معایب لامپ های کم مصرف

انواع لامپ کم مصرف به دو دسته لامپ فلورسنت و CFL ها تقسیم می شود. لامپ فلورسنت را با نام لامپ مهتابی و لامپ CFL، را با نام لامپ کم مصرف فشرده یا همان لامپ کم مصرف می شناسند. این لامپ ها همانطور که از نام آن ها پیداست به دلیل مصرف کم انرژی طرفداران بسیاری دارند. این لامپ ها نسبت به لامپ های رشته ای مصرف انرژی کمتری دارند. لامپ های کم مصرف نسبت به لامپ های رشته ای برق کمتری مصرف می کنند اما نسبت به لامپ های ال ای دی در این زمینه جایگاهی ندارند. لامپ های کم مصرف، مشکلات و معایب بسیاری دارند. در این مقاله معایب لامپ های کم مصرف را با هم بررسی می کنیم. 

معایب لامپ های کم مصرف

برخی از معایب لامپ های کم مصرف

از جمله معایب لامپ های کم مصرف این است که این لامپ ها نسبت به دمای محیط حساس هستند و دمای محیط می تواند بر روی عملکرد آن ها تاثیر بگذارد. این لامپ ها نسبت به دمای سرد حساس هستند. این ویژگی برای استفاده از آن ها در محیط های سر بسته حائزاهمیت نیست. هزینه اولیه ای که برای این لامپ ها پرداخت می شود بیشتر از لامپ های رشته ای است. 

از دیگر معایب لامپ های کم مصرف این است که این لامپ ها به مدت زمانی نیاز دارند تا گرم شوند، و هنگامی که شما آن ها را روشن می کنید بلافاصله نمی توانید از حداکثر نور آن ها بهره ببرید. این لامپ برای مکان هایی که دائما از کلید روشن خاموش استفاده می کنند مناسب نیست. لامپ های کم مصرف دمای رنگ محدودی دارند و قابلیت دیمر شدن ندارند. 

در کنار همه این موارد، از معایب لامپ های کم مصرف ، مهتابی های فلورسنت و حباب های کم مصرف این است که همه اینم لامپ ها حاوی مقداری گاز جیوه ( حدود 4 میلی گرم ) است که برای سیستم عصبی، شش ها و کلیه ها مضر است. البته تا زمانیکه این لامپ ها سالم باشند، گاز جیوه خطری ندارد و این به این معنی است که باید آن ها را به آرامی و با احتیاط حمل کنیم تا از شکستن آن ها جلوگیری شود.

برخی از معایب لامپ های کم مصرف

لیستی از معایب لامپ های کم مصرف

همانطور که گفتیم این لامپ ها قابلیت دیمر شدن ندارند. دیمر در واقع کلیدی است که ازطریق آن می توانید نور لامپ را زیاد یا کم کنید. معمولا در لامپ های رشته ای یا هالوژن ها می توان از این قابلیت بهره برد. به خاطر داشته باشید همه لامپ ها قابلیت دیمر شدن ندارند. بسیاری از لامپ های کم مصرف ممکن است در اثر استفاده از سوئیچ دیمر به سرعت بسوزد. 

در عین حال که این لامپ ها حدود 10000 ساعت طول عمرشان است اما با تعدد روشن خاموش کردن این لامپ ها، از عمر آن ها کاسته می شود. این به این معنی است که شما بهتر است از آن ها در مکان هایی استفاده کنید که نمی خواهید برای مدت زمان کوتاه روشن باشند. در واقع لامپ های کم مصرف برای مکان هایی است که با یک بار روشن شدن طولانی مدت روشن بمانند. این لامپ ها حاوی جیوه هستند که از بزرگترین معایب لامپ های کم مصرف است. به خصوص این مسئله در بین حامیان محیط زیست اهمیت بسیاری دارد. از لامپ های کم مصرف نمی توانید در مناطق سردسیر در بیرون استفاده کنید. هنگامی که از این لامپ ها در این مناطق استفاده  کنید باید آن ها را بپوشانید یا از آن ها محافظت کنید. حتما دمای روی بسته بندی این لامپ ها را در نظر بگیرید

لیستی از معایب لامپ های کم مصرف

مزایای لامپ کم مصرف چیست ؟

از مزایای لامپ کم مصرف این است که شما می توانید یک لامپ رشته ای 100 وات را با یک لامپ کم مصرف 22 وات تعویض کنید و همان مقدار نور را دریافت کنید. لامپ های کم مصرف، 50 تا 80 وات درصد کمتری از لامپ های رشته ای برق مصرف می کنند. در حالیکه برای خرید لامپ های کم مصرف هزینه بیشتری پرداخت می کنید اما در دراز مدت این هزینه را با طول عمر طولانی و مصرف کم برق جبران می کنند. این لامپ ها کارایی بالایی  دارند. آن ها به کاهش ساطع شدن کربن دی اکسید کمک می کنند. این محصولات در وات های مختلف و سرپیچ های رایج ارائه میشوند. 

منبع

connectusfund.org

مقالات مرتبط