انواع کابل شبکه

کابل شبکه چیست؟ چند نوع کابل شبکه داریم؟ برای خرید انواع کابل شبکه باید به چه نکاتی توجه کرد؟ در این مقاله به این سوالات پاسخ خواهیم داد. هنگام خرید تجهیزات برقی و مولفه های  شبکه های‌ کامپیوتری، نیازمند انتقال  اطلاعات و داده‌های خود به یکدیگر هستند. انتقال داده‌ها و اطلاعات بین سرورها، کامپیوتر ها، سوئیچ ها، روترها و شبکه‌های استوریج با استفاده از سیم هایی از جنس مس یا شیشه انجام می گیرد که به آنها کابل های شبکه می گوییم.  در واقع کابلهای شبکه به عنوان مسیری برای انتقال داده ها و  اطلاعات درون شبکه محسوب می شوند.  اما چند نوع کابل شبکه وجود دارد؟ کابل های شبکه  چه کاربردهایی  دارند؟

انواع کابل شبکه

انواع کابل شبکه چیست ؟

 متناسب با معماری و توپولوژی های مختلفی که برای هر شبکه وجود دارد، می توان از کابل های مختلف استفاده کرد. انواع کابل شبکه برای کاربردهای مختلف وجود دارند.  به همین دلیل می توان گفت  اولین موضوع در انتخاب کابل شبکه،  داشتن  اطلاعات کافی در مورد توپولوژی یا ساختار شبکه است. کابل های شبکه را می ‌توان بر اساس معیارهای مختلف تقسیم بندی کرد. اگر بخواهیم آنها را بر اساس جنسی که دارند،  مورد بررسی قرار دهیم،  به طور کلی کابل های شبکه در  دو نوع مسی و فیبر نوری  عرضه می شوند. کابلهای شبکه مسی به بخاطر اینکه رسانا‌های بسیار قوی  هستند، اطلاعات یا سیگنالها را با استفاده از جریان الکتریکی  منتقل می ‌کنند. واضح است که هرچه مس بیشتری در این کابل ها مورد استفاده قرار بگیرد،  حجم انتقال اطلاعات بالاتر  خواهد بود. کابل ‌های مسی نیز در دو نوع کابل کواکسیال و کابل های زوج‌ به هم تابیده، مورد استفاده قرار می گیرند.

انواع کابل شبکه و فیبر نوری

انواع کابل شبکه و فیبر نوری

 نوع دیگری از کابل های شبکه،  فیبر های نوری هستند که عمدتاً از شیشه ساخته شده اند. در این کابل ها، سیگنال ها با استفاده از امواج نوری منتقل می شوند. اگر در ساختمان یا مکان مورد نظر  خود نیازمند سرعت بالایی  برای انتقال اطلاعات هستید، حتماً باید از فیبر نوری استفاده کنید.  انواع کابل شبکه در مدل های  فیبر نوری نیز وجود دارند. فیبرهای نوری در دو نوع Single Mode و Multi Mode مورد استفاده قرار می گیرند.

کابل زوج به هم تابیده

کابل های زوج به هم تابیده از دیگر انواع کابل شبکه هستند. کابل های زوج به هم تابیده به خاطر این که نرخ انتقال در آنها بسیار بالا است، محبوبیت خاصی دارد. این کابل های شبکه،  عمدتاً در دو نوع UTP (یا زوج به هم تابیده بدون شیلد) و STP ( زوج به هم تابیده شیلددار) ارائه می شوند. عمدتا در شبکه هایی که دیتا مهم نیست، از کابل های بدون شیلد استفاده می کنند. اما در شبکه های اترنت، معمولاً از کابلهای شیلدار استفاده می شود. همچنین در محیط‌هایی که دارای نویز  بوده یا  کابل کشی در فواصل طولانی مورد نیاز است، باید از کابلهای STP استفاده کرد. در این کابل ها، به خاطر اینکه الکتریسیته ساکن یا اثرات القایی تخلیه شوند و نویزها تاثیر منفی در روند انتقال اطلاعات نگذارند،  شاهد استفاده از فویل  هم هستیم.

انواع کابل شبکه شیلددار

کابل ‌های شیلدار نیز در هفت نوع مختلف ارائه می ‌شوند. هرکدام از این کابل ها دارای تعداد سیم مشخص و  فویل هستند که متناسب با معماری و محیط کاربری آن ها، مورد استفاده قرار می گیرند. اما برای  کابل های  شبکه، یک نوع دیگری از تقسیم بندی وجود دارد که آن را کتگوری یا اصطلاحاً Cat می‌ نامند.

 کابل های UTP کاربردهای مختلفی دارند. از این رو بر اساس تکنولوژی، پهنای باند، نرخ انتقال و همچنین میزان نویز پذیری به دسته های مختلفی تقسیم می شوند که از Cat1  تا Cat7 تقسیم بندی شده اند.  هر کدام از این کابل ها، دارای ویژگی های خاص خودشان هستند. اما Cat6 و Cat7 بیشترین میزان سرعت را ارائه می دهند. به طوری که اگر از شبکه ‌های گیگابایت اترنت دارید،  بهتر است که از این  نوع کابل ها  استفاده کنید. 

مثلاً در دیتاسنترها، سرورها، سوئیچ‌های شبکه و دستگاه های  استوریج معمولاً از انواع کابل شبکه جدید استفاده می ‌شود.  به طور کلی می توان گفت در  انواع کابل های شبکه، هر چه که  عدد Cat بیشتر باشد، تکنولوژی های جدیدتری در آن به کار رفته و برای شبکه های مدرن تر و قوی تر،  مناسب تر هستند.  یعنی پهنای باند، نرخ انتقال سرعت و میزان نویز پذیری در آنها به صورت قابل توجهی بهبود یافته است.  دیگر مشخصه اصلی در  کابل های شبکه، میزان تابیده شدن جفت سیم ها است که  در کابل های شبکه Cat6 و Cat7 این مشخصه، به میزان قابل قبولی وجود دارد. برای خرید انواع کابل شبکه باید به معماری و ویژگی های شبکه خود توجه کنید. با استفاده از ویژگی های شبکه مدنظرتان، می توانید انواع کابل شبکه را مورد استفاده قرار دهید. 

 منبع

www.cablesandconnectors.com

 

مقالات مرتبط