روشنایی جواهرات

اگرچه نور طبیعی ایده آل ترین منبع نور برای روشنایی جواهرات و سنگ های قیمتی است ، اما در فروشگاه های عرضه جواهرات ، به دلیل محدودیت های فضای فروشگاهی، مشاغل اغلب از منابع نور مصنوعی، مانند لامپ متال هالید ، لامپ هالوژن و حتی لامپ ال ای دی ،جهت نورپردازی و روشنایی جواهرات استفاده می کنند. نحوه بکارگیری منابع نور مناسب و همچنین طراحی روشنایی جواهرات بشکل اصولی، برای نشان دادن ارزش جواهرات به طور فزاینده ای به نگرانی جواهرسازان تبدیل شده است. پس از بررسی اصول نورپردازی جواهرات در مقالات قبلی، در اینجا به اهمیت و اصول روشنایی جواهرات خواهیم پرداخت.

روشنایی جواهرات

نکات مهم روشنایی جواهرات

روشنایی جواهرات در فروشگاه های طلا و جواهر فروشی و عرضه سنگ های زینتی و قیمتی عمدتا چندین نکته کلیدی و مهم دارد که در اینجا به بررسی برخی از آنها می پردازیم. اولین و اصولی ترین نکته در روشنایی جواهرات میزان و شدت روشنایی است ،که با توجه به استاندارد روشنایی مورد نیاز جواهرات و مشخصات فضای فروشگاه باید میزان و شدت آنرا مشخص کنیم و حتما این نکته را در نظر داشته باشیم که روشنایی با کیفیت و با شدت مناسب در جواهرفروشی ها برای جذب مشتری یک امر ضروری است. دومین مورد مهم در روشنایی جواهرات ،جلوگیری از خیرگی نور است. خیرگی نور بیان کننده روشنایی منبع نوری است که با توان بسیار بالا ، در یک نقطه مشخص و در زاویه ای نامناسب به سمت چشم بیننده تابیده شده و باعث خیرگی چشم مشتری می شود. برای رعایت اصول روشنایی جواهرات باید از تابش خیره کننده منابع روشنایی خودداری کنیم تا روشنایی منابع نوری مورد استفاده در فروشگاه ها مزاحمتی برای مشتریان و حتی فروشندگان نداشته باشد. بر اساس تحقیقات روانشناسان ، چراغهای خیره کننده همچنین بر کارکنان فروش در جواهرفروشی تأثیر احساسی خواهد گذاشت که بر میزان موفقیت معاملات طلا و جواهر نیز تأثیر خواهد گذاشت. نکته دیگری که باید به آن توجه داشته باشیم، در نظر گرفتن نورپردازی و روشنایی خاص و مناسب برای هر نوع از جواهرات است. به این دلیل که میزان و شدت و حتی رنگ روشنایی مورد نیاز برای درخشش واقعی جواهرات مختلف با هم متفاوت است و روشنایی یکسان و یکنواخت می تواند درخشندگی و رنگ واقعی جواهرات را تغییر دهد.

نکات مهم روشنایی جواهرات

اصول نورپردازی و روشنایی جواهرات

در حال حاضر ، این سوال وجود دارد که آیا فضای ارائه جواهرات به اندازه کافی روشن است و روشنایی موجد قابلیت دارد تا درخشندگی مورد نیاز انواع مختلف جواهرات را به خوبی ارائه دهد؟ نکته اصلی در چگونگی شکل گیری روشنایی لایه ای در فضای فروشگاه های مختلف جواهر فروشی ، با بکارگیری منابع روشنایی کلیدی است، و نمی توان به سادگی به روشنایی کلی موجود در فضا اکتفا کرد . البته ، روشنایی جواهرات به میزان و شدت لازم به این معنا نیست که هر چه فضا بیشتر روشن باشد روشنایی اصولی تری خواهیم داشت ، برخی از جواهرات مانند طلا ، پلاتین و غیره دارای اندازه کوچکی هستند و باید نور کافی داشته باشند و به نور بسیار شدید نیازی ندارند ، شدت روشنایی مورد نیاز طراحی روشنایی جواهرات و حتی چنین جواهراتی 2000لوکس است. همچنین جواهراتی مانند یشم و الماس و سنگ های زینتی معمولاً روشنایی زیادی نیاز ندارند ولی در عین حال به روشنایی کاملاً تخصصی برای درخشندگی بهتر و نمایان شدن جزئیات آنها نیاز است.

اصول نورپردازی و روشنایی جواهرات

اصول روشنایی جواهرات در جواهرفروشی

پس از چند نکته کلیدی که ذکر شد، به این نتیجه میرسیم که طراحی روشنایی طلا فروشی و در کل طراحی روشنایی جواهرات آنچنان هم دشوار نیست. برای مثال برای تفکیک منابع روشنایی و انواع روشنایی جواهرات در فروشگاه های طلا و جواهر، فضای مورد نظر را به چندین قسمت تقسیم کرد: اهمیت پنجره ، ناحیه نمایش الماس، دیوارهای تصویر یا نورپردازی تابلو.

اصول روشنایی جواهرات در جواهرفروشی

اهمیت پنجره فروشگاه در روشنایی جواهرات

معمولاً متراژ جواهر فروشی های غیر اصل کوچک است و بیشتر در پیشخوان های ویژه در مراکز خرید فروخته می شوند ، بنابراین تعداد زیادی مغازه دارای پنجره وجود ندارد. مغازه های با پنجره عموماً مغازه های مستقل رو به خیابان هستند یا جواهرات با برند بزرگ در مراکز تجاری ، که توجه بیشتری به طراحی نمایش و نورپردازی پنجره ها دارند. در این فروشگاهها با در نظر گرفتن روشنایی جواهرات ، پنجره باید دارای روشنایی کافی باشد ، بنابراین اغلب از دو مجموعه لامپ برای روشنایی استفاده می شود ، یکی لامپ متال هالید در ناحیه سقف است که روشنایی کلی پنجره را تامین می کند. به منظور حفظ حس کلی و زیبایی سقف ، توصیه می شود از لامپ های توکار قابل تنظیم استفاده کنید. گروه دیگر می توانند لامپ های نمایشی طراحی شده در داخل قفسه ها برای نورپردازی اجناس برجسته باشند. اگر فقط لامپ های بالا روشن باشند ، اگرچه روشنایی ویترین مغازه کافی است ، اما در کلیت فضا فاقد حس سلسله مراتب است و آشفته به نظر می رسد.

اهمیت پنجره فروشگاه در روشنایی جواهرات

ناحیه نمایش الماس

از آنجا که استخراج الماس دشوار است ، همچنین جواهری کمیاب است و رنگ آن حتی از طلا پر زرق و برق تر است ، نوع منبع نوری و میزان تابش باید مورد توجه قرارگیرد. همچنین در انتخاب درجه حرارت رنگ باید دقت داشته باشیم. نور سفید سرد با دمای رنگ بالا می تواند درخشش پر زرق و برق پلاتین و الماس را بهتر نشان دهد. برای کنترل نور سرگردان از روشنایی جواهرات طراحی شده با منبع نور پنهان عمیق استفاده کنید. در عین حال ، موقعیت نصب باید نزدیک به طرفی باشد که فرد در آن قرار دارد تا از تابش غیر مستقیم نور جلوگیری شود. همچنین از نوارهای ال ای دی می توان برای نورپردازی اضافی در ویترین استفاده کرد ، تا هیچ نور اضافی در پیشخوان وجود نداشته باشد ، که کم نور و کسل کننده به نظر برسد. برای روشنایی جواهرات برخی از پیشخوان های کوچک ، می توانیم از چراغ پرژکتوری جواهر از نوع ریلی برای تکمیل روشنایی پیشخوان استفاده کنیم.

ناحیه نمایش الماس

تصویر دیوار

تصویر دیوار در فروشگاه طلا و جواهر بخش خوبی از نمایش فرهنگ و مفهوم برند است و در روشنایی جواهرات و طلافروشی نقش خاصی را ایفا می کند. بسیاری از جواهرفروشی ها دارای سخنگوی تصویر هستند و ویترین مغازه ها اغلب به دلیل پوسترهای این ستاره ها جذابیت بیشتری دارند. بنابراین ، روشنایی پوسترها و تابلوهای دیواری نیز بسیار مهم است. برای روشنایی تابلوها حتماً به یکنواختی روشنایی توجه کنید. برای این کار می توان از ماژول های ال ای دی برای روشنایی باکس نور یا همچنین لامپ های قابل تنظیم با نور گسترده برای نور یکنواخت تابلوها استفاده کرد.

منبع

www.tachyonlight.com

مقالات مرتبط