انتخاب دمای رنگ نور

انتخاب دمای رنگ نور، در آرامش بخشی و زیباسازی محیط بسیار مهم و حائز اهمیت می‌باشد. درجه‌بندی مربوط به کلوین در لامپ یا وسایل روشنایی، نشان دهنده سایه نور سفیدی است که از آن منبع ساطع می‌شود. هنگام خرید لامپ ال ای دی و انواع لامپ باید اطلاعاتی کسب کنیم. همان‌گونه که نور خورشید در صبح از خود نور نارنجی  و در عصر نور آبی متصاعد می‌کند، نورهای مصنوعی نیز دمای رنگ خاصی را ساطع می‌کنند. گاهی نور قدرتمند یک ساختمان اداری یا فروشگاه شما را به خود جذب کرده ، یا گاهی درخشش زرد چراغ کنار تخت احساس آرامشی را در شما به‌وجود آورده است، پس متوجه می‌شوید که انتخاب دمای رنگ نور چقدر می‌تواند گسترده و مهم باشد.

دمای رنگ نور سردتر یا گرم تر از یکدیگر بهتر یا بدتر نیستند، بلکه هر کدام کاربرد خاص خود را در محیط و جایگاه خود دارا می‌باشند. داشتن اطلاعات کامل در‌زمینه انتخاب دمای رنگ نور مناسب، می‌تواند در مواردی چون: عملکرد کارکنان یا تجربه داشتن یک خواب آرام تفاوت ایجاد کند. در این مقاله، سعی شده است که به نکات مهمی در مورد انتخاب دمای رنگ نور در محیط‌های مختلف پرداخته شود. قصد ما این است که به شما در گرفتن تصمیمی آگاهانه در مورد انتخاب چراغ‌های خانه یا محل کار خود کمکی کرده باشیم.

انتخاب دمای رنگ نور

انتخاب دمای رنگ نور با مقیاس کلوین

انتخاب دمای رنگ نور بر حسب درجه کلوین و از 1000 تا 10000 کلوین انجام می‌شود که با اعدادی به همراه K نشان داده می‌شوند، مانند 3000k یا 5500k. پیروی از مقیاس آسان است. هر چه عدد در مقیاس کلوین کمتر باشد، نور گرمتر و زرد/ نارنجی تر خواهد بود. هر چه عدد در مقیاس بیشتر باشد، نور آبی تر خواهد بود. نور لامپ‌های موجود از نارنجی/ زرد تا آبی متغیر می‌باشد. در انتخاب دمای رنگ نور ، زردترین نور با 2000k  و آبی ترین نور با 8000k معرفی می‌شوند.

انتخاب دمای رنگ نور معمولا بر مبنای مقیاسی انجام می‌پذیرد. این مقیاس دمای رنگ‌های مختلف مربوط به منابع نور معمولی را نشان می‌دهد. این طیف رنگی، از نارنجی تا آبی متغیر می‌باشد، اما به یاد داشته باشید که همه آن‌ها نور سفید هستند. میزان دمای نور خورشید در ظهر 5780 کلوین بوده که بسیار نزدیک به محدوده نور آبی می‌باشد. بنابراین، آنچه شما به‌عنوان نور سفید در نظر می‌گیرید، مقداری رنگ آبی را به‌عنوان بخشی از طیف رنگی در‌خود جای داده‌است. لامپ‌های معمولی خانگی معمولا از لامپ‌هایی در محدوده 2000-3000 کلوین می‌باشند. یک شمع دارای دمای رنگ نور 1900K است، همین امر سبب درخشش آن با طیفی از نور گرم و زرد/ نارنجی شده است. انتخاب دمای رنگ نور، بر اساس نمودار بالا انجام خواهد گرفت.

محدوده انتخاب دمای رنگ نور و کاربرد آنها

در این بخش قصد داریم نگاهی به درجه‌بندی دمای رنگ‌های متداولی بیندازیم که هنگام خرید ممکن است مشاهده کنید. در انتخاب دمای رنگ نور برای هر محدوده، برخی از دماها مناسب‌تر هستند. به عنوان مثال، نور گرم برای رستوران‌ها یا اتاق‌های غذاخوری مناسب ترین گزینه است. با این حال، اگر رستوران تم یخی داشته و نوشیدنی‌های خنک به خود ارائه می‌دهد، انتخاب دمای رنگ نور با دمای رنگ سردتر ممکن است برای دستیابی به فضای مشتریان قطبی که به دنبال آن هستید، بهترین گزینه باشد. فضای شما بوم نقاشی شماست و انتخاب با شماست که با آنچه درست است پیش بروید.

2700 کلوین - سفید گرم - صمیمی، دنج، شخصی

این نوری است که احتمالاً در یک محیط مسکونی یا رستورانی بیشتر با آن روبرو شده‌اید. درخشش گرم دمای رنگ‌های پایین‌تر، اغلب یادآور غروب خورشید یا درخشش آتش است. انتخاب دمای رنگ نور در این طیف برای اتاق‌های نشیمن، رستوران‌ها و هتل‌ها مناسب می‌باشد.  

3000 کلوین - سفید نرم - گرم، آرام بخش

اگر همچنان به فضایی آرام و با وضوح زیاد نیاز دارید، دمای نور آن را تا 3000 کلوین افزایش دهید. این دمای رنگ نور معمولاً در محیط‌هایی از خانه همچون آشپزخانه و حمام مورد استفاده قرار می‌گیرند. انتخاب دمای رنگ نور در طیف 3000 کلوین، فضایی روشن و آرام ایجاد خواهد کرد. 

3500 کلوین - سفید خنثی - متعادل، دوستانه، دعوت کننده

تئوری نورپردازی شبانه روزی، نشان می‌دهد که، مغز در میانه روز و زمانی که سطوح نور به‌سمت سفید خالص حرکت می‌کند، هوشیارتر است. به همین دلیل انتخاب دمای رنگ نور از این طیف، در محیط‌هایی انجام می‌شود که افراد نیاز به تمرکز و هوشیاری بیشتری دارند. با این حال، گذراندن کل روز کاری در محیطی با دمای رنگ نور کاملاً سفید، اغلب بیش از حد تحریک کننده است. بنابراین بهتر است که این رنگ کمی به سمت گرم گرایش داشته باشد. معمولا کاربرد متداول برای نور 3500 کلوین، دفاتر و فضاهای اداری و فروشگاه‌های خرده‌فروشی می‌باشد. 

4100 کلوین - سفید سرد - دقیق، تمیز، متمرکز

گاهی اوقات، یک محیط گرم و دنج برای یک محیط کار یا شغل مناسب نیست. برای فضاهایی که در آن‌ها مشاهده سوژه مهم است، انتخاب دمای رنگ نور سفید سرد ایده‌آل می‌باشد. از این رنگ در گاراژها و فروشگاه‌های مواد غذایی استفاده می‌شود.

5000 کلوین - سفید روشن - پر جنب‌و‌جوش، شفاف

این دمای رنگ به شدت و وضوح نور خورشید نزدیک می‌باشد. این نور در فضاهای حرفه ای که به شدت نور زیاد برای دقت در کار مورد‌نیاز است، بهترین گزینه می‌باشد. انتخاب دمای رنگ نور 5000 کلوین  برای انبارها، استادیوم‌های ورزشی و سالن‌های زیبایی، مراقبت‌های بهداشتی و مطب‌های پزشکی، درمانی بهترین گزینه هستند.   

6500 کلوین - نور روز - هشدار، پر انرژی

نور 6500 کلوین بسیار قوی و شدید است. کار کردن در طول روز تحت چنین نوری چندان مناسب نمی‌باشد اما در برخی از شرایط وجود آن، می‌تواند حیاتی باشد. این نوع نور مانند مخلوطی از نور آبی و سفید به‌نظر می‌رسد و انرژی زیادی تولید می‌کند. انتخاب دمای رنگ نور 6500 کلوین در گلخانه‌ها و محیط‌های مربوط به کشاورزی داخلی و سرپوشیده متداول می‌باشد.

منبع

www.boscolighting.com.au

مقالات مرتبط