لامپ ضد انفجار چیست

لامپ های مختلف نظیر لامپ ال ای دی ، لامپ فلورسنت با تولید رنگ نورهای گوناگون در گستره تولید اشعه های متفاوت کاربردهای گوناگونی دارند. یکی از مشخصه های  اصلی همه لامپ ها تولید گرمای زیاد است. این گرمای زیاد می تواند در محیط های صنعتی که مواد و تجهیزات قابل اشتعال وجود دارد خطرناک باشد. از این رو لامپ های به خصوص برای استفاده در این مکان ها تولید می شوند. در این مقاله بررسی می کنیم لامپ ضد انفجار چیست ؟ تفاوت لامپ ضد انفجار چیست ؟ و مکان های کاربرد انواع لامپ ضد انفجار چیست ؟

لامپ ضد انفجار چیست

کاربرد لامپ ضد انفجار چیست ؟

همانطور که گفتیم لامپ ضدانفجار برای کارها و مشاغلی که در محیط های خطرناک هستند مناسب است که گازها و بخارهای خطرناک و قابل اشتعال وجود دارد. کارکنان دائم در این محیط ها در معرض خطر انفجار قرار دارند و اگر موارد احتیاط رعایت نشود ممکن است انفجار رخ دهد.

انواع وسایل و تجهیزات روشنایی می توانند حاوی جرقه باشند که به طور بالقوه می توانند گازهای قابل اشتعال و منفجره موجود در جو را منفجر کنند. بنابراین روشنایی ضدانفجار به تجهیزات روشنایی اطلاق نمی شود که در برابر انفجار مقاوم هستند بلکه این روشنایی ها چراغ هایی هستند که ظرفیت جلوگیری از انفجارهایی که بر اثر جرقه این تجهیزات در محیط های خطرناک رخ می دهد را دارند. 

کاربرد لامپ ضد انفجار چیست ؟

مواد سازنده لامپ ضد انفجار چیست ؟

جنس این تجهیزات روشنایی ضدانفجار غالبا از یک فریم نازک که معمولا از آلومینیوم یا استیل است ساخته شده اند. برخی از این تجهیزات دارای لنزهایی هستند که در برابر شرایط کاری سخت مقاوم هستند و از ترک خوردگی جلوگیری می کنند.

علت استفاده از لامپ ضد انفجار چیست ؟

نصب تجهیزات روشنایی ضد انفجار به طور قابل توجهی خطر انفجار را کاهش می دهد. این چراغ ها از طریق جلوگیری از انفجار گازها و بخارهای قابل اشتعال اطراف به دلیل طراحی مقاوم، خطر انفجار و آتش سوزی را بسیار کاهش می دهد. در نتیجه این لامپ ها امنیت کار کارمندان را در مکان های پرخطر کاهش می دهد. 

علت استفاده از لامپ ضد انفجار چیست ؟

تفاوت لامپ معمولی و لامپ ضد انفجار چیست ؟

در تجهیزات روشنایی استاندارد، حباب، اتصالات سیم کشی و سوئیچ ها همگی مستقیما در معرض اتمسفر اطراف هستند. یک جرقه از یک اتصال غیرمحکم یا تکان سوئیچ ها و حتی گرمای هوا کافی است تا در فضای قابل اشتعال انفجار صورت گیرد. در یک تجهیزات روشنایی ضدانفجار، هر انفجاری که ممکن اتفاق افتد در داخل همان چراغ رخ می دهد. چرا که هر جرقه ای که منجر به تغییرات انرژی داخل این تجهیزات شود ممکن است منجر به آتش گرفتن گازهای خطرناک که در محیط وجود دارد شود. در مقابل عناصر یک تجهیزات روشنایی ضد انفجار به گونه ای است که از انتقال هر گونه جرقه از داخل به بیرون جلوگیری می کند و می تواند از خطرات احتمالی جلوگیری کند

ویژگی لامپ ضد انفجار چیست ؟

یک چراغ ضد انفجار اغلب با مواد قوی تر و سنگین تر ساخته می شوند. آن ها قابلیت کار در محیط های خطرناک و سخت را دارند. این به این معنی است که این چراغ ها به راحتی خراب نمی شوند. در نتیجه کیفیت ساخت بالای این تجهیزات، هزینه نگه داری و تعمیرات را کاهش می دهد.

قابلیت تحرک بالا، با توجه به ساختار و فریم قوی تر و لنز باریکتر این چراغ ها، با عث می شود که در برابر لرزش مقاوم باشند و این امکان را فراهم می کند  که چراغ توانایی تحرک بیشتری داشته باشد. از ویژگی های دیگر این لامپ ها ساطع کردن کمتر گرما به داخل چراغ است. این مورد به طور کلی فرصت های ایجاد جرقه را که وسیله ای برای انفجار بخارها و گازها است را از بین می برد. 

کارایی بهتر، لامپ های ضدانفجار در مقایسه با لامپ های سنتی از لحاظ مصرف انرژی کارایی بهتری دارند. این به این معنی است که با استفاده از این لامپ ها 90 درصد انرژی کمتری از چراغ های ضدانفجار مصرف می کنند.  ال ای دی های ضدانفجار قابلیت تولید نور مطلوب با دوره زمانی بیش از 100000 ساعت را دارند. در نتیجه با نصب آن ها این امکان برای شما فراهم می شود که هزینه نگه داری و خرید را برای شما کاهش می دهند.

منبع

www.supermec.com

مقالات مرتبط