ال ای دی بنفش رشد گیاه

آیا فقط لامپ ال ای دی بنفش رشد گیاه در گلخانه ها مورد استفاده قرار میگیرد و به رشد گیاهان و فتوسنتز آنها کمک میکند؟ آیا فقط بخاطر رنگ بنفش است؟ از نظر علمی اینطور نیست. نور چراغ های ال ای دی بنفش رشد گیاه بخاطر وجود دیود ها اینگونه بنفش بنظر میرسد. این چراغ ها عمدتاً از لامپ ال ای دی قرمز و آبی شکل گرفته که به پرتوهای صورتی و بنفش معروف شده است که این پرتوهای رنگی تاثیر وجود دیودها هستند.

مشاوران نوراکومارت به همه سوالات شما پاسخ می‌دهند.

برای دریافت مشاوره تخصصی با شماره 02166346106 تماس بگیرید.

 

ال ای دی بنفش رشد گیاه

علت رنگ نور ال ای دی بنفش رشد گیاه

بسیاری از ابتدایی ترین اشکال ال ای دی بنفش رشد گیاه مورد استفاده قرار میگیرد، مخصوصاً چراغ هایی که از کشور چین صادر میشوند دارای یک نور بنفش تار و پرتو نامناسب هستند و اکثر خریداران این چراغ که از آنها استفاده کردند با سوختگی و از بین رفتن گیاهان خود روبرو شدند. پرتو نوری که این چراغ ها ساطع میکنند تاثیر منفی بر رشد گیاه خواهند گذاشت و حتی برای رشد یک تیغه چمن هم مناسب نیستند و فقط رنگ بنفش دارند. در اینجا لامپ ال ای دی بنفش رشد گیاه را بررسی خواهیم کرد و بررسی خواهیم کرد که چرا آنها بنفش بنظر میرسند. چراغ های ال ای دی بنفش رشد گیاه دارای چندین دیود هستند که هرکدام یک رنگ نور خاص منتشر میکنند، بعضی از آنها ها فقط رنگ نور سفید دارند، در حالی که دیگر دیودها رنگ نورهای دیگری دارند، در واقع رنگ نور بنفش ال ای دی بنفش رشد گیاه همان ترکیب روشنایی دیودها با رنگ های مختلف است که باعث میشود نتیجه روشنایی بوجود آمده رنگ نوری مایل به بنفش بنظر برسد. چراغ های ال ای دی بنفش رشد گیاه حاوی مقدار زیادی دیود قرمز و آبی هستند، هرچه نسبت قرمز به آبی کمتر باشد روشنایی حاصل از آنها به بنفش نزدیکتر است، و قطعاً اگر نسبت دیود های رنگ قرمز بیستر باشد، رنگ نور آن به صورتی متمایل میشود. از آنجا که طول موج نور قرمز در رشد گیاهان عامل اصلی محسوب میشود معمولاً نسبت 5 به 1 را در بکارگیری دیودها بکار میبرند، یعنی 5 قرمز 1 آبی، بیشتر چراغ های ال ای دی بنفش رشد گیاه دارای دیودهای قرمز بیشتری هستند، این به این معنی است که اکثر چراغ های ال ای دی پرورش گیاه نوری مایل به صورتی دارند که همان نور تاری است که در قسمت اول مقاله به آن اشاره کردیم.

علت رنگ نور ال ای دی بنفش رشد گیاه

تاثیر  ال ای دی بنفش رشد گیاه

گیاهان و سبزیجات در معرض پرتو ارغوانی و ال ای دی بنفش رشد گیاه به خوبی رشد میکنند و گل میدهند، اما با تحقیق بیشتر به این نتیجه میرسیم که طیف کاملی از نور سفید برای گیاهان بهتر است، حتی بنظر میرسد که گیاهان در طول زمان فتوسنتز خود از پرتوهای سبز یا زرد استفاده نمی کنند اما گاهی هم خلاف آن ثابت شده است. علاوه بر این نور خورشید در واقع شامل پرتوهای سفید است با طیف کاملی از رنگ ها، که مدتها قبل از اینکه انسان ها در زمین حضور داشته باشند گیاهان از روشنایی و نور خورشید بهره میبردند. همچنین لامپ های متال هالید رشد گیاهان از طیف سفید یا همان آبی سرد بهره میبرند، در حالی که لامپ های سدیم با وجود پرتوهای رنگ نور زرد، نارنجی و قرمز، نور سفید گرمتری ایجاد میکنند. هردو بطور مشابه همانند خورشید حاوی همه رنگ ها نیستند، اما هر دو طیفی از نور سفید هستند، همچنین پرتوهای لامپ های متال هالید سرامیکی جدید طیف بسیار مشابهی از نور خورشید ساطع می کنند.

تاثیر  ال ای دی بنفش رشد گیاه

چه طیف رنگی بهتر از بنفش است؟

همانطور که گفته شد، گیاهان به طیف رنگی مختلف و کاملی نیاز دارند، اما بیشتر از هر طیف رنگی به طیف آبی و قرمز نیاز دارند و حتی طیف قرمز تاثیر بیشتری خواهد گذاشت. اما در کل بهترین نور و روشنایی برای گیاهان روشنایی شامل همه طیف رنگهاست و این بهترین طیف ایده آل است که عملکرد فضای گلخانه را بهبود میبخشد. بنابراین در ال ای دی بنفش رشد گیاه وجود پرتو مادون قرمز و ماوراءبنفش قطعاً در رشد گیاهان تاثیرگذار خواهد بود. اما متاسفانه تعداد بسیار محدودی از ال ای دی ها واقعا این تاثیر مثبت را خواهند داشت. در کل برندهای تولید کننده ال ای دی بنفش رشد گیاه طیف های مختلفی از این چراغ را ارائه میدهند که قبل از تهیه آن باید به خوبی راجع بازدهی این چراغ ها تحقیق کنید.

منبع

www.growlightinfo.com

 

مقالات مرتبط