نحوه کار بالاست

لامپ ها امروزه تغییرات زیادی کرده و با ویژگی ها و ساختار های متنوعی در بازار موجود هستند. هنگام خرید تجهیزات برقی نظیر بالاست بایست اطلاعاتی کسب کنید. اما نحوه کار بالاست چگونه است ؟ در گذشته فقط یک نوع لامپ رشته ای برای استفاده وجود داشت، اما امروزه انواع مختلف لامپ های گازی، ال ای دی و غیره ساخته شده است. یکی از اجزایی که برای برخی لامپ ها مورد نیاز است، بالاست است. بالاست یک قطعه است که برای کار کردن برخی لامپ ها مانند گازی، فلورسنت و ال ای دی و روشنایی آنها مورد نیاز است. بالاست در حقیقت، خود نوعی خاص از ترانس است. در این مطلب قصد داریم با نحوه کار بالاست آشنا شویم.

نحوه کار بالاست

نحوه کار بالاست چگونه است ؟

مفهوم بالاست یا Ballast الکترونیکی برای اولین بار در طول تاریخ، در سال 1950 در شرکت جنرال الکتریک عنوان شد. اما اولین کسانی که نوع تجاری و با دوام آن را ساختند، سام برمن و رودی وردبر از آزمایشگاه برکلی بودند. این قطعه در حقیقت قرار بود جایگزین 2 قطعه استارتر و ترانس در لامپ ها شود. ساخت بالاست های الکترونیکی با بودجه وزارت انرژی ایالات متحده آمریکا در سال 1977 شروع شد. دو شرکت فنی Iota Engineering و Luminoptics برای ساخت این قطعه پشتیبانی شدند. امروزه بیش از 300 شرکت مانند فیلیپس وجود دارد که انواع این قطعه را تولید و به فروش می رسانند. در ادامه نحوه کار بالاست را بیشتر بررسی می کنیم.

نحوه کار بالاست چگونه است

نحوه کار بالاست چیست؟

بالاست در حقیقت نوعی ترانس و یا مقاومت الکتریکی است که باعث می شود برخی لامپ ها مانند گازی یا ال ای دی بتوانند روشن شوند. این وسیله جریان الکتریکی را با توجه به نوع لامپ به گونه ای تنظیم می کند که برای مدت طولانی روشن باشد و سریع نسوزد. این قطعه در هنگام کار یک صدای ویز ویز مانند می دهد و اگر از یک لامپ، این صدا را شنیدید، به احتمال زیاد متعلق به این وسیله است.

کارکرد بالاست

نحوه کار بالاست بدین صورت است که در راستای جریان الکتریکی برق شهری و لامپ به شکل سری قرار می گیرد. نقش اصلی این قطعه کمک به روشن شدن لامپ، تنظیم و کنترل جریان است. این قطعه در برخی از لامپ ها وجود دارد تا بتوان در دو مرحله روشن شدن و روشن ماندن جریان را کنترل نمود. برخی از انواع بالاست می تواند با دیمر کار کند که می تواند میزان روشنایی لامپ را کنترل کرد.

بالاست در لامپ دو وظیفه اصلی دارد. این قطعه در هنگام روشن شدن لامپ و ایجاد قوس روشنایی، جریان الکتریکی را افزایش می دهد. سپس، این وسیله بعد از روشن شدن لامپ، جریان اولیه را به میزان کافی کم می کند تا حدی که لامپ روشن بماند، نسوزد و به اندازه کافی روشنایی داشته باشد. بالاست تا حدودی مشابه موتور یک ماشین عمل می کند و از کافی بودن ولتاژ و جریان برای کارکرد صحیح لامپ اطمینان حاصل می کند.

چرا به این قطعه نیاز داریم؟

لامپ ها در ابتدا برای اینکه بتوانند یک قوس الکتریکی بین دو نقطه ایجاد کنند نیاز به جریان بالایی دارند. این جریان بالا بعد از روشن شدن لامپ، در صورتی که به همان میزان بماند به لامپ آسیب می زند. بنابراین به وسیله ای نیاز داریم تا روشن شدن را تشخیص داده و بعد از ایجاد قوس، از جریان بکاهد. اگر از بالاست استفاده نکنیم چه می شود؟ با توجه به نحوه کار بالاست، این قطعه یکی از اجزای بسیار مهم برخی از لامپ ها به حساب می آید. اگر لامپی که نیاز به بالاست دارد را بدون استفاده از این قطعه به برق متصل کنیم، لامپ به سرعت می سوزد و یا در بهترین حالت، عمر بسیار کوتاهی خواهد داشت. بدون شک لامپی که چند ساعت و یا چند دقیقه روشن بماند و سپس بسوزد استفاده خانگی و تجاری ندارد.

انواع بالاست

بالاست دو نوع الکتریکی و مغناطیسی دارد. نوع الکتریکی آن در واقع یک ترانس است که به وسیله القای بار، جریان را کنترل می کند. نوع دیگر آن الکترونیکی است که یک مدار کنترل جریان دارد که در برخی لامپ های کم مصرف جدید می توانیم آن را ببینیم.  بالاست های الکتریکی جدید نسبت به انواع قدیمی آن بهتر شده و مشکلات صدا و عملکرد کمتری دارند. نوع الکتریکی آن، در صورتی که به درستی نصب شود، دوام کاری بالا بدون سو عملکرد و یا صدای آزار دهنده خواهد داشت. نوع الکترونیکی آن این مشکلات را به همراه ندارد، اما دوام آن از نوع الکتریکی کمتر است. بالاست الکترونیکی در واقع نوعی سیم پیچ با هسته مغناطیسی است که با افزایش ولتاژ باعث کم شدن جریان می شود.

منبع

www.lrc.rpi.edu

مقالات مرتبط