روشنایی انبار

انواع لامپ های مختلف نظیر لامپ کم مصرف ، لامپ ال ای دی و ... وجود دارد که می توانیم آن ها را برای روشنایی انبار استفاده کنیم. هنگام برنامه ریزی یا به روزرسانی روشنایی انبار ، فاکتورهای زیادی باید در نظر گرفته شود. 

روشنایی انبار

برای روشنایی انبار از چه نوع منبع نوری باید استفاده شود؟

در مورد منابع روشنایی انبار سه گزینه وجود دارد که هرکدام موافقان و مخالفان خود را دارند: استفاده از لامپ های گازی (HID) ، فلورسنت و LED. مدتها بود که لامپهای گازی HID به عنوان تنها گزینه برای روشنایی انبارها در نظر گرفته می شدند و هنوز هم اغلب از آنها استفاده می شود. این نوع لامپ کمترین هزینه اولیه را دارد. با این حال آنها بالاترین نرخ مصرف لومن دروات را دارند و گزینه های زیادی در رنگ نورهای مختلف ارائه نمی دهند. لامپهای سدیم فشار قوی دمای رنگی در حدود 2200K تا 2400K دارند که از نظر ظاهری بسیار زرد است. در حالی که لامپ های متال هالید در حدود 4000K تا 4500K هستند ، که رنگ نور آنها بسیار سفیدتر است. همه چراغ های گازی HID نیز قبل از روشن شدن کامل به زمانی برای گرم شدن نیاز دارند و پس از خاموش شدن به دوره خنک سازی نیاز دارند تا دوباره روشن شوند. این بدان معنی است که رفتن برقبرای چند ثانیه می تواند باعث شود تا چراغ ها تا پانزده دقیقه خاموش شوند.

رنگ نور روشنایی انبار

روشنایی انبار و لامپ های مهتابی

روشنایی فلورسنت می تواند جایگزین مناسبی برای لامپ های گازی  روشنایی انبار باشد بخصوص برای افرادی که بودجه کمی دارند زیرا مصرف انرژی آنها کمتر از HIDلامپ های گازی است. آنها دامنه بسیار بیشتری از دمای رنگ ، از 2700K تا 6500K ، و همچنین اندازه ها و شکل های مختلفی را ارائه می دهند تا هنگام روشنایی انبار انعطاف پذیری بیشتری داشته باشند. نکته منفی استفاده از فلورسنت و مهتابی ها محدودیت دمای عملکرد آنها است. آنها در مناطق بسیار سرد یا گرم عملکرد خوبی ندارند. بنابراین ، روشنایی انبار که بسیار سرد یا گرم می شوند می توانند تأثیر منفی بر طول عمر لامپ داشته باشد. طول عمر آنها نیز می تواند تحت تأثیر چرخه های مکرر روشن / خاموش باشد و بنابراین برای روشنایی انبار در مناطقی که که اغلب چراغ ها را خاموش و روشن می کنند توصیه نمی شود.

روشنایی انبار و لامپ های مهتابی

روشنایی انبار و ال ای دی ها

بهترین و کم مصرف ترین انتخاب برای روشنایی انبارلامپ LED است. آنها انرژی کمتری نسبت به هر منبع نور دیگری مصرف می کنند در حالی که خروجی لومن بسیار مطلوبی ساطع می کنند. آنها همچنین می توانند تا 100000 ساعت عمر کنند، بنابراین نیاز به تعویض کمتری دارند این مسئله برای روشنایی انبار بخصوص انبارا دارای سقف بلند حائز اهمیت است. همچنین ال ای دی ها  مشکل روشن و خاموش شدن و کوتاه شدن عمر و تاخیر در روشنایی مانند لامپ های گازی و کم مصرف را ندارند

روشنایی انبار و ال ای دی ها

چراغ ها باید چقدر روشن باشند؟

روشنایی انبار چه میزان باید روشن باشد ؟ رنگ  سقف و دیوارهای شما می تواند تفاوت زیادی در نورپردازی ایجاد کند. بازتابندگی سقف ها و دیوارهای رنگ روشن بیشتر از رنگ تیره است به این معنی که می توانید از وسایل با خروجی لومن کمتر استفاده کنید. اگر انبار شما دارای نورگیر است روشنایی انبار تا حدودی بهتر می شود. در این حالت ، به چراغ های روشنایی کمتری برای روشنایی انبار نیاز دارید.

چراغ ها باید چه دمایی داشته باشند؟

. دمای رنگ بین 4000K تا 5000K بهترین انتخاب برای روشنایی انباراست. این محدوده طیف رنگ نور سفید خنک منتشر می کند ، گاهی اوقات دارای رنگ مایل به آبی است ، که در مطالعات ثابت شده است که به کاهش خستگی چشم و ایجاد یک محیط کار مفید کمک می کند.

از کدام نوع توزیع نور باید استفاده کرد؟

روشنایی انباربسته به نوع چیدمان امکانات معمولاً به یکی از دو نوع توزیع نور I یا V احتیاج دارند. فضای دارای واحدهای قفسه بندی بلند به توزیع نوع I نیاز دارد که یک الگوی نوری بسیار بلند و باریک است. این اطمینان می دهد که هیچ کدام از نورها در بالای قفسه ها از بین نمی روند یا مسدود نمی شوند. اگر انبار شما نقشه کف بازتری دارد ، توزیع نور نوع V مناسب تر است. این الگوی نوری در یک توزیع دایره ای یا مربعی از همه طرف وسایل نور را منتشر می کند.

فاصله وسایل روشنایی شما بسیار مهم است. اگر آنها خیلی نزدیک به هم قرار گرفته باشند ، در مواردی که نور یک وسیله با مورد دیگر همپوشانی دارد ، نقاط گرم و / یا خیرگی را تجربه خواهید کرد.  وقتی صحبت از روشنایی انبارمی شود  افزودن یکی از این انواع حسگرهای حرکتی به طراحی روشنایی شما می تواند هزینه اتلاف انرژی را تا 30٪ کاهش دهد. این سنسورها بسته به اینکه شخصی در فضا باشد یا خیر ، چراغ ها را روشن یا خاموش می کنند. 

منبع

blog.1000bulbs.com

مقالات مرتبط