نئون و فلورسنت

نئون و فلورسنت را معمولاً در شهر و مخصوصاً شب هنگام زیاد مشاهده میکنید. آخرین باری که در خیابان قدم می زدید چه زمانی بود ،به غیر از روشنایی چراغ خیابانی و استند تبلیغاتی، تابلوهای رنگی و قرمز پر جنب و جوشی که توجه شما را جلب میکنند دقیقاً همان نئون ها هستند که از لوله های شیشه ای باریک و بلند ساخته شده اند و به طرح های مختلفی میتوان آنها را خم کرد. آنها بدبو، درخشان و برجسته هستند و همچنین برای تبلیغات گزینه مناسب هستند، اما در فضاهایی مانند ادارات، شرکت ها و فضاهای داخلی دیگر بیشتر نور لامپ فلورسنت است که توجه شما را جلب میکند. . نور نئون ها بیشتر در علاِم تبلیغاتی استفاده میشود. اما آنچه ممکن است شما ندانید تفاوت فاحش بین نور نئون و فلورسنت است.

نئون و فلورسنت

تفاوت نئون و فلورسنت

تفاوت عمده نئون و فلورسنت در ظاهر آن است که فلورسنت اغلباً یک لوله مستقیم و بلند است که معمولاً نوری با رنگ سفید تولید میکند که میتوان آنها را در دفاتر، فروشگاهها و برخی لوازم مشاهده کرد. اما ایده پشت چراغ های نئون ساده است، درون لوله شیشه ای گازی مانند نئون، آرگون یا کریپتون در فشار کم وجود دارد، که در دو سر لوله الکترودهای فلزی وجود دارد. وقتی ولتاژ بالایی به الکترودها وارد میشود، گاز نئون یونیزه میشود و الکترون از طریق گاز جریان می یابد، این الکترون ها اتم های نئون رو تحریک کرده و باعث بوجود آمدن نوری که ما میبینیم میشود. نئون وقتی از این طریق انرژی میگیرد نور قرمز ساطع میکند. همچنین گازهای دیگر رنگ های دیگر ساطع میکنند. نئون و فلورسنت با یک ایده مشابه کار میکنند اما فلورسنت یک مرحله اضافه دارد که درون آن بخار جیوه با فشار کم قرار گرفته. بخار جیوه هنگام یونیزه شدن، اشعه ماوراءبنفش ساطع میکند. ضمن اینکه داخل یک لامپ فلورسنت با فسفر پوشانده شده است. در لامپ های فلورسنت فسفر انرژی فوتونهای ماوراءبنفش را میپذیرد و فوتونهای مرئی ساطع میکند. 

نئون و فلورسنت چگونه کار میکنند

لامپ های نئون و فلورسنت شباهت زیادی در نوع روشنایی دارند، اما لامپ های نئون مکانیزم ساده ای دارند، لوله ای با وجود گازی مانند نئون، کریپتون و آرگون. این لوله در هر دو انتها توسط الکترودهای فلزی محصور شده. وقتی الکترودها ولتاژ بالایی دریافت میکنند، باعث یونیزه شدن گاز نئون میشوند، این اتفاق بخاطر به جریان افتادن الکترون ها بوسیله گاز رخ میدهد. در نتیجه، الکترون ها انرژی خود را به اتم های نئون منتقل میکند و باعث تابش نور میشود. به ویژه گاز نئون که با وجود این انرژی نور قرمز ساطع میکند. در طرف دیگر، فلورسنت ها حاوی بخار جیوه در فشار کم هستند، وقتی این بخارات یونیزه میشوند (همانند یونیزه شدن نئون) نور ماوراءبنفش ساطع میکنند. از آنجا که پوست انسان به نور ماوراءبنفش حساس است، (اگرچه چشم اینگونه نیست)، داخل این لامپ ها با فسفر پوشانده شده است، فسفر ماده ای است که انرژی را به نور مرئی تبدیل میکند. در لامپ های فلورسنت، فسفر انرژی فوتونهای ماوراءبنفش را جمع میکند و انها را به فوتونهای مرئی تبدیل میکند. 

تفاوت نئون و فلورسنت

کدامیک گزینه بهتری است

در انتخاب بین نئون و فلورسنت، اگر شما نگران مصرف برق هستید، لامپ های فلورسنت ممکن است گزینه بهتری برای شما باشد، با این حال که چراغ های نئون آمپر بسیار کمی استفاده میکنند، از سوی دیگر، لامپ های فلورسنت مقدار زیادی جریان مصرف میکنند. در عین حال، در مقایسه میزان روشنای نئون و فلورسنت، لامپ های نئون درخشش و نور بسیار ملایمی ایجاد میکند، که باعث میشود فضای اتاق محیطی کوچکتر به نظر برسد. در سوی دیگر، فلورسنت ها خروجی بیشتری دارند و روشنایی بیشتری در فضا ایجاد میکند. همچنین از نظر کاربری بین نئون و فلورست ،از چراغهای فلورسنت برای علامت گذاری نمی توان استفاده کرد، بدلیل آنکه نوری که لامپ های فلورسنت ایجاد می کنند همه خانواده ای از رنگ سفید هستند. در مورد چراغ های نئون رنگ نوری که ایجاد میشود کاملا به گازی که در لوله های این لامپ استفاده شده بستگی دارد. پرکاربردترین رنگ ها و گازهای مورد استفاده در چراغ های نئون، آبی، سبز و قرمز است.

نور نئون و فلورسنت

نور نئون و فلورسنت

نورهای نئون و فلورسنت کاملاً شبیه به هم هستند اما تفاوتهای مهمی دارند. بزرگترین تفوت آنها نوع گازی است که در لوله های شیشه استفاده می شود. با نئون ، می توان آرایه وسیعی از گازهای مختلف را به تنهایی یا به صورت مخلوط به کار برد. هنگامی که جریان الکتریکی از آنها عبور می کند ، اتم ها یک نور رنگی ایجاد می کنند که رنگ نور آن بستگی به گاز داخل لوله ها دارد. در نتیجه تفاوت بزرگ بین نئون و فلورسنت این است که این گاز موجود در نئون است که نور را می دهد در حالی که این فسفر در فلورسنت است که نور تولید میکند. دانستن این نکته مهم است که هنگام خرید و سفارش، از بین کدام یک از چراغ ها انتخاب کنید. وقتی به نورهای فلورسنت فکر می کنید ، احتمالاً به نور و روشنایی موجود در دفاتر ، مغازه ها و ساختمانهای عمومی مختلف فکر خواهید کرد. همچنین از روشنایی نئون و فلورسنت برای ایجاد علائم نیز استفاده می شود. 

منبع

www.home.howstuffworks.com

مقالات مرتبط