تفاوت بین Spotlight و Floodlight

تفاوت بین Spotlight و Floodlight چیست ؟ برای دانستن تفاوت بین Spotlight و Floodlight باید هر یک از انواع چراغ را بخوبی بررسی کنیم. Spotlight  در واقع یک نورپردازی است که مشخص می کند میزان روشنایی در سطح روشن از محیط اطراف بیشتر است. به طور کلی، می تواند در همه جهات پخش نور داشته باشد و دارای ساختاری باشد که تحت تأثیر شرایط آب و هوایی نباشد. این نوع پروژکتورها عمدتا برای سایتهای عملیاتی و معادن وسیع، نمای ساختمان ، استادیوم ها ، روگذرها ، بناها ، پارکها و تخت گلها و غیره استفاده می شود.  برای بررسی تفاوت بین Spotlight و Floodlight باید گفت بنابراین، تقریباً همه وسایل روشنایی در فضاهای بزرگ که در خارج از منزل استفاده می شوند را می توان به عنوان نورافکن یا spotlight در نظر گرفت. زاویه تابش نورافکن وسیع یا باریک است و دامنه تغییرات بین 0 تا 180 درجه است. در میان آنها، پرتو باریک نورافکن یا spotlight نامیده می شود.

برای بررسی تفاوت بین Spotlight و Floodlight  باید گفت نورافکن از 3 قسمت قطعات نوری، قطعات مکانیکی و قطعات الکتریکی تشکیل شده است. اجزای نوری عمدتا بازتابنده ها و شبکه های محافظ نور هستند که نور را محدود می کنند. قسمتهای مکانیکی عمدتا محفظه و مکانیزم تمرکز برای ثابت و تنظیم موقعیت منبع نور، براکت و پایه برای ثابت کردن لامپ و قطعات با نشانگر زاویه جهت تنظیم جهت تابش پرتو لامپ است. برای اکثر نورافکن های مهر و موم شده، شیشه های محافظ و حلقه های آب بندی مختلف برای قطعات مکانیکی وجود دارد. با توجه به نیاز محیط کاربری ، برخی نیز دارای روکش فلزی هستند. نورافکن با عملکرد خوب نیز مجهز به فیلتر هوا است. اجزای الکتریکی عمدتا بالاست ، خازن و محرک (مطابق نیاز منبع نور طراحی شده اند) و غیره است. در ادامه تفاوت بین Spotlight و Floodlight  را بیشتر بررسی می کنیم.

تفاوت بین Spotlight و Floodlight

تفاوت بین Spotlight و Floodlight چیست ؟

spotlight یک منبع نوری نقطه ای است که می تواند به طور مساوی در همه جهات روشن شود. محدوده روشنایی آن را می توان به طور دلخواه تنظیم کرد و به عنوان نماد هشت ضلعی معمولی در صحنه ظاهر می شود. spotlight پرکاربردترین منبع نوری در تولید هستند. از نورافکن های استاندارد برای روشنایی کل صحنه استفاده می شود. از نورافکن های متعدد می توان در صحنه استفاده کرد. به منظور ایجاد جلوه بهتر ، لامپ عکاسی در یک چتر منعکس کننده بزرگ برای استفاده به عنوان منبع نور پراکنده با روشنایی بالا نصب شده است. اگرچه برای نورپردازی داخلی ضروری است ، اما می توان آن را به عنوان یکی از منابع نوری با جلوه های نورپردازی مناسب برای عکاسی معمولی در محیط داخلی در نظر گرفت.

 برای بررسی تفاوت بین Spotlight و Floodlight باید گفت نورافکن ها ، چراغ های پیش بینی کننده یا چراغ های معمولی نیستند. نورافکن ها به جای پرتوهای روشن، نور بسیار پراکنده و غیر جهت دار تولید می کنند و در نتیجه سایه های نرم و شفاف ایجاد می شود. هنگامی که برای روشنایی اجسام استفاده می شود ، سرعت تضعیف نور بسیار کندتر از هنگام استفاده از چراغهای راهنما است. حتی برخی از نورافکن ها با تضعیف نور بسیار کند شبیه یک منبع نوری هستند که سایه ایجاد نمی کند. نورافکن یک پرتو جهت دار و مشخص را برای روشن کردن یک منطقه خاص نشان می دهد.

تفاوت بین Spotlight و Floodlight چیست ؟

بررسی تفاوت بین Spotlight و Floodlight

Spotlight  و floodlight  معمولاً از تجهیزات روشنایی در پروژه های نورپردازی استفاده می شوند، اما تفاوت بین Spotlight و Floodlight وجود دارد و این دو با یکدیگر مکمل هستند تا خطوط ساختمان را شفاف و زیبا جلوه دهند. 

اشکال مختلف تابش

اول از همه، شکل floodlight پراکنده است ، بنابراین هنگامی که روشن می شود ، نور را در همه جهات منتشر می کند و منطقه ای که در محدوده روشنایی نورافکن قرار دارد ، روشن می شود ، بنابراین می توان از آن برای روشنایی استفاده کرد. علاوه بر این floodlight دارای اثر جمع آوری نور است ، بنابراین می توان آن را به طور مستقیم روشن کرد. هنگامی که floodlight روشن شود ، نور آن به جهت تعیین شده هدایت می شود.

زاویه بخش تابش متفاوت است

زاویه روشنایی floodlight قابل تنظیم نیست، بنابراین صرف نظر از نوع نورافکنی که می خواهید استفاده کنید می توان محدوده روشنایی را به طور دلخواه تنظیم کرد. در حالی که زاویه نوردهی spotlight را می توان انتخاب کرد با توجه به نیازهای واقعی و معمولاً هر زاویه ای را می توان در صد و هشتاد درجه انتخاب کرد.

از آنجا که floodlight می توانند منابع نوری پراکنده را در یک منطقه بزرگ تولید کنند ، اگر از چندین floodlight به صورت ترکیبی استفاده شود، می توانند منابع نوری پراکنده با روشنایی بالا را برای استودیو فراهم کنند. نورافکن ها معمولاً برای نورپردازی در ساختمانها ، میدانها ، تخت گلها ، پارکها و مکانهای دیگر استفاده می شوند که می تواند نمای کلی این ساختمانها را در شب واضح تر کرده و زیبایی شهر را در شب افزایش دهد.

منبع

tachyonlight.com

مقالات مرتبط