لامپ مناسب گلدهی

تقریبا هر لامپ و روشنایی میتواند برای رشد و گلدهی گیاهان مناسب باشد مخصوصاً لامپ ال ای دی و خصوصاً لامپ رشد گیاه ، اما همه این لامپ ها مانند لامپ مناسب گلدهی نمیتواند تاثیر داشته باشند و معمولاً کارخانجات تولید کننده لامپ بصورت تخصصی و بهینه لامپ مناسب گلدهی تولید نمیکنند. در این مقاله به تاثیر لامپ مناسب گلدهی بر رشد و کیفیت مناسب گیاهان در زمان گلدهی خواهیم پرداخت.

لامپ مناسب گلدهی

تهیه و تاثیر لامپ مناسب گلدهی

در ابتدا میتوانیم بگوییم برای در اختیار داشتن لامپ مناسب گلدهی شما می توانید از لامپ های دیگری که مختص گلدهی نیستند هم استفاده کنید و نتایج خوبی بگیرید، حتی با لامپی غیر از لامپ مناسب گلدهی که شاید از نظر گلدهی بسیار مضر هم باشند. شما میتوانید در صورتی که نور مناسبی در فضای گلخانه ای خود دارید اما در زمان گلدهی نتیجه ایده آل و مناسبی مشاهده نمیکنید، با صرف هزینه نه چندان زیاد لامپ مناسب گلدهی برای گیاهان خود تامین کنید. شما میتوانید با استفاده از همان روشنایی قبلی که در اختیار دارید با اضافه کردن میزان مناسبی از طیف قرمز کیفیت و عملکرد گلخانه خود را در زمان گلدهی بصورت چشمگیری بالا ببرید. اگر در حال تحقیق هستید که کدام لامپ مناسب گلدهی است و میتواند به کیفیت گیاهان شما کمک کند تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

طیف نور لامپ مناسب گلدهی

طیف نور لامپ مناسب گلدهی

معمولا فروشندگان لوازم گلخانه ای لامپ قرمز را به عنوان لامپ مناسب گلدهی معرفی میکنند، در صورتی که طیف نور قرمز به تنهایی نمی تواند در کیفیت مرحله گلدهی گیاهان شما تاثیر داشته باشد. با این حال که در ترکیب طیف رنگی لامپ مناسب گلدهی پرتو قرمز وجود دارد و به کیفیت گلدهی کمک میکند، اما به تنهایی کارآمد نخواهد بود و گیاهان برای گلدهی مناسب به طیف کاملی از رنگ نورها نیاز دارند. در کل اگر بهترین رنگ نور و لامپ مناسب گلدهی را بخواهیم معرفی کنیم باید لامپی در اختیار داشته باشیم که همانند نور خورشید ترکیبی از کلیه طیف رنگ نورها باشد تا گیاهان به بالاترین کیفیت در زمان گلدهی برسند. پرتو خورشید حاوی طیف رنگ های سفید، زرد، قرمز سبز و آبی و ... است که حتی لامپ های ال ای دی مخصوص فتوسنتز هم همچین طیف کاملی را شامل نمیشوند. اگر بتوانیم لامپ مناسب گلدهی را با طیف رنگی ترکیبی از قرمز، آبی، سبز و زرد و در نتیجه نوری مایل به بنفش و صورتی داشته باشیم، گیاهان بزرگتری خواهیم داشت و در نتیجه با کیفیت بالاتری گل و محصول می دهند.

درجه کلوین لامپ مناسب گلدهی

درجه کلوین لامپ مناسب گلدهی

درجه کلوین معیار اندازه گیری درجه حرارت نور لامپ است، که هر چه درجه کلوین بالاتری داشته باشیم و دمای رنگ بیشتر شود نور سردتری خواهیم داشت. بدان معنی که با دمای رنگ بالای 5000کلوین نوری متمایل به آبی خواهیم داشت که برای گلدهی اصلاً مناسب نیست. برای داشتن بهترین کلوین لامپ مناسب گلدهی باید درجه حرارت کمتری داشته باشیم، یعنی نور گرمتری که حتی حاوی طیف قرمز باشد نیاز داریم که میتوان به دمای رنگ بین 2700 تا 3500کلوین اشاره کرد. در کل اگر بتوانیم ترکیبی از دمای رنگ 3000کلوین و 4000کلوین داشته باشیم نتیجه بهتری در گلدهی گیاهان خواهیم داشت. در اینجا اگر بخواهیم به چراغ مناسبی اشاره کنیم که برای مرحله گلدهی گیاهان مناسب باشد، چراغی شامل هر طول موج با رنگ قرمز و ترکیب آن با رنگ آبی خواهد بود.

درجه کلوین لامپ مناسب گلدهی

بررسی انواع لامپ گلدهی گیاهان

لامپ T5 یک نمونه لامپ مناسب گلدهی است که برای گیاهان در زمان گلدهی مناسب خواهد بود. از آنجا که لامپ های فلورسنت در دمای مختلف رنگی وجود دارند و میتوان ترکیبی از لامپ ها با دمای رنگ 2700 و 3000کلوین را در اختیار داشته باشیم. بطور کلی اگر شما گلخانه ای خانگی و یا گلخانه ای با فضای محدود و کوچک دارید به سادگی میتوانید با لامپ های فلورسنت T5 نور و لامپ مناسب گلدهی برای گیاهان خود فراهم کنید، اما در صورتی که گلخانه ای وسیع و بزرگ دارید اصلاً استفاده از این لامپ ها برای شما به صرفه نخواهد بود و در این صورت برای تامین نور مورد نیاز گیاهان خود میتوانید از لامپ متال هالید و لامپ سدیم رشد گیاه و مناسب گلدهی استفاده کنید تا سطح پوشش بیشتری داشته باشید و هزینه های اولیه را بصورت چشمگیری کاهش دهید.

بررسی انواع لامپ گلدهی گیاهان

پرتو لامپ های متال هالید گیاهی طیف کامل با مقادیر مناسبی از طیف رنگی را شامل می شود که میتواند در گلخانه های بزرگ روشنایی مورد نیاز گیاهان را به خوبی تامین کند. در کنار این لامپ ها چراغ های ال ای دی کاربری بسیار مناسبی برای تامین طیف کاملی از رنگ ها در اختیار ما خواهند گذاشت و می توانیم با ترکیبی از طیف رنگ سفید با طیف قرمز و آبی به بهترین لامپ مناسب گلدهی گیاهان دست پیدا کنیم.

منبع

www.growlightinfo.com

مقالات مرتبط