عیب یابی لامپ ال ای دی ؛ علت قطع و وصل شدن لامپ ال ای

لامپ های LED به صرفه جویی در انرژی، روشنایی بالا، عمر طولانی و میزان خرابی کم شهرت دارند. با این حال انواع لامپ ال ای دی هم گاهی نیاز به تعمیر پیدا می کنند. در اینجا سه خطای رایج و عیب یابی لامپ ال ای دی را با هم بررسی می کنیم. لامپ های ال ای دی یکی از بهترین و پرکاربردترین لامپ های موجود در بازار هستند. این لامپ ها ساختار و شکل متفاوتی نسبت به سایر لامپ های موجود در بازار دارند. همین ساختمان و نحوه تولید نور است که این لامپ ها را از سایر لامپ های موجود در بازار متمایز ساخته است. 

عیب یابی لامپ ال ای دی

قطع و وصل شدن لامپ

پس از روشن شدن لامپ LED، برخی از دیودهای لامپ روشن نمی شوند در این حالت احتمالا دیودهای لامپ آسیب دیده اند. مهره لامپ آسیب دیده عموماً با چشم غیر مسلح قابل مشاهده است. یک لکه سیاه روی سطح مهره چراغ وجود دارد که ثابت می کند سوخته است. گاهی دیودهای های لامپ به صورت سری و سپس به صورت موازی به هم متصل می شوند، بنابراین از دست دادن یک دیود لامپ خاص باعث روشن نشدن همان دیود می شود. ما دو راه حل برای عیب یابی لامپ ال ای دی تعمیر و نگهداری را بر اساس تعداد دیودهای های لامپ آسیب دیده ارائه می دهیم. در ادامه تعمیر لامپ ال ای دی را مرحله به مرحله بررسی می کنیم.

عیب یابی لامپ ال ای دی و شکسته شدن دیودهای LED

مراحل عیب یابی لامپ ال ای دی و تعمیر

اگر فقط یک یا دو مهره لامپ شکسته شود، می توانیم آنها را با این دو روش تعمیر کنیم:

برای عیب یابی لامپ ال ای دی دیود شکسته را پیدا کنید، فلز را در دو سر آن با سیم وصل کنید و آن را کوتاه کنید. تأثیر این امر این است که اکثر دیودهای لامپ می توانند به طور عادی روشن شوند و فقط دیودهای لامپ جدا شده روشن نمی شوند که تأثیر کمی بر روشنایی کلی دارد. برای عیب یابی لامپ ال ای دی از آهن لحیم برقی استفاده کنید (سشوار برای مدتی باد زدن ) برای گرم کردن مهره های لامپ قدیمی، تا زمانی که چسب پشت دیود لامپ قدیمی ذوب نشده است، دیود لامپ قدیمی را با موچین بردارید. در عین حال، دیودهای لامپ جدید را در حالی که داغ است نصب کنید (به قطب های مثبت و منفی توجه کنید) 

در عیب یابی لامپ ال ای دی اگر تعداد زیادی مهره لامپ آسیب دیده باشد، توصیه می شود که کل برد مهره لامپ را جایگزین کنید. هنگام خرید به سه نکته توجه کنید:

  1.  اندازه لامپ خود را اندازه بگیرید
  2.  به ظاهر برد مهره لامپ و اتصال استارت توجه کنید
  3.  محدوده توان خروجی استارت را یادداشت کنید.

این سه نقطه از برد لامپ جدید باید مشابه برد لامپ قدیمی باشد. تعویض برد لامپ بسیار ساده است ، برد لامپ قدیمی با پیچ روی نگهدارنده لامپ ثابت شده است و می توان آن را مستقیماً جدا کرد 

عیب یابی لامپ ال ای دی و تعمیر

استارت خراب است

در عیب یابی لامپ ال ای دی بیشتر خرابی های لامپ LED ناشی از استارت است-اگر لامپ به هیچ وجه روشن نشود یا لامپ بعد از روشن شدن چشمک بزند، احتمالاً استارت خراب است. استارت قابل تعمیر نیست، بنابراین فقط می توان آن را با یک جدید جایگزین کرد. خوشبختانه استارت جدید گران نیست. هنگام خرید استارت جدید به سه نکته توجه کنید:

به ظاهر کانکتور توجه کنید

توجه داشته باشید هنگام عیب یابی لامپ ال ای دی که آیا لامپ شما می تواند رنگ و چند رنگ را تغییر دهد. تعداد تغییر رنگ های استارتر جدید باید با استارتر قبلی یکسان باشد، محدوده توان خروجی استارت را یادداشت کنید-تا زمانی که قدرت برد لامپ در این محدوده باشد ، محدوده ای روی استارت مشخص می شود.

دلایل چشمک زدن لامپ ال ای دی

  • دیود لامپ LED با منبع تغذیه درایور LED مطابقت ندارد.
  • اگر تراشه مهره لامپ از قدرت کافی برخوردار نباشد، باعث چشمک زدن منبع نور می شود.
  • اگر جریان بیش از حد زیاد باشد ، ال ای دی های لامپ در صورت عدم تحمل روشن و خاموش می شوند.
  • ممکن است سیم های طلایی یا مسی درون مهره های لامپ را سوزانده و باعث می شود دیودهای لامپ روشن نشوند.

ممکن است منبع تغذیه خراب باشد اگر درایور عملکرد حفاظتی بیش از حد دما داشته باشد و عملکرد اتلاف حرارتی لامپ نتواند الزامات را برآورده کند ، حفاظت از دمای بیش از حد درایور هنگام شروع به کار چشمک می زند و چشمک می زند ، به عنوان مثال: محفظه نورافکن 20 وات برای مونتاژ لامپهای 30W استفاده می شود ، اگر کار اتلاف گرما به خوبی انجام نشود این اتفاق می افتد.

منبع

tachyonlight.com

 

مقالات مرتبط