لامپ یخی چیست؟ ( مقایسه با آفتابی و مهتابی )

در نورپردازی خانه تا چه انداز فاکتور رنگ نور را در نظر می‌گیرید؟ لامپ ال ای دی بر خلاف سایر لامپ‌ها رنگ نورهای مختلفی را در اختیار طراحان و نورپردازان قرار داده است. در گذشته برای رسیدن به یک رنگ متعادل از ترکیب رنگ نور آفتابی و مهتابی استفاده میشد. حالا با وجود لامپ یخی که رنگ آن بین رنگ سفید آفتابی و سفید مهتابی است دیگر نیازی به ترکیب لامپ نیست. اصطلاح رنگ سفید یخی یا سفید (Natrual) چند سالی است که در صنعت روشنایی رواج پیدا کرده است. مهندسان نورپردازی با طراحی این رنگ سعی در شبیه سازی رنگ نور خورشید را داشتند تا تاثیرات منفی نورپردازی مصنوعی را کاهش دهند.

دمای رنگ نور با کلوین مشخص می‌شود. نور شمع ۱۹۰۰ کلوین است و نور خورشید  در روز ۵۴۰۰ کلوین است؛ هر چقدر عدد کلوین بالاتر باشد رنگ نور حاوی رنگ آبی است و هرچقدر عدد کلوین پایین‌تر باشد نور طیف‌های زرد و نارنجی دارد. نور لامپ یخی با کلوین ۴۰۰۰ به نور طبیعی روز بیشترین تشابه را دارد. 

لامپ یخی چیست

لامپ یخی چیست؟

لامپ یخی به لامپی تلقی می‌شود که کلوین آن بین عدد ۳۵۰۰ تا ۴۰۰۰ باشد. نور مناسب این رنگ که به نور طبیعی و یا نور سفید یخی نیز شناخته می‌شود سعی در شبیه سازی نور طبیعی روز دارد. این رنگ طوری طراحی شده که به راحتی جایگزین رنگ نورهای آفتابی و مهتابی در فضاهای مختلف شود.

  • رنگ اشیاء و محیط به رنگ واقعی نزدیک‌تر است: زمان انتخاب رنگ دیوارها و یا دکوراسیون داخلی ممکن است رنگ آن‌ها در خانه شما متفاوت به نظر برسد این تفاوت بخاطر نور لامپ شماست. لامپ یخی با رنگ عاری از آبی و زرد رنگ واقعی‌تری را به شما نشان می‌دهد. 
  • رنگ طبیعی محیط را پاکیزه‌تر نشان می‌دهد: گاهی ممکن است زمانی که وارد اتاق می‌شوید احساس کنید اتاق کثیف است حتی با وجود اینکه هیچ آلودگی و بهم ریختگی وجود نداشته باشد. این احتمال وجود دارد که این احساس بخاطر رنگ نور باشد. رنگ نور سفید محیط را تمیزتر نشان می‌دهد و احساس پاکیژگی را به ما القا می‌کند به همین دلیل یکی از کاربردهای لامپ یخی استفاده در مراکز درمانی و ورزشگاه‌ها است. 
  • فضا را بزرگتر نشان می‌دهد: نور طبیعی و ملایم به بزرگتر نشان دادن فضا کمک می‌کند اگر فضایی کم نور باشد و یا رنگ نور نامناسب داشته باشد کنتراست ایجاد شده فضا را کوچک‌تر نشان می‌دهد.
  • به تمرکز و خلق و خو کمک می‌کند. تحقیقیان نشان داده است که رنگ نور فضا در خلق و خو تاثیر مستقیم دارد. نور مناسب کم کنتراست و حس پاکیزگی به ایجاد اتمسفر مثبت در محل کار و زندگیمان کمک شایانی می‌کند. 

معایب رنگ نور نامناسب

  • خستگی چشم
  • پایین آمدن بهره‌وری کاری
  • تغییر رنگ دیوارها و اشیاء
  • کوچک نشان دادن محیط
  • تاثیر منفی در خلق و خو
  • بروز خطای انسانی و پایین آمدن ایمنی در محیط‌های کاری

مقایسه لامپ یخی با آفتابی

مقایسه لامپ یخی با آفتابی

همه می‌دانیم نورپردازی مناسب تفاوت بزرگی در اتمسفر محیط ایجاد می‌کند؛ با این حال مردم در هنگام انتخاب لامپ گاهی مرتکب اشتباهاتی می‌شوند که تاثیر منفی در محیط کار و زندگیشان می‌گذارد. یکی از این اشتباهات، رنگ نور نامناسب است. مثلا انتخاب رنگ آفتابی برای محیط کار باعث خستگی چشم و ایجاد حس خواب آلودگی می‌شود. تفاوت لامپ یخی با آفتابی کلوین پایین آن و در نتیجه رنگ‌های گرم در نور آفتابی است ولی در رنگ نور یخی هیچگونه رنگ زرد یا نارنجی وجود ندارد. کلوین نور آفتابی بین ۲۷۰۰ تا ۳0۰۰ است و نور لامپ رشته‌ای را القا می‌کند. بهتر است از رنگ نور آفتابی در محیط‌های آرامش بخش مانند اتاق نشیمن و اتاق خواب استفاده شود. یکی از دلایل این انتخاب، تاثیر رنگ گرم بر روحیه و ترشح هورمون ملاتونین است. هورمون ملاتونین که به هورمون خواب نیز شناخته می‌شود با کاهش هوشیاری کمک می‌کند به راحتی به خواب برویم. 

مقایسه لامپ یخی با مهتابی

نور سفید مهتابی رنگی بین ۵۰۰۰ تا ۶۵۰۰ دارد. لامپ مهتابی فلورسنت با کلوین ۶۵۰۰ و رنگ آبی سرد برای محیط‌هایی که نیاز به تمرکز دارد مانند اتاق کار، کتابخانه‌ها، اتاق‌های جراحی، انبارها و سوله‌های بزرگ مناسب است دلیل این کاربرد این است که نور آبی به تولید هورمون کورتیزول در بدن کمک می‌کند. این هورمون به بالا بردن سطح هوشیاری و تمرکز کمک می‌کند. اما حالا با استفاده از لامپ مهتابی ال ای دی محصولی از لامپ نور بجای مهتابی فلورسنت نه تنها از مزایای کم مصرف بودن بهره ببرید بلکه تنوع رنگ نور از لامپ مهتابی ال ای دی و یا تیوب ال ای دی لامپ یخی می‌تواند جایگزین مناسبی برای لامپ مهتابی باشد و تفاوت لامپ یخی با مهتابی در این است با ۴۰۰۰ کلوین آبی کمتری دارد و علاوه بر روشنایی مناسب نور طبیعی را برای محیط القا می‌کند. در میان برند‌های مختلف پولاکس Pollux با در نظر گرفتن رنگ نور طبیعی به تولید محصولاتی با کیفیت با کلوین مختلف پرداخته است. 

 

مقالات مرتبط