مضرات اشعه یو وی برای پوست

امروزه مضرات اشعه یو وی برای پوست بر کسی پوشیده نیست. این اشعه توسط لامپ ماوراء بنفش هم ساطع می شود. هنگامی که صحبت از سرطان پوست به میان می آید، یک عامل خطر، قرارگیری طولانی مدت در معرض اشعه یو وی است. درک اینکه مضرات اشعه یو وی برای پوست چگونه رخ می دهد، اولین قدم در یادگیری چگونگی محافظت در برابر سرطان پوست است. خبر خوب اینکه مضرات اشعه یو وی برای پوست می تواند به مقدار زیاد توسط شما کاهش پیدا کند. 

مضرات اشعه یو وی برای پوست

مضرات اشعه یو وی برای پوست چیست ؟

اشعه یو وی بخشی از انرژی طبیعی است که خورشید تولید می کند. در طیف الکترومغناطیسی اشعه یو  وی طول موج کوتاه تری از نور مرئی دارد. بنابراین چشم های ما نمی تواند اشعه یو وی را ببیند اما پوست ما بخوبی آن را احساس می کند. در سولاریوم هم مضرات اشعه یو وی برای پوست وجود دارد چرا که در این نوع دستگاه ها اشعه یو وی ساطع می شود. دو نوع اشعه یو وی که خطر و ضرر آن برای سرطان پوست اثبات شده است.uva و uvb است. 

اشعه uva طول موج بلندتری دارد و منجر به پیری پوست می شود. اشعه uvb طول موج کوتاه تری دارد و منجر به سوختگی پوست می شود. درحالیکه اشعه uva و uvb درچگونگی تاثیر بر پوست متفاوت هستند اما هر دو زیان بارند. قرارگیری بدون محافظت در برابر uva ، uvb منجر به تخریب سلول های پوست می شود و نقص ژنتیکی و یا جهش ایجاد می کند که منجر به سرطان پوست می شود. این اشعه ها همچنین می توانند منجر به پیری زودرس شوند. 

مضرات اشعه یو وی برای پوست چیست ؟

اشعه UVA و مضرات اشعه یو وی برای پوست

اشعه UVA، اصلی ترین اشعه ای است که در اغلب دستگاه های سولاریوم و تخت های برنزه کننده استفاده می شود. زمانی تصور میشد که این تخت ها امن هستند اما امروزه می دانیم که عکس این موضوع صادق است. اشعه یو وی ای در میان اشعه های یو وی تنها اشعه ایست که 95 درصد آن به زمین می رسد. این اشعه در طول ساعات روز در طی سال در این سطح قوی ساطع می شود. اشعه UVA می تواند از شیشه پنجره عبور کند 

اشعه UVA و مضرات اشعه یو وی برای پوست

اشعه UVB و مضرات اشعه یو وی برای پوست 

تابش اشعه یو وی بی به شدت نوسان دارد. اشعه های خورشید از اواخر صبح تا اواسط بعد از ظهر از بهار تا پاییز، در تغییرات دمایی، بالاترین شدت و خطر را دارند. حتی در آب و هوای استوایی این زمان بیشتر است. اشعه یو وی بی می تواند پوست شما را در طول سال بخصوص در ارتفاعات یا در سطح یخی تخریب کند. اشعه یو وی بی می تواند فیلتر شود و از شیشه عبور نمی کند. 

مضرات اشعه یو وی برای پوست و چشم

علاوه بر مضرات اشعه یو وی برای پوست ، قرار گیری بیش از حد در برابر اشعه یو وی، خطر بیماری چشم شما و مشکلات دیگر را افزایش می دهد. در اینجا چند تا از این نمونه ها را بررسی می کنیم. آب مروارید و سرطان چشم می تواند در طی زمان گسترش پیدا کند. هر زمان شما بدون حفاظ و عینک در زیر نور خورشید قرار گیرید خطراین بیماری را افزایش می دهید. حتما کودکان و نوزادان در زیر نور خورشید باید از کلاه استفاده کنند و همه افراد باید چشم خود را از اشعه حفظ کنند.

مضرات اشعه یو وی سی

اشعه یو وی سی در میان انواع اشعه یو وی تنها اشعه ای است که توسط اتمسفر اطراف زمین فیلتر می شود و به زمین نمی رسد. قرارگیری در معرض این اشعه بسیار خطرناک است. یک ثانیه نگاه کردن به این اشعه برابر با ده دقیقه زل زدن به خورشید است. این اشعه می تواند سلول ها را تخریب کند و به آن ها آسیب برساند. از این قابلیت این اشعه می توان برای از بین بردن میکروب ها و ویروس ها و ضدعفونی استفاده کرد. 

منبع

www.aao.org

مقالات مرتبط