رنگ لامپ نیز فراهم می گردد. از این طریق LED لامپ ها را دارد و با استفاده از این روشنایی هوشمند می توان سناریو یا تم هاي مختلف روشنایی را تعریف، طراحی و اجرا نمود. به عنوان مثال می توان براي تماشاي فیلم، صرف شام، مطالعه و غیره، از طرح و تم هاي متفاوت روشنایی استفاده نمود.تغییر این تم ها به سادگی و از طریق لمس آیکون ها روي صفحه نمایش تلفن هوشمند و یا از طریق فرامین صوتی انجام می شود.

IOT چیست ؟

یا چیزنت ( Internet of Things) مخفف : IoT اینترنت اشیاء به اختصار آي اوتی به طور کلی اشاره دارد به اشیا و تجهیزات محیط پیرامون مان که به شبکه اینترنت متصل شده و توسط اپلیکیشن هاي موجود در تلفن هاي هوشمند و تبلت قابل کنترل و مدیریت هستند . اینترنت چیزها به زبان ساده، ارتباط سنسورها و دستگاه ها با شبکه اي است که از طریق آن می توانند با یکدیگر و با کاربرانشان تعامل کنند. این مفهوم می تواند به سادگی ارتباط یک گوشی هوشمند با تلویزیون باشد یا به پیچیدگی نظارت بر زیرساخت هاي شهري و ترافیک. از ماشین لباسشویی و یخچال گرفته تا پوشاك؛ این شبکه بسیاري از دستگاه هاي اطراف ما از جمله روشنایی هوشمند را در برمی گیرد.

IoT در روشنایی هوشمند و برنامه هاي کاربردي ساختمان هوشمند نقش بسیار مهمی ایفا می کند. چراغ هاي روشنایی در همه ساختمان ها و هر جایی که یک منبع از انرژي هستند که گسترده شده اند. جمع آوري اطلاعات از این روش بسیار موثر بوده و ما را از تمام اتفاقات داخل ساختمان مطلع خواهد کرد.سنسورها در داخل چراغ ها تعبیه می شوند و با این روش هر لامپ یک مرکز دریافت و ارسال اطلاعات در داخل شبکه خواهد بود.

روشنایی هوشمند و IOT

اینترنت اشیا چگونه کار می کند؟

دستگاه هاي مجهز به اینترنت اشیا مجهز به سنسورهایی هستند که به پلتفرم دستگاه هاي مختلف وصلند و اطلاعات IOT  را یکپارچه می کنند و ارزشمندترین اطلاعات را بر اساس نیاز تعیین شده، آنالیز می کنند.اینترنت اشیا دقیقا می داند کدام اطلاعات مفید هستند و کدام اطلاعات را با خیال راحت می تواند کنار گذارد. این اطلاعات براي تشخیص الگوها، ارایه توصیه و تشخیص مشکلات احتمالی قبل از وقوع استفاده می شوند. نتیجه این است که می توانیم تصمیمات هوشمندانه تري بگیریم. پس از دریافت اطلاعات توسط سنسورها، اطلاعات به سرور اینترنت اشیا منتقل می شوند تا ذخیره، دسته بندي و آنالیز شوند. براي انجام این کارها نیاز به پلتفرم اینترنت اشیا است تا دریافت، تبدیل و انتقال اطلاعات، تامین امنیت و سازگاري با پلتفرم هاي دیگر براي دریافت و تبدیل اطلاعات و … تامین شود.

منبع

www.zdnet.com

مقالات مرتبط