افزایش طول کابل دوربین مداربسته ( آموزش بهترین روشها )

کابل دوربین مداربسته یکی از اجزای اصلی برای نصب دوربین می باشد. تصور کنید شما سیستم دوربین مداربسته خود را خریداری کرده اید و با هیجان مشغول به نصب آن می شوید اما ناگهان در فاصله کمی از محل دلخواه نصب، متوجه کوتاهی کابل دوربین مداربسته می شوید. بسیاری از مردم با روش های افزایش طول کابل دوربین مداربسته آشنایی ندارند. ما در ادامه به بررسی و آموزش روش های افزایش طول کابل دوربین مداربسته می پردازیم.

روش های افزایش طول کابل دوربین مداربسته 

 به طور کلی، اگر طول کابل دوربین مداربسته بیشتر از 100 متر باشد، شاهد کاهش پهنای باند و ضعف در عملکرد شبکه خواهیم بود. به منظور افزایش طول کابل دوربین مداربسته روش های مختلفی وجود دارد که در ادامه به آن پرداخته می شود. 

استفاده از رابط ها برای افزایش طول کابل دوربین مدار بسته

جهت افزایش طول کابل دوربین مداربسته و بیش ترین بهره وری از آن می توان از رابط ها استفاده کرد. رابط ها قطعات فلزی با طراحی خاصی هستند که برای اتصال دو سیم به یکدیگر استفاده می شوند. انتخاب نوع رابط های فلزی به نوع و اندازه کابلی که به آن متصل می شود، بستگی دارد. برای اکثر دوربین های مداربسته، دو شاخه RJ45 و رابط نوع F استفاده می شود.

استفاده ازCat5  یا Cat6  برای افزایش طول کابل دوربین مدار بسته

یک راه حل دائمی برای افزایش طول کابل دوربین مداربسته، به کارگیری کابل جدیدی از DVR  به دوربین و یا سیم کشی سراسری Cat5/Cat6 مکان مورد است. به طور کلی کابل های شبکه به دو دسته  Cat5و Cat6 تقسیم می شوند. جنس این کابل ها از مس بوده و شامل چهار زوج سیم جهت ارسال اطلاعات، دریافت اطلاعات و نویز گیری هستند. سیم کشی سراسری مکان مورد نظر توسط کابل های Cat5 و Cat6  یکی از راههای افزایش طول کابل دوربین مداربسته می باشد. اگرچه، این راه حل کمی وقتگیر و پر هزینه می¬باشد اما معمولا مطمئن ترین روش برای افزایش طول کابل دوربین مداربسته است.

رابط اترنت RJ45  (Ethernet RJ45) برای افزایش طول کابل دوربین مدار بسته

اگر از کابل کشی جدیدی نمی خواهید استفاده کنید، استفاده از رابط اترنت RJ45  (Ethernet RJ45) گزینه مناسبی برای افزایش طول کابل دوربین مداربسته می باشد. رابط RJ45 رایج¬ترین رابط برای کابل ها و شبکه های اترنت می باشد. البته استفاده از این روش به نقشه برداری دقیق نیاز دارد تا به درستی انجام شود. لازم است بدانیم، علاوه بر انتخاب روش مناسب برای افزایش طول کابل دوربین مداربسته، نصب صحیح آن نیز بسیار مهم می باشد.

استفاده از کوپلر در کابل   Bayonet Neill-Concelman (BNC)برای افزایش طول کابل دوربین مداربسته 

یکی از روش های افزایش طول کابل دوربین مداربسته استفاده از کوپلر در کابل Bayonet Neill-Concelman (BNC)  می باشد. از کابل Bayonet Neill-Concelman (BNC) برای ارسال ویدئو از دوربین مداربسته به مانیتور استفاده می شود. همچنین این کابل منبع تغذیه دوربین نیز می باشد. برای رفع مشکل کوتاهی کابل می توان از کوپلر یا رابط استفاده کرد. برای استفاده از این کوپلر تنها لازم است کابل های BNC را به کوپلر  وصل کنید. 

معایب افزایش بیش از حد طول کابل دوربین مداربسته

افزایش غیر اصولی و بیش از حد طول کابل دوربین مداربسته می تواند باعث ایجاد مشکلاتی شود که این مشکلات شامل؛

ضعیف شدن سیگنال ها

کاهش کیفیت سیگنال

کاهش سرعت انتقال داده

اختلال در عملکرد و تاخیر شبکه

افزایش نویز در شبکه

ایجاد هزینه اضافی به منظور کابل کشی

آموزش بهترین روش ها برای افزایش کابل دوربین مداربسته

در این بخش، بهترین و متداول ترین روش های افزایش طول کابل دوربین مداربسته را بررسی خواهیم کرد.

به کارگیری سوئیچ ها و افزایش دهنده ها از روش های افزایش طول کابل دوربین مداربسته

با استفاده از کابل های اترنت و سوئیچ های اضافی می توان به افزایش طول کابل دوربین مداربسته پرداخت. این روش بسته به تجهیزات مورد نیاز آن می تواند گران باشد.  آن ها می توانند حداکثر تا 500 متر باعث افزایش طول کابل دوربین مداربسته شود. همچنین، در این روش، سوئیچ ها نیاز به اتصال به برق دارند که در برخی مکان ها دسترسی به آن مشکل است.

کابل کشی فیبر نوری از روش های افزایش طول کابل دوربین مداربسته

این نوع از کابل کشی جهت افزایش طول کابل دوربین مداربسته، اغلب پر هزینه است. البته این روش راه حلی عالی برای انتقال ویدئو در فواصل کیلومتری می باشد.

انتقال هیبریدی از روش های افزایش طول کابل دوربین مداربسته 

انتقال هیبریدی یک راه حل عالی برای افزایش طول کابل دوربین مداربسته می باشد. این روش، افزایش دهنده های اترنت بی سیم را به شکل رادیوهای افزایش دهنده ارائه می دهد. این روش ممکن است کمی گران باشد و همچنین نیاز به اینترنت پرسرعت دارد. اما این سیستم دارای معایبی نیز می باشد. مثلا اگر سیگنال ها در فواصل طولانی حرکت کنند به دلیل مقاومت موجود، داده های کمتری منتقل می شوند. همچنین،حداکثر فاصله مجاز 300 اینچ می باشد.

افزایش دهنده طول کابل شبکه یا PoE Extender از روش های افزایش طول کابل دوربین مداربسته

 از این افزایش دهنده ها تنها می توان در سیستم های PoE (Power over Ethernet) جهت افزایش طول کابل دوربین مداربسته استفاده کرد. زیرا آن ها از تغذیه PoE موجود در کابل استفاده می کنند و باعث تقویت اطلاعات می شوند.

افزایش دهنده طول کابل شبکه یا PoE Extender

افزایش دهنده های طول کابل سیستم های ساده و کوچکی هستند و تاثیر بسزایی در افزایش طول کابل دوربین مداربسته دارند. تغذیه آن ها از طریق برق PoE موجود در کابل شبکه می باشد. توجه داشته باشید، هنگام استفاده از آن ها در محیط های خارجی باید از باکس و پوشش مناسب جهت جلوگیری از نفوذ گرد و غبار و رطوبت استفاده کنید. 

اما سیستم PoE (Power over Ethernet) چیست؟

به طور کلی دوربین مداربسته نیاز به برقراری دو اتصال دارد که یکی شامل اتصال به شبکه برای ارتباط با دستگاه ضبط کننده فیلم و نمایشگر است و دیگری اتصال به منبع تغذیه یا همان برق است. کابل PoE می-تواند برق مورد نیاز دوربین را فراهم کند. بنابراین تنها نیاز به اتصال به شبکه باید تامین شود.

مزایای به کارگیری PoE برای رفع مشکل افزایش طول کابل دوربین مداربسته

در سیستم های PoE افزایش طول کابل دوربین مداربسته نسبت به دیگر سیستم ها ساده تر می باشد. آن ها در مقایسه با سیستم های سیمی و بیسیم دیگر دارای مزایای متعددی می باشند. مهم ترین مزیت استفاده از سیستم های PoE سهولت نصب آن است. این سیستم ها تنها یک کابل دارند که هم برق و هم انتقال داده را فراهم می کند. آن ها به راحتی تنظیم شده و قابل اطمینان هستند. این سیستم ها دارای مزایای دیگری نیز می باشند که شامل؛

امکان اتصال چند دوربین مداربسته به یک سوئیچ

سادگی نصب و عدم نیاز به متخصص 

مقرون به صرفه بودن

صرفه جویی در زمان کابل کشی

ایجاد امنیت بالا برای دوربین مداربسته

امکان پشتیبانی توسط یک منبع برق اضطراری که باعث افزایش اطمینان دوربین مداربسته می شود.

سیستم های PoE تنها با یک کابل، برق و انتقال داده را تامین می کنند.

غلبه بر محدودیت های  PoEبرای رفع مشکل افزایش طول کابل دوربین مداربسته

استفاده از PoE، مشکلات و محدودیت هایی برای افزایش طول کابل دوربین مداربسته دارد. در ادامه به یکی از پرکابرد ترین راه حل ها برای رفع این مشکل می پردازیم.

به کارگیری افزایش دهنده¬های  PoE برای رفع مشکل افزایش طول کابل دوربین مداربسته

همان طور که پیش¬تر بیان شد، برای غلبه بر محدودیت¬های این سیستم در افزایش طول کابل دوربین مداربسته می¬توان از افزایش دهنده¬های  PoEاستفاده کرد. در واقع این افزایش دهنده، یک سوئیچ دو پورته است که یک ورودی  PoEو دو خروجی  PoEدارد. با استفاده از این وسیله به سادگی می¬توانیم ورودی PoE را  به دو قسمت تقسیم ¬کنیم و به افزایش طول کابل دوربین مداربسته بپردازیم.

securitywick.com

sortatechy.com

 

 

پرسش های متداول

به طور کلی، اگر طول کابل دوربین مداربسته بیشتر از 100 متر باشد، باعث کاهش پهنای باند و ضعف در عملکرد شبکه می شود. البته با به کارگیری نحوه صحیح کابل کشی، جنس کابل مناسب و استفاده از روش مناسب برای افزایش طول کابل می توانیم تا حد زیادی مانع از افت کیفیت تصاویر دوربین شویم.
پاسخ به این سوال به عوامل مختلفی مانند نوع سیستم دوربین مداربسته، فاصله مورد نظر و بودجه شما بستگی دارد. اما اگر سیستم شما PoE می باشد استفاده از افزایش دهنده طول کابل شبکه یا PoE Extender انتخاب مناسبی می باشد.
این افزایش دهنده ها می توانند تا 500 متر طول کابل دوربین مداربسته را افزایش دهند.

مقالات مرتبط