نور مناسب محیط اداری

دفتر شما بخش مهمی از تجارت‌تان است. برای چنین فضای مهمی، نباید از نورپردازی آن غافل نشوید تا بتوانید کسب‌وکار کارآمدتری داشته باشید. با وجود نکات منفی لامپ‌ فلورسنت، سال‌های متمادی از این فناوری در دفاتر استفاده می‌شد؛ زیرا مقرون‌به‌صرفه‌ترین چراغ موجود بود. اما در نهایت لامپ ال ای دی در دهه‌ی گذشته جایگزین چراغ‌های رشته‌ای و فلورسنت شده است. در این مطلب، در رابطه با نور مناسب محیط اداری اطلاعات مفیدی ارائه خواهیم داد.

نور مناسب محیط اداری

بررسی نور مناسب محیط اداری

در رابطه با روشنایی و نور مناسب محیط اداری ، نه تنها انتخاب نوع فناوری، بلکه نحوه‌ی طراحی نورپردازی نیز مهم است. مطالعات اخیر نشان داده است که 68 درصد از کارمندان از روشنایی محیط کار خود ناراضی هستند. موثرترین نورپردازی اداری ترکیبی از عوامل را شامل می‌شود. نور مناسب محیط اداری نوعی نورپردازی است که هم در مصرف انرژی صرفه‌جویی کند و هم میزان روشنایی مورد نیاز برای کارمندان را فراهم کند. شما همچنین به نورپردازی در دفتر خود نیاز دارید تا از نظر زیبایی برای کارمندان شما دلپذیر باشد. متعادل کردن همه این عناصر می‌تواند دشوار باشد، اما انجام آن غیر ممکن نیست. به همین دلیل است که ما نکاتی را برای کمک به شما در یافتن نور مناسب محیط اداری برای دفتر خود جمع‌آوری کرده‌ایم. همچنین راه‌هایی را برای استفاده مؤثرتر از نور خورشید در فضای اداری، نحوه‌ی انتخاب دمای رنگ برای چراغ‌ها و همچنین مروری بر فناوری‌های مختلف نورپردازی و وسایلی که می‌توانید نصب کنید، ارائه خواهیم کرد.

بررسی نور مناسب محیط اداری

نور مناسب محیط اداریو نور خورشید

نور مصنوعی هرگز نمی‌تواند جایگزین مزایای نور خالص خورشید در بهبود نورپردازی فضا شود، به همین دلیل است که باید سعی کنید تا حد امکان از منبع نور طبیعی در دفتر خود استفاده کنید. نورگیرها احتمالا بهترین روش برای جذب نور خورشید به داخل ساختمان هستند. مهمترین نکته این است که نور طبیعی خورشید را در فضای خود جمع‌آوری کنید بدون اینکه اشعه‌ی مستقیم خورشید به فضای شما وارد شود، فضای داخلی دفتر شما را گرم کند اما تابش خیره کننده نداشته باشد.

 ارتقاء به  LED

برای اکثر دفاتر مدرن، تکنولوژی LED بهترین نور مناسب محیط اداری در نظر گرفته می‌شود. فناوری ال ای دی نه تنها از لامپ‌های فلورسنت و رشته‌ای کارآمدتر است، بلکه به شما امکان انتخاب گسترده‌ای را در مورد انواع وسایل، وات و دمای رنگی که برای فضاهای مختلف در دفتر خود نیاز دارید، می‌دهد. LEDها نسبت به هر گزینه‌ی روشنایی دیگر در مصرف انرژی کارآمدتر هستند. ال‌ ای ‌دی‌ها به‌ویژه برای فضاهایی که نیاز به روشن ماندن چراغ‌ها برای مدت زمان طولانی دارند، موثر هستند.

تصمیم‌گیری در مورد قرار دادن نور

یکی دیگر از مهمترین فاکتورها در رابطه با نور مناسب محیط اداری، محل قرار دادن چراغ‌هاست. یکی از اشتباهاتی که بسیاری از ادارات مرتکب می شوند این است که بر نورپردازی شدید بالای سر متکی هستند. این نه تنها در مصرف انرژی کارآمد نیست، بلکه نورهای بالای سر معمولا برای کارکنان اداری آزاردهنده هستند و باعث خستگی چشم کارمندان و در برخی موارد اختلال در خواب می‌شوند. بهترین راه برای قرار دادن چراغ‌ها موازی با پنجره‌ها است که به تعادل ترکیب نور طبیعی با منابع نور مصنوعی کمک می‌کند. نور پراکنده برای دفاتر بهترین انتخاب است و به کاهش تابش خیره کننده کمک می‌کند. شما می توانید با پوشاندن دیوارهای خود با رنگ مات و روشن، به انتشار نور در فضای اداری خود کمک کنید که در عین حال مشکلات تابش نور و کنتراست را در دفتر شما کاهش می‌دهد.

انتخاب دمای رنگ

انتخاب دمای رنگ در تعیین نور مناسب محیط اداری از اهمیت زیادی برخوردار است. طیف های نوری مختلف به طور متفاوتی بر مغز انسان تاثیر می‌گذارند. نور آبی و پرانرژی‌تر که معمولا در دفاتر استفاده می‌کنیم می‌تواند باعث تحریک و بهبود گردش کار شود. اما قرار گرفتن بیش از حد در این نور منجر به خستگی و اختلال در الگوهای خواب و منجر به کاهش بهره‌وری می‌شود. نکته کلیدی این است که دمای رنگی را که در دفتر خود استفاده می‌کنید متعادل کنید. به طور کلی، دمای رنگ بالاتر برای مغز انسان تحریک‌کننده‌تر است و هوشیاری و پاسخ‌های سیستم عصبی مرکزی را افزایش می‌دهد. به همین دلیل است که استفاده از دمای روشنایی 5000k  و بالاتر برای محل کار توصیه می شود.

 

مقالات مرتبط