آموزش نحوه نصب فیش سیم آنتن + تصاویر آموزشی

آیا شما هم به دنبال نصب فیش سیم آنتن هستید؟ حتما می دانید که این فعالیت نسبتا پیچیده بوده و به یک سری نکات خاص و ضروری نیاز دارد. به صورت کلی، روند نصب فیش سیم آنتن، روندی مهم به حساب می آید که می تواند بر روی عملکرد آنتن به صورت کامل تاثیر گذار باشد. در صورتی که شما هم به دنبال دریافت بیشترین بازدهی از این فعالیت هستید، حتما باید به یک سری نکات خاص توجه کنید. امروز ما قصد داریم تا در مورد نکات مهم برای نصب فیش سیم آنتن با شما صحبت کنیم. پس برای کسب اطلاعات بیشتر و آشنایی با قیمت سیم و کابل با ما همراه باشید. 

نحوه نصب فیش سیم آنتن

قبل از هر چیز بیایید تا روش نصب فیش سیم آنتن را مورد بررسی قرار دهیم. می توانید مقاله تفاوت سیم آنتن و ماهواره را هم مطالع کنید. به صورت کلی، کابلی که به آنتن و یک تلویزیون متصل می شود از نوع کابل کواکسیال تلویزیون می باشد. این کابل به گونه ای طراحی شده است تا بتواند سیگنال های خاصی را با فرکانس بالا منتقل نماید. در صورتی که شما هم به دنبال نمایش شبکه های صدا و سیما در تلویزیون خود هستید، در ابتدا باید نسبت به تنظیم سیم و آنتن اقدام نمایید. به خاطر داشته باشید که روش نصب آنتن نسبتا دشوار می باشد. این فرآیند لزوما باید توسط مهندسین برق صورت گیرد تا در این زمینه با مشکلی مواجه نشوید. ولی، در هر صورت اگر شما هم به دنبال نصب آنتن به صورت دستی هستید، استفاده از تجهیزات ایمنی را فراموش نکنید. 

برای نصب فیش سیم آنتن، در ابتدا شما باید با استفاده از یک ابزار تیز و برنده همچون چاقو یا کاتر، کابل آنتن خود را لخت کنید. میزان لختی این کابل نباید کمتر از 2 سانتی متر باشد وگرنه در مراحل بعدی با مشکل مواجه خواهید شد. برای انجام این کار در بهترین حالت ممکن شما باید مطمئن شید که کابل های افشان هیچ آسیبی ندیده اند. لخت کردن کابل را تا حدی ادامه دهید که سیم های مسی مشاهده شوند. در صورتی که سیم افشان با سیم مسی برخورد پیدا کند، سیگنال خراب شده و شبکه های تلویزیون شما با مشکل مواجه می شوند.

لخت کردن سیم آنتن

در مرحله بعد شما باید آنتن خود را باز کنید. بر روی برد اصلی آنتن شما می توانید حلقه مشاهده کنید. یکی از این حلقه ها بزرگتر از دیگری است. این دو حلقه با استفاده از چند پیچ بر روی برد آنتن محکم شده اند. در ابتدا شما باید پیچ ها را باز کنید.  کابل افشانه را در حلقه بزرگتر قرار دهید و قسمت مغزی یا مسی را در حلقه کوچک تر قرار دهید. در نهایت شما می توانید نسبت به بستن پیچ ها اقدام نمایید. دوباره برد را در جعبه آنتن قرار دهید و درب آن را ببندید. 

نصب کابل در سوراخ های آنتن

پس از اتمام این مرحله از نصب فیش سیم آنتن، شما می توانید نسبت به نصب کامل آنتن اقدام نمایید و سر دیگر کابل را به داخل خانه هدایت کنید. 

آموزش نصب فیش سیم آنتن

در دومین قسمت از آموزش نصب فیش سیم آنتن، ما به سراغ قسمت متصل به تلویزیون می رویم. به خاطر داشته باشید که نصب سیم آنتن بر روی تلویزیون هم باید در بهترین حالت ممکن صورت گیرد. در این مرحله شما باید قسمت جلویی سیم را لخت کنید. لخت کردن قسمت جلویی سیم به شما کمک می کند تا نسبت به قرار دادن آن در فیش آنتن اقدام نمایید. شما باید پیچ مغزی فیش آنتن را شل نمایید و مغزی کابل را درون آن قرار دهید. به خاطر داشته باشید که سیم مغزی نباید بیش از اندازه لخت شده باشد. در صورتی که شما آن را بیش از اندازه لخت کردید، بهتر است که مقداری از آن را با استفاده از سیم چین کوتاه نمایید. 

در مرحله بعدی برای نصب فیش سیم آنتن، شما باید سیم های افشانه را به دور سیم آنتن بپیچانید و قسمت مغزی فیش آنتن را با استفاده از یک انبر دست یا سیم چین به صورت کامل باز کنید. این فرآیند به شما کمک می کند تا سیم های افشانه در مغزی فیش قرار گیرند. در نهایت شما می توانید روکش فیش سیم آنتن را وارد کنید و قاب را به صورت کامل ببندید. 

نصب کابل در فیش و تلویزیون

نصب کابل در فیش و تلویزیون

در نهایت، پس از طی کردن اصلی ترین مراحل نصب فیش سیم آنتن ، شما می توانید کابل را به تلویزیون یا دستگاه دیجیتال خود متصل نمایید و با استفاده از تنظیمات تلویزیون، نسبت به پیدا کردن شبکه های جدید تر اقدام کنید. به خاطر داشته باشید که روش نصب فیش سیم آنتن، با روش تعویض آن تفاوتی ندارد. یعنی در صورتی که شما به دنبال تعویض سیم فیش آنتن بودید، باز هم باید همه این مراحل را طی کنید. 

ولی با یک تفاوت بزرگ، شما باید در ابتدا کابل فعلی را به صورت کامل هم از داخل آنتن و هم از داخل فیش سیم جدا کنید. در غیر این صورت، احتمال اینکه با مشکل مواجه شوید افزایش پیدا خواهد کرد. لازم به ذکر است که نصب فیش سیم آنتن می تواند یک فعالیت دشوار به حساب بیاید. گاهی اوقات افراد با بیش از حد باز کردن فیش سیم، به آن آسیب های جدی وارد می نمایند. همین مسئله هم می تواند مشکلات خاص خود را ایجاد نماید. 

پرسش های متداول

به صورت کلی، کابل آنتن با نام کابل کواکسیال در بازار عرضه می شود. این کابل انواع مختلفی دارد. ولی، این کابل از چند لایه محافظتی، یک سیم کوتاه و سیم مسی مغزی تشکیل شده است. برای دنبال کردن مراحل نصب این کابل، شما باید بتوانید به خوبی آن را لخت نمایید
بهترین ابزار برای لخت کردن سیم در هنگام نصب فیش سیم آنتن، ابزاری است که بتواند هم لایه های فلزی این محصول و هم لایه های پلاستیکی آن را بی مشکل برش بزند. به خاطر داشته باشید که این کابل از شیلد های فلزی هم استفاده می کند.
در حالت عادی به علت اینکه خود فیش برقی ندارد، شما نیازی به استفاده از دستکش یا سایر ابزار های مراقبتی ندارید. ولی، در اختیار داشتن این ابزار ها می تواند امنیت شما در هنگام اجرای پروژه را بالا ببرد.

مقالات مرتبط