دفع لامپ

هنگام تغییر دکور و ارتقاء دادن روشنایی خانه یا شرکت خود، برای دور انداختن و دفع لامپ ها باید به نکاتی توجه کنیم. بازیافت و دفع لامپ بصورت اصولی بسیار مهم است که لامپ های قدیمی خود را چگونه دور بیندازید. دفع لامپ ، اعم از لامپ های رشته ای، هالوژن، فلورسنت ، کم مصرف و یا حتی لامپ ال ای دی . برخی از لامپ ها حاوی اجزاء سمی هستند. که برای سلامتی انسان مضر و خطرناک است، و تاثیر منفی بر محیط زیست می گذارند. بیایید روش های مناسب و ایمن دفع لامپ ها را مرور کنیم. 

دفع لامپ

دفع لامپ رشته ای

لامپ های رشته ای دارای یک رشته سیم نازک (فیلامنت)، و حباب شیشه ای چسبیده هستند. این نوع لامپ ها که از اوایل سال 1900 میلادی شروع به استفاده از آنها کردیم، سمی نیستند. به همین علت برای دفع لامپ های رشته ای میتوان از سطل زباله معمول یا روزانه هم استفاده کرد. نه حتما به شکل بازیافت. حذف رشته های نازک فلزی (فیلامنت) در طی فرآیند بازیافت از شیشه خیلی دشوار است. نکته خوبی برای دفع لامپ های رشته ای این است که، قبل از قراردادن لامپ در سطل زباله، ان را در بسته بندی یکبار مصرف دیگری قرار دهیم (برای مثال در یک جعبه حبوبات یا غلات)، به این ترتیب هنگام دفع لامپ درصورت شکسته شدن حباب شیشه ای لامپ، شیشه تیز پلاستیک را سوراخ نمیکند و به شما یا کارگر نظافت(رفتگر)، صدمه ای نمیزند.

دفع لامپ رشته ای

دفع لامپ های هالوژن

دفع لامپ های هالوژن همانند لامپ های رشته ای ساده است، لامپ های هالوژن هم حاوی سیم نازک فلزی(فیلامنت) هستند، با این تفاوت که لامپ های هالوژن تحت فشار در حباب شیشه ای ضخیم و با استفاده از سیلیس بالا چشبیده میشود. لامپ های هالوژن میتوانند در زباله های معمولی هم دفع شوند، اما باز هم نه حتما دفع لامپ برای بازیافت. حتی با توجه به شیشه زخیم تر، بازهم عاقلانه این است که برای دفع لامپ هالوژن، آنرا در بسته بندی یکبار مصرف دیگری قرار دهیم.

دفع لامپ های هالوژن

دفع لامپ های فلورسنت

مهتابی فلورسنت، با این حال که موردعلاقه و ارزان است، حاوی جیوه است. به همین دلیل، برای دفع لامپ های مهتابی فلورسنت، نباید آنرا در کنار زباله های معمولی دور ریخت. این در واقع در کالیفرنیا، ماساچوست، مینه توسا، نیوهمپشایر، رمونت و واشنگتن یک قانون است، برای بازیافت و دفع لامپ های مهتابی. بسیاری از شرکت های بهینه و بازسازی منزل، و سایر خرده فروشان، بازیافت مهتابی فلورسنت را در ایستگاه هایی ارائه میدهند که مردم میتوانند برای دفع لامپ های مهتابی خود، از آنجا استفاده کنند.

دفع لامپ های فلورسنت

دفع لامپ های کم مصرف

لامپ فلورسنت فشرده(کم مصرف)، همانند لامپ مهتابی، دارای جیوه است و باید بازیافت شود. اگر شما لامپ مهتابی یا کم مصرفی سوخته و خرابی دارید و نیاز به بازیافت و دفع آن دارید، باید بیشتر مراقب باشید چونکه در هنگام دفع لامپ و درصورت شکسته شدن آن مقدار کمی از بخار جیوه خارج خواهد شد. آژانس حفاظت از محیط زیست ایالات متحده آمریکا، روش های امنی برای دفع لامپ ها در صورت شکستگی در فضای خانه پیشنهاد میکند، که آن ها را مرور میکنیم.

- همه از جمله حیوانات را از اتاق خارج کرده و 10دقیقه اجازه دهید هوا جریان داشته باشد.

- سیستم تهویه را خاموش کنید، تا از گردش بالقوه بخار سمی جیوه جلوگیری شود.

- جاروبرقی نکنید، این کار میتواند بخار جیوه را در اتاق پخش کند.

- از کاغذ سفت مانند کارت پرسنلی استفاده کنید، برای جدا کردن تکه های شکسته شیشه و باقی مانده پودر جیوه و دور ریختن آنها در یک پاکت پلاستیکی یا ظرف شیشه ای.

- برای برداشتن تکه های کوچک شیشه یا پور جیوه از روی زمین، از سمت چسبنده نوار چسب استفاده کنید.

- از دستمال مرطوب یکبارمصرف یا دستمال کاغذی برای تمیز کردن محل استفاده کنید، دستمال را در همان کیسه پلاستیکی یا ظرف شیشه ای به همراه شیشه های شکسته، پودر و نوار چسب استفاده شده بریزید.

دفع لامپ های کم مصرف

دفع لامپ های ال ای دی

لامپ های ال ای دی نور را بوسیله ارسال الکترون از طریق یک ماده نیمه هادی ایجاد میکند، شروع فرآیندی به نام "الکترولومینانس"، که شبیه به کالیزر است. ال ای دی ها نه تنها روشنایی طولانی مدت ایجاد میکنند و طول عمر بالاتری دارند، بلکه نسبت به نمونه مشابه رشته ای خود، مقدار خیلی کمتری از انرژی را مصرف میکنند. اما دفع آنها در زباله های معمول خانگی بی خطر است. تا به امروز هیچ قانونی برای بازیافت و دفع لامپ های ال ای دی وجود ندارد، . اگر ترجیح میدهید لامپ های ال ای دی خود را بازیافت کنید، میتوانید از مراکز محلی بازیافت زباله در رابطه با بازیافت لامپ ال ای دی مشاوره بگیرید.

دفع لامپ های ال ای دی

منبع

www.blog.lightup.com

مقالات مرتبط