چراغ دیواری چیست؟ + بهترین روش های نورپردازی با چراغ دیواری

چراغ دیواری چیست؟ کاربرد انواع چراغ دیواری با توجه به شرایط و موقعیت های گوناگون در فضاهای بیرون و داخل ساختمان ها صورت می گیرد. متناسب با نوع فضا و شرایط موجود، می توان از چراغ های دیواری مختلفی در طرح و نمونه های گوناگون استفاده کرد. در ادامه به بررسی بیشتر این چراغ ها و انواع آنها خواهیم پرداخت.

انواع چراغ دیواری

تاریخچه چراغ و کاربرد آن در زندگی انسان

کاربرد انواع چراغ دیواری و لامپ‌ها به هزاران سال پیش برمی‌گردد که انسان از آتش و مشعل‌های ساده برای روشنایی محیط در شب استفاده می‌کرد. سال ها قبل از اختراع جریان برق و روشنایی لامپ ها، آتش در زندگی انسان وجود داشت. انسان با آتش و بکارگیری روغن های حیوانی، نفت و فرآورده های آن توانست از ابزارهای مختلفی برای روشنایی محیط در شب استفاده کند. فانوس ها، چراغ‌های توری یا زنبوری و لمپا همگی نمونه هایی از چراغ های ابتدایی انسان برای روشن کردن فضای پیرامون در گذشته بودند. با اختراع برق و جریان الکتریسیته، انسان توانست از روشنایی لامپ در شب استفاده کند. طراحی لامپ و چراغ های متنوع باعث شد تا بتوان برای روشنایی محیط از مدل های متنوع چراغ های دیواری و سقفی استفاده کرد. در ادامه به معرفی انواع چراغ های دیواری و کاربرد آن خواهیم پرداخت.

معرفی انواع چراغ دیواری و کاربرد آن

چراغ های دیواری یکی از دسته بندی های کاربردی محصولی هستند که تاثیر بالایی روی روشنایی محیط دارند. انواع چراغ دیواری در سبک، مدل، طرح و اندازه های متنوع ساخته می شوند که هر کدام قابلیت های مخصوص به خود را دارند. تمام چراغ های دیواری در دو دسته بندی اصلی قرار می گیرند که عبارتند از:

  • چراغ های دیواری بیرونی
  • انواع چراغ های دیواری داخلی

کاربرد انواع چراغ دیواری در مکان ها و موقعیت های مختلف امکان پذیر است. از این نوع چراغ ها می توان برای روشن کردن محیط در مکان هایی مثل خانه، شرکت، ویلا، تالار، باغ و فضاهای بیرون استفاده کرد. امکان نصب این چراغ ها در یک مکان یا فضای مخصوص مثل اتاق خواب، راهرو، بالای میز یا دکور و بسیاری از شرایط مشابه نیز وجود دارد. نصب هر کدام از انواع چراغ های دیواری به موقعیت مکان، نوع چیدمان فضا و سبک موجود در آن بستگی دارد. انواع چراغ دیواری در سبک های کلاسیک و مدرن برای استفاده در فضاهای داخلی و بیرونی ساخته می شوند. هر کدام از سبک های چراغ دیواری دارای مشخصات و ویژگی های مخصوص به خود می باشند. انتخاب نمونه متناسب با سبک موجود در فضا یا مکان مورد نظر، باعث زیبایی بیشتر دکوراسیون و بهتر دیده شدن چراغ دیواری می شود. در ادامه به بررسی دو مدل چراغ دیواری پرکاربرد اشاره خواهیم کرد

معرفی انواع چراغ دیواری و کاربرد آن

بررسی لامپ ال ای دی یا چراغ های دیواری مهتابی

یکی از نمونه های کلاسیک چراغ دیواری که همچنان در دکوراسیون های مختلف استفاده می شود، لامپ ال ای دی است. این لامپ ها که جایگزین مهتابی های قدیم هستند، قابلیت نصب در محیط های مسکونی، اداری و تجاری را دارند. با توجه به تقاضای بالا از این لامپ ها، تنوع بالایی از سایز و اندازه لامپ های ال ای دی در بازار وجود دارد. این لامپ ها به شکل های مختلف و بیشتر در دکوراسیون های داخلی استفاده می شوند. این محصولات در دو حالت زیر مورد استفاده و نصب می شوند.

  • نصب لامپ های ال ای دی به صورت روکار که فریم آنها مشخص بوده و از سقف و دیوار متصل می شود.
  • نصب لامپ های ال ای دی به صورت توکار که فریم چراغ دیده نمی شود و داخل دیوار و سقف جاسازی می شود.

معرفی چراغ های پولاکس و کاربرد آنها

یکی از انواع چراغ دیواری مدرن که امروزه کاربرد گسترده ای در بسیاری از فضاها دارد، چراغ های پولاکس می باشند. این گروه از چراغ ها که با نام های دیگری مثل چراغ های مگنتی، روکار یا آهنربایی نیز شناخته می شوند، نصب بسیار راحتی داشته و در مکان های تجاری و صنعتی کاربرد بیشتری دارند. مزیت های به کار رفته در ساخت این چراغ ها باعث استفاده گسترده آن در بسیاری از فضاهای داخلی و خارجی شده است. از مهمترین مزیت های موجود در این چراغ ها می توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • استفاده از چراغ های پولاکس به صورت توکار و روکار بدون هیچگونه محدودیتی
  • نصب ریل های مغناطیسی برای نصب این چراغ ها بدون محدودیت تعداد روی آنها
  • استفاده از اندازه، رنگ و مدل متناسب با سبک و دیزاین فضا
  • امکان جابجایی مکان و جهت این چراغ ها روی ریل های مغناطیسی
  • امکان نصب آنها در فضاهای داخلی و خارجی

معرفی برندهای مطرح عرضه کننده چراغ های دیواری

استفاده گسترده از انواع چراغ دیواری باعث شده تا نیاز به این محصول نیز روز به روز بیشتر شود. تعداد زیادی برند و شرکت های مختلف در زمینه ساخت این نوع از چراغ ها فعالیت می کنند. محصولات هر کدام از این شرکت ها و برندها دارای قابلیت ها و مشخصات مخصوص به خود می باشند. در ادامه به چند شرکت فعال در زمینه طراحی، ساخت و عرضه چراغ های دیواری اشاره خواهیم کرد.

  • برند صبا ترانس
  • شرکت آلتون رای
  • برند مازی نور
  • برند گلنور
  • برند شفق
  • برند شعاع
  • برند شب تاب

تعداد بهترین برندهای چراغ دیواری در کشور بسیار زیادند که هر کدام سبک و نوع خاصی از این محصولات را عرضه می کنند. برخی از شرکت ها فقط در زمینه ساخت نمونه های مخصوص فضاهای بیرون و محوطه ها فعالیت دارند. برخی دیگر نیز تمرکز اصلی روی نمونه های مگنتی یا همان پولاکس دارند که امروزه از کاربرد بالایی برخوردارند. تنوع فعالیت این مراکز دست کاربر را در خرید انواع چراغ های دیواری با توجه به نیاز و شرایط خود باز نگه داشته است. 

نکات مهم در خرید انواع چراغ دیواری

قبل از خرید هر کدام از انواع چراغ دیواری، بهتر است به برخی از موارد و نکات توجه داشت. در نظر گرفتن این موارد باعث انجام یک خرید هوشمندانه و کاربرد بهتر محصولات می شود.

  • انتخاب نوع چراغ دیواری برای فضاهای داخلی یا بیرونی
  • توجه به سبک چراغ دیواری برای داشتن هماهنگی با سبک موجود در فضا
  • میزان روشنایی لامپ و هماهنگی آن با شرایط مکان
  • انتخاب اندازه چراغ دیواری با توجه به نوع استفاده و دکوراسیون فضا
  • کیفیت و ماندگاری چراغ دیواری در نمونه های ساخته شده برای فضای بیرون

 

پرسش های متداول

قیمت انواع چراغ دیواری به موارد بسیار زیادی ارتباط دارد که از مهمترین آنها می توان به نوع مواد اولیه آن، قابلیت های محصول و شرکت سازنده یا برند آن اشاره کرد.
در انتخاب یا خرید انواع چراغ دیواری بهتر است به مواردی مثل نوع سبک، قیمت عرضه محصول، نوع استفاده آن در فضای داخلی یا خارجی و میزان نوردهی آن توجه داشت.
تنوع در طراحی و ساخت انواع چراغ دیواری باعث شده تا امروزه در تمام مکان ها و در شرایط گوناگون بتوان از این نوع چراغ استفاده کرد.

مقالات مرتبط