سیم کشی صنعتی (بررسی اصول و استانداردهای کابل کشی صنعتی)

سیم کشی صنعتی چیست؟ سیم کشی یا برق کشی صنعتی یعنی روش های کنترل و استفاده از برق در صنعت. صنایعی مانند کارگاه ها و کارخانه ها با استفاده از تکنیک های سیم کشی برق صنعتی، از الکتریسیته استفاده و آن را کنترل می کنند. لازم به ذکر است که تکنیک های ذکر شده فقط مختص به صنایع نمی باشند و از همین روش ها در برق کشی ساختمان ها، اداره ها، بیمارستان ها و سایر مناطق خدماتی- رفاهی و تجاری نیز استفاده می شود. برق کشی صنعتی علاوه بر بررسی شبکه سه فاز قدرت و تجهیزات آن، مانند ژنراتورها، ترانس های قدرت و موتورهای سه فاز، به روشن کردن موتور تک فاز از نوع دو خازنه به کمک دو خط نول و فاز و یک کلید صفر پرداخته می شود. در ادامه انواع سیم برق که در صنایع استفاده می شود را بررسی می کنیم.

    در ادامه به بررسی موارد زیر می پردازیم:

  1. راهکارهای کابل کشی صنعتی
  2. سایر استانداردهای سیم کشی صنعتی
  3. نکات تکمیلی در خصوص برق صنعتی    

راهکارهای کابل کشی صنعتی

 یک برقکار صنعتی برای انجام پروژه های موفق باید چه ویژگی هایی داشته باشد؟ یک برقکار صنعتی باید اصول سیم کشی صنعتی را کاملا به طور حرفه ای بلد باشد و بداند انواع سیم کشی چگونه استفاده می شود. تا بتواند در انجام پروژه های مختلف موفق عمل کند. در نظر داشته باشید که یک برقکار علاوه بر دانش تخصصی این رشته به صورت تئوری، باید به صورت عملی نیز در این حوزه فعالیت کرده باشد تا به تمام جوانب کار آگاه باشد. در واقع این رشته، یکی از رشته های پر خطر می باشد که با کوچک ترین سهل انگاری ممکن است خطرات و خسارات زیادی را به بار آورد. از این رو دانش، دقت و مهارت در کنار یکدیگر به بهتر شدن عملکرد یک برقکار کمک می کند.

سیم کشی برق صنعتی

معرفی روش های کابل کشی صنعتی 

کابل کشی در داکت و باس داکت: در ابتدا ترجیح می دهیم مفاهیم داکت و باس داکت را خدمتتان معرفی کنیم. 

  • داکت: داکت ها کانال هایی هستند که از جنس پلاستیک می باشند و دارای درب هستند. این کانال ها اغلب به منظور حفاظت کابل ها مورد استفاده قرار می گیرند و به جهت این که ضد آب نیستند؛ معمولا در مناطق مسقف استفاده می شوند. هم چنین این داکت ها دارای کیفیت های متفاوتی در بازار هستند که به همان نسبت قیمت های متفاوتی نیز خواهند داشت. لازم به ذکر است که دسته بندی داکت ها طبق اندازه ی عرضی آن ها انجام می شود.
  • باس داکت: باس داکت از دو کلمه ی باس (Bus) و داکت (Duct) تشکیل می شود. در واقع باس همان هادی و رسانای جریان برق است ( بیشتر بخوانید : جریان چیست ) که از جنس مس و یا آلومینیوم می باشد. داکت نیز یک کانال پیش ساخته است که باس های انرژی درون آن قرار می گیرند. باس داکت در بازار و صنعت به نام های باسبار ترانکینگ (Busbar Trunking) و باس وی (Busway) نیز شناخته می شود.

سیم کشی صنعتی توسط لوله های فولادی به صورت توکار و روکار انجام می شود. جعبه ی تقسیم باید در مکانی باشد که دسترسی به آن ساده باشد و به راحتی صورت گیرد. حداکثر فاصله ی بین دو جعبه ی تقسیم باید 15 متر باشد. لازم به ذکر است که برای اتصال لوله های فولادی باید از بوشن استفاده کنید. در این روش باید قطر لوله حداقل 1.5 برابر قطر کابل باشد.

نصب کردن کابل روی دیوار: در این روش نصب، کابل ها به واسطه ی بست هایی فلزی یا پلاستیکی و رول پلاک ها روی دیوار نصب خواهند شد. اگر قصد دارید از چند کابل استفاده کنید؛ باید بین آن ها حداقل به اندازه ی قطر کابل فاصله باشد. معمولا کابل ها در صفحات مشبک و پوشیده قرار می گیرند. در کارخانه ها نیز از کانال های مشبک با نردبان های افقی برای عبور کابل استفاده می شود. به این ترتیب دسترسی به کابل ها و تعویض آن ها بسیار آسان تر خواهد بود. 

سینی کابل: برای انتقال تعداد زیادی کابل به صورت روکار و هم چنین برای نصب آن ها، باید از پایه های پیش ساخته استفاده شود. در نظر داشته باشید که یک طرف این پایه ها به دیوار رول پلاک می شوند و سینی کابل روی پایه ی دیگر قرار گرفته و به پایه پیچ خواهد شد. در خم ها می توان مانند داکت ها زاویه سازی کنیم که این کار با استفاده از سنگ فرز انجام می شود. هم چنین می توان در خم ها از زانوی سه راهه و یا چهار راهه استفاده کرد. لازم به ذکر است که مسیر سینی کابل ها باید کاملا مسدود باشد و سیم اتصال به زمین نیز داشته باشد.

معرفی روش های کابل کشی صنعتی

نکات تکمیلی در خصوص برق صنعتی

    در این قسمت به بررسی اهمیت کابل کشی و سیم کشی صنعتی می پردازیم. در ابتدا باید بگوییم که کابل یک ابزار گران قیمت است که در برابر آسیب دیدگی بسیار حساس است. از این رو هنگام کار با آن باید نهایت دقت را به عمل آورید و از ایجاد خم های تند در مسیر اجتناب کنید و آن را روی قسمت های نوک تیز قرار ندهید. چرا که به راحتی قسمت عایق آن، خراش برداشته و احتمال بروز حادثه بیشتر خواهد شد. لازم به ذکر است که کابل های مزبور به واسطه ی چرخش قرقره ها باز می شوند و در اختیار اپراتور قرار می گیرند. با توجه به قطر کابل و ضخامت آن، کابل کشی باید با سرعتی معینی صورت گیرد تا از ایجاد گره در مسیر خودداری شود. هم چنین به منظور جلوگیری از تنش های کششی می توان قرقره را با دست باز کرد تا چرخش قرقره کاملا در اختیار اپراتور مجرب باشد. 

پرسش های متداول

هم چنین روی کابل ها را با خاک سرند شده (بدون سنگریزه) و یا یک لایه شن به ضخامت 10 سانتی متر می پوشانند. سپس برای جلوگیری از آسیب های احتمالی به کابل در حین عملیات خاکبرداری و ...، روی کابل ها را با آجر، صفحات پلاستیکی و چیزهایی از این قبیل می پوشانند.

مقالات مرتبط