روشنایی ال ای دی رشد گیاه

در بررسی روشنایی مورد نیاز فضاهای گلخانه ای، پس از بررسی روشنایی لامپ متال هالید رشد گیاه به تاثیرات و عملکرد روشنایی ال ای دی رشد گیاه در فضای گلخانه ای خواهیم پرداخت تا پی ببریم که روشنایی ال ای دی رشد گیاه در مقایسه با لامپ متال هالید میتواند همان ویژگی ها و تاثیر گذاری را داشته باشد یا حتی میتواند جایگزین خوبی برای لامپ رشد گیاه متال هالید و سدیم باشد یا خیر.

روشنایی ال ای دی رشد گیاه

عملکرد روشنایی ال ای دی رشد گیاه

همانطور که در مقاله های دیگر لامپ های پرورش گیاه ذکر کردیم، روشنایی ال ای دی رشد گیاه و دیودهای ساطع کننده روشنایی مورد نیاز گیاهان به خوبی در رشد گیاهان و گلدهی آنها تاثیر میگذارند مخصوصاً گیاهانی مانند شاهدانه. اما دقیقاً روشنایی ال ای دی رشد گیاه چگونه کار میکند و چه چیزی باعث شده برای گیاهان مفید باشد؟ بیایید نگاهی به عملکرد و فناوری دیودهای ساطع کننده نور بیندازیم و میتوانیم پی ببریم حتی چقدر میتواند برای باغبانی داخل منزل هم مفید باشد.

عملکرد روشنایی ال ای دی رشد گیاه

روشنایی ال ای دی رشد گیاه چگونه کار میکند

دیود ساطع کننده نور یک نیمه هادی است که با ارسال جریان از طریق آن روشنایی ساطع میکند. نیمه هادی ها عموماً از موادی ساخته می شوند که مانند سیلیکون به هیچ وجه الکتریسیته را به خوبی هدایت نمی کنند ، اما با ناخالصی اضافه شده باعث هدایت بیشتر آن می شوند. افزودن این ناخالصی ها "دوپینگ" نامیده می شود.  اما نیمه هادی ها فقط در یک جهت رسانا هستند. اگر جریان را معکوس کنید ، آنها الکتریسیته را هدایت نمی کنند. به همین دلیل نیمه هادی نامیده می شود. وقتی الکترون ها با حفره های الکترون ترکیب می شوند ، انرژی را به صورت فوتون آزاد می کنند. این باعث ایجاد نور می شود. رنگی که نور می گیرد با توجه به میزان انرژی مورد نیاز برای عبور الکترون از شکاف (منطقه تخلیه) در نیمه هادی تعیین می شود.

روشنایی ال ای دی رشد گیاه چگونه کار میکند

ارزشمندی روشنایی ال ای دی رشد گیاه

روشنایی ال ای دی رشد گیاه مزایای بیشماری نسبت به انواع دیگر روشنایی های رشد گیاه دارد. البته چراغ های ال ای دی مسلماً معایبی هم دارند، با مقایسه چراغ های رشد گیاه دیگر مانند لامپ متال رشد گیاه به این نتیجه خواهیم رسید که بکارگیری روشنایی ال ای دی رشد گیاه در مصرف انرژی و هزینه های مصرف برق بصرفه خواهد بود و همچنین نسبت به میزان بازدهی نور مصرف بسیار پایینی خواهند داشت و همچنین از لحاظ کاربری بسیار کاربردی تر از چراغ هایی خواهند بود که به راه اندازها و ترانس و بالاست های الکتریکی نیاز دارند. همچنین استفاده از روشنایی ال ای دی رشد گیاه در فضای گلخانه ای اتلاف حرارت بسیار کمتری نسبت به چراغ های متال هالید و سدیم خواهد داشت و حتی پس از ساعت ها روشن ماندن در نهایت حرارت زیادی تولید نمیکند و تهویه هوای فضای گلخانه با سادگی و هزینه کمتری بیشتری اتفاق خواهد افتاد.

ارزشمندی روشنایی ال ای دی رشد گیاه

مزیت های روشنایی ال ای دی رشد گیاه

روشنایی ال ای دی رشد گیاه بر خلاف لامپ های رشته ای سنتی و قدیمی هیچ گرمایی ایجاد نمیکند، بنابراین هیچ انرژی برای ایجاد حرارت و دفع گرما هدر نخواهد رفت. و از آنجایی که نور مناسب به فضای رشد گیاهان میرسد دیگر روشنایی بلا استفاده و بی موردی نخواهید داشت با این حال که هنوز هم باید برای روشنایی ال ای دی ها به میزان بسیار کمی هزینه برق پرداخت کنید. روشنایی ال ای دی ها انرژی خود را به عنوان نور و روشنایی ساطع میکنند با دمای بسیار پایین و هزینه عملیاتی به مراتب به شکل چشمگیری کاهش پیدا خواهد کرد. همچنین که بخاطر عدم تولید و هدر رفت گرمای ناشی از روشنایی ال ای دی رشد گیاه شما نیاز به تهویه و خنک کننده های صنعتی و خانگی نخواهید داشت و همین امر تا میزان زیادی در هزینه های انرژی صرفه جویی خواهد کرد. ال ای دی ها نسبت به دیگر انواع روشنایی های رشد گیاه اشکال متنوع تری دارند ضمن اینکه طول عمر و دوام روشنایی ال ای دی رشد گیاه قابل مقایسه با دیگر انواع روشنایی گیاهی نیست و از طول عمر بسیار زیاد و هزینه نگهداری به مراتب پایینتری برخوردار است. همچنین در ال ای دی ها ما میتوانیم از طیف کامل رنگ نورها بهره ببریم همچنان که میتوان ترکیبی از طیف های سفید، زرد و حتی آبی و قرمز را در اختیار داشته باشیم. بسیاری از لامپ های روشنایی حاوی مواد مضر و جیوه هستند که برای انسان و طبیعت مضر خواهد بود، اما ال ای دی ها اینگونه نیستند و ماده مضری در روند تولید آنها بکار نرفته.

منبع

www.growlightinfo.com

مقالات مرتبط