رنگ بندی سیم برق ( بررسی استاندارد و معنی هر رنگ )

رنگ بندی سیم برق موجود در بازار متفاوت است. هر سیم با هر رنگ معمولا طبق استاندارد های بین المللی در دنیا برای وظیفه و مکانی خاص مورد استفاده قرار میگیرند. در علم مهندسی برق و الکترونیک دروس مختلفی به این نکته اشاره می کنند. در نتیجه می توانیم از اهمیت بالای معنی رنگ سیم برق صحبت کنیم. در این متن همه آنچه که باید درباره استاندارد رنگ های سیم برق و این که سیم برق مثبت است یا منفی، بدانید را عنوان خواهیم نمود.


رنگ بندی سیم برق ( بررسی استاندارد و معنی هر رنگ )

رنگ بندی سیم برق نشانه از موارد مختلفی خواهد داشت. برای نمونه مکان استفاده سیم، نوع کاربرد سیم، نوع اتصال سیم، فاز و نول بودن سیم، قدرت سیم و کابل و ... را می توانید از رنگ هر سیم تفسیر نمایید. در نتیجه باید استاندارد هایی در دنیا وجود داشته باشند تا همه کاربرد ها به یک شکل باشد.


تفاوت میان سیم و کابل در صنعت برق چیست؟

سیم ها یک رشته سیم هادی هستند که دور تا دور آن ها را عایقی فرا گرفته است. این در حالتی است که کابل ها معمولا از دو و یا چند رشته سیم تهیه شده اند و هادی به تعداد دو و یا چند عدد در هر عایق در این محصولات به چشم می خورد. کابل ها مقاومت بیشتری دارند و معمولا قدرت هدایت بیشتری را نیز در این نمونه محصولات مشاهده خواهیم کرد. سیم ها تک رسانا هستند اما کابل ها دارای چند رسانا و یک عایق در مجموع خواهند بود. سیم ها و کابل ها دارای قسمت منفی و مثبت نیز هستند. اگر اهم متر عدد مثبت را نشان دهد آن سر سیم مثبت و سر دیگر منفی خواهد بود.


کاربرد استاندارد رنگ های سیم برق و عوامل تاثیر گذار بر آن

ممکن است در فروشگاه محصولات الکترونیکی رنگ بندی سیم برق متنوع را مشاهده نموده باشید. در این حالت به این نکته فکر می کنید که هر رنگ نشانه چیست؟ برای تشخیص، استفاده صحیح و شناسایی کاربرد سیم ها و کابل ها روش های متنوعی مانند روش رنگ گذاری را مورد استفاده قرار می دهند. استاندارد های متنوعی در این زمینه وجود دارند. هر استاندارد تعریف شده در دنیا بر اساس قدرت ولتاژ، جریان، چگونگی و نحوه نصب تجهیزات، کشور، مکان مورد استفاده و ... معرفی خواهد شد. این امر به انجام شدن کار با ایمنی بالا کمک خواهد کرد و تکنسین نیز از نوع فعالیت خود مطمئن خواهد بود و رخداد اشتباه به حداقل میزان خود در این حالت خواهد رسید.

معرفی معروف ترین استاندارد های سیم و کابل در دنیا

سیم و کابل در دنیا دارای استاندارد های تعریف شده ای بر اساس رنگ و مکان استفاده و ... خواهند بود. از مهمترین این استاندارد ها می توانیم به موارد زیر اشاره کنیم :

  •  استاندارد های اروپا
  •  استاندارد برق در کانادا و ژاپن
  •  استاندارد انگلیس

این نمونه استاندارد ها با یکدیگر در قسمت هایی متفاوت هستند. برای نمونه رنگ سیم سبز، سفید و آبی برای نول استفاده می شود و رنگ سیم های سبز دو رنگ برای ارت مورد استفاده قرار میگیرند.

رنگ بندی سیم برق

استاندارد اروپا و رنگ بندی سیم برق در آن

این استاندارد را در زمینه رنگ بندی سیم برق به عنوان استاندارد معروف IEC ۶۰۴۴۶ می شناسند. رنگ سیم های مورد استفاده در این استاندارد به قرار زیر خواهد بود:

 

رنگ سیم

کاربرد

سیاه رنگ

سیم تک فاز

خاکستری رنگ

سیم دو فاز

قهوه ای رنگ

سیم سه فاز

آبی رنگ

سیم خنثی

زرد و سبز

سیم ارت



این نمونه استاندارد به دلیل گران بودن معمولا در ایران مورد استفاده قرار نمی گیرند.

استاندارد رنگ های سیم برق در کانادا و ژاپن به چه شکلی می باشد؟


یکی از دیگر استاندارد های رنگ بندی سیم برق در دنیا، استاندارد کانادا و ژاپن است. این نمونه استاندارد ها را با نام CEC نیز می شناسند. برای تبعیت از این استاندارد بهتر است به شکل زیر اقدام نمایید:

استاندارد ایرانی کدام است؟ 

معرفی رنگ سیم برق به صورت کلی در ایران می تواند به شما کمک کند تا بتوانید بهترین نمونه سیم را برای استفاده، انتخاب کنید. از مهم ترین سیم های استفاده شده در ایران می توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

رنگ سیم

کاربرد سیم

زرد رنگ

سیم S

آبی رنگ

سیم T

قرمز رنگ

سیم R

 

با این توضیحات می توانید هر سیم متفاوت برق معرفی شده را در مکان اصلی خود مورد استفاده قرار دهید. 

معنی رنگ سیم برق متنوع در ایران 

در ایران نیز رنگ بندی سیم برق نه تنها دارای سه رنگ اصلی بلکه دارای رنگ های مختلفی هستند. از انواع این رنگ بندی ها و کاربرد ها می توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • سیم تک رشته: دارای عایق مشکی در حالت معمولی، قرمز برای فاز 2، سفید برای نول، آبی برای اتصالات، سبز و یا زرد برای ارت 
  • کابل دو رشته: برای فاز مشکی و برای صفر رنگ آبی 
  • کابل های پنج رشته ای: زرد / سبز، آبی، مشکی، قهوه‌ای، خاکستری یا قهوه‌ای 
  • کابل چهار رشته ای: زرد/ سبز، مشکی، قهوه ای، آبی 
  • کابل سه رشته ای: خاکستری، مشکی، قهوه ای 

با در نظر داشتن نیاز خود می توانید برای خرید انواع سیم های موجود اقدام نمایید. 

 

پرسش های متداول

قطعا این مورد هزینه های بسیاری را در بر خواهد داشت. استاندارد ایرانی نسبت به باقی موارد مقرون به صرفه تر است.
به دلیل هزینه های زیاد موجود بسیاری از شرکت ها از رنگ بندی سیم برق پیروی نمی کنند. تنها شرکت های مطرح به این قوانین احترام میگذارند.
بله، در زمان تعمیرات کلی این موضوع می تواند به تعمیر کاران کمک شایانی نماید تا مشکل را به سرعت رفع کنند.

مقالات مرتبط