روشنایی اداری

با توجه به ویژگی ها و نیازهای فضای اداری مدرن و همچنین درک منابع نورپردازی و روشنایی اداری و پیشرفت تکنولوژی صنایع روشنایی و فناوری برق، اساساً چارچوب خاصی برای طراحان جهت طراحی روشنایی اداری ایجاد شده است. در مقالات قبلی اصول نورپردازی اداری و همچنین نحوه انتخاب لامپ های مناسب جهت روشنایی اداری ،اعم از لامپ ال ای دی و فلورسنت را مورد بررسی قرار دادیم. در این مقاله به تشریح و توضیح اصول و نکات مهم نورپردازی و روشنایی اداری ، بصورت تخصصی خواهیم پرداخت.

 روشنایی اداری

طراحی روشنایی اداری

در بخش اصول روشنایی اداری، نقش طراح نور مانند شکارچی است. طراح روشنایی اداری ، مسئول طراحی و اجرای مناسب ترین محصول در بهترین و مناسب ترین فضای ممکن است. این که آیا این محصول برای این فضا واجد شرایط است یا نه ، مانند این است که آیا این شخص برای این موقعیت اداری واجد شرایط است یا خیر. باید توجه داشته باشیم که طراح اولین فردی است که ،وظیفه شکل دادن به نور و روشنایی فضا را بر عهده دارد. به طورکلی ، طراحی روشنایی اداری مدرن ، به خودی خود یک پروژه جامع است. طراح روشنایی اداری ،هنگام انتخاب منابع نور و چراغها ، لازم است که بهره وری انرژی ،کنترل پرتو خیره کننده و همچنین راحتی فرم و توزیع روشنایی فضایی چراغ را در نظر بگیرد.

ارزیابی روشنایی اداری

ارزیابی روشنایی اداری

در مقاله قبلی ارائه رنگ ،دمای رنگ ، بهره وری انرژی و دیگر مشخصات منبع نور را ارزیابی کردیم. در فضاهای اداری مدرن ، ارزیابی روشنایی اداری شامل چند عامل مهم میشود که، نحوه خروجی نور ، بازده منبع نور ، منحنی توزیع نور و منحنی ظرفیت منبع روشنایی از مهمترین آنها است، که عمدتا به میزان بهره وری انرژی ، کنترل میزان تابش نور و میزان توزیع روشنایی در فضا مربوط می شود. دو مورد آخر با راحتی دید بصری کارکنان ارتباط مستقیم دارد. با توجه به منحنی بازده طیفی نور یا همان عملکرد بصری تحت دید فتوپیک ، چشم انسان بیشترین حساسیت را در درجه 555 نانومتر در نور سبز دارد. همچنین بر اساس تحقیقات انجام شده ، نسبت نور غیرمستقیم در سطوح مختلف روشنایی اداری ، تأثیرات متفاوتی بر خواندن صفحه نمایش کامپیوتر و دسکتاپ و تبلت کارمندان دارد. به طور مشابه در روانشناسی بصری، تأثیر نور غیر مستقیم در توجه کارکنان به کار و انگیزه و احساس شادی نیز به میزان روشنایی و استاندارد بودن آن مربوط می شود. همچنین هنگام استفاده کامل از نور غیرمستقیم ، باید شدت تابش خیره کننده را محدود کنیم، تا بر کارایی فیزیولوژی بینایی کارکنان تأثیر منفی نگذارد. یکی از راههای محدود کردن تابش مستقیم نور ، کنترل زاویه حفاظتی رفلکتور چراغ است ،که این یکی از مزیت های چراغ شبکه ای با نور متعادل است. با توجه به زاویه دید و وضعیت نشستن و قرارگیری سیستم کارکنان ، زاویه حفاظتی چراغ های اداری باید بالاتر از 30 درجه باشد. علاوه بر این ، به غیر از منبع نور ، روشنایی سایر سطوح دریافت کننده نور در اتاق ، بر بینایی کارکنان تأثیر می گذارد.

کیفیت نور در روشنایی اداری

 اهمیت روشنایی اداری

ما معتقدیم که اهمیت روشنایی اداری، با در نظر گرفتن نیاز کارمندان با فضای کار راحت و نوع طراحی فضای اداری شکل می گیرد ، و بر اساس ایده و خلاقیت طراح ، با خلق یک طرح ایده آل ، انتخاب منبع نور مناسب و همچنین فناوری الکتریکی حساب شده و منابع نورپردازی مناسب ، و با بکارگیری تجربه و خلاقیت طراح این راحتی و آرامش در فضای کار با وجود روشنایی اداری استاندارد ایجاد می شود. مقدار روشنایی: سطح روشنایی ، توزیع روشنایی و یکنواختی ، صرفه جویی در انرژی. علاوه بر این ، همه ما تجربه قرارگیری در فضای اداری را داریم ، و درک بصری ما نسبت به فضاهای مختلف متفاوت است. به همین علت، اگر منابع نوری تولیدکنندگان مختلف با دمای رنگ یکسان انتخاب شده باشد ، یا انواع مختلف منابع نوری از یک تولید کننده مشابه جهت روشنایی اداری مورد استفاده قرار گیرند، یکدست بودن پرتو نور و طیف رنگ نوری یکنواخت در فضای اداری را بدست نخواهیم آورد. یکی از دلایل این امر ممکن است که برچسب روی جعبه منبع نوری باشد که باید به خوبی به آن توجه کنیم تا کلیه منابع نوری مورد نظر با درجه حرارت کلوین و طیف رنگ نور یکسان انتخاب شده باشد و همچنین دقت داشته باشیم که منبع نور یکسان در دمای رنگ مختلف دارای اجزای طیفی متفاوتی است. بنابراین ، دقت به طیف رنگ منبع نور اساسی ترین راه حل این مشکل است.

کیفیت نور در روشنایی اداری

کیفیت نور در روشنایی اداری شامل موارد مختلفی می شود که ارائه رنگ ، دمای رنگ ، تابش خیره کننده و توزیع روشنایی فضایی از مهمترین موارد موثر در کیفیت روشنایی اداری خواهد بود. از دیدگاه دیگر، کیفیت روشنایی استاندارد، عمدتا با توجه به مشخصات منابع نور ، فناوری الکتریکی و کیفیت و نوع لامپ ها مشخص می شود. انتخاب فناوری منبع نور به سه پارامتر مهم مربوط می شود ، که این پارامترها شامل ارائه رنگ ، دمای رنگ و صرفه جویی در انرژی است. در میان همه این موارد که ذکر کردیم ، قدرت و توان منابع مختلف نوری نیز بر میزان روشنایی اداری تأثیر می گذارد. باید به این نکته توجه داشته باشیم که ،استاندارد بین المللی طیف رنگی مناسب و استاندارد مکان های اداری مشخص می کند که CRI منابع نوری باید بیشتر از 80 Ra باشد. همچنین بهینه کردن مصرف انرژی در روشنایی اداری ، نیاز به یک تغییر مهندسی در سیستم کلی روشنایی و برق دارد ، نه صرفاً فقط تغییر منابع نوری ، وسایل برقی و لامپ ها.

نکات مهم در نورپردازی اداری

نکات مهم در نورپردازی اداری

مطالعات و نظرات موجود در ارتباط با دمای رنگ روشنایی اداری ثابت می کند که بین انتخاب درجه حرارت و طیف رنگ نور و راحتی و آرامش کارمندان، رابطه مستقیمی وجود دارد. بنابراین ، با توجه به استاندارد روشنایی موجود ، طیف رنگی و درجه حرارت روشنایی اداری ، معمولاً باید در حدود 4000 کلوین باشد. اما مطالعات آکادمیک جدیدی در زمینه فیزیولوژی و روانشناسی بینایی انسان وجود دارد ،که اثبات می کند هیچ رابطه اجتناب ناپذیری بین دمای رنگ و راحتی بینایی کارکنان وجود ندارد. 

منبع

www.tachyonlight.com

مقالات مرتبط