سیم نیمه افشان چیست (بررسی مشخصات سیم و کابل نیمه افشان)

سیم نیمه افشان چیست؟ یکی از انواع سیم برق سیم نیمه افشان است. سیم‌های نیمه افشان کابل‌های ولتاژ ضعیفی هستند که ولتاژ آنها برابر با 06/1 کیلووات است. جنس عایق در تولید سیم‌های نیمه افشان با یکدیگر فرق می‌کند. چرا که بعضی از آنها با استفاده از پی وی سی تولید می‌شوند و برخی دیگر با استفاده از متریال دیگر به مرحله تولید می‌رسند. جنس هادی در کابل‌های نیمه افشان از آلومینیوم و مس است. رشته‌ها در این سیم‌ها از ۱ تا ۵ متغیر هستند. این محصولات از نوع سیم‌های چند رشته‌ای به حساب می‌آیند که کاربرد زیادی دارند. در واقع این نوع از سیم‌ها تفاوت زیادی با کابل‌های افشان دارند. اما بسیاری از افراد این دو را با یکدیگر اشتباه می‌گیرند.

سیم نیمه افشان چیست

سیم نیمه افشان چیست؟

در این قسمت می‌خواهیم به معرفی کلی سیم نیمه افشان بپردازیم و این محصولاز دسته سیم و کابل را بررسی کنیم. یکی از انواع سیم‌ها با نام سیم نیمه افشان شناخته می‌شود. سیم نیمه افشان یک رشته سیم است که با استفاده از عایق pvc روکش شده است. سیم‌های نیمه افشان انعطاف‌پذیری بسیار بالایی دارند. همچنین این سیم‌ها به راحتی خم می‌شوند. این سیم‌ها از جنس مس و آلومینیوم تولید می‌شوند. همچنین به علت اینکه انعطاف‌پذیر هستند با خم شدن شکسته نمی‌شوند. در حقیقت سیم‌های نیمه افشان کاربرد بسیار گسترده‌ای دارند و نسبت به کابل‌های افشان دارای انعطاف‌پذیری بالاتری هستند. بسته به شرایط مهندسان و کارشناسان از کابل‌های نیمه افشان استفاده می‌کنند.

اطلاعاتی در مورد سیم‌های نیمه افشان  

می دانیم هم سیم افشان و هم کابل افشان داریم. سیم نیمه افشان چیست؟ جنس رشته‌های به کار رفته در تولید سیم‌های نیمه افشان به چند دسته تقسیم‌بندی می‌شود؟ همانطور که در قسمت فوق ذکر کردیم، برای تولید سیم‌های نیمه افشان از رشته‌های هادی مسی و آلومینیومی استفاده می‌کنند. در مواقعی که نمی‌شود از سیم افشان استفاده کرد، از سیم‌های نیمه افشان استفاده می‌کنند.  این گونه از محصولات با نام کابل نیمه افشان هم شناخته می‌شوند. سیم‌های نیمه افشان از نوع سیم‌های تک رشته‌ای نیستند. زیرا از مجموعه‌ای از مفتول‌های تابیده و درهم تنیده تشکیل می‌شوند. علاوه بر این توجه کنید که سیم‌های نیمه افشان ما بین سیم‌های افشان و مفتولی محسوب می‌شوند. 

سیم و کابل نیمه افشان

تفاوت سیم افشان و نیمه افشان چیست؟ 

تفاوت سیم افشان و نیمه افشان در چیست؟ سیم‌های افشان تفاوت بسیار زیادی با سیم‌های نیمه افشان دارند. در واقع این دو محصول کاملاً با یکدیگر متفاوت هستند و در قسمت‌های متفاوتی مورد استفاده قرار می‌گیرند به همین دلیل از یکدیگر متمایز شده‌اند. یکی از مهم‌ترین تفاوت‌های بین سیم‌های افشان و نیمه افشان تعداد رشته‌های به کار رفته در آنها است. در حقیقت تعداد رشته‌های به کار رفته در سیم‌های نیمه افشان از سیم افشان کمتر است. این دو محصول تفاوت‌های بسیار زیادی با یکدیگر دارند‌. از این رو اگر به کاربردشان نگاه کنید متوجه می‌شوید که در جاهای مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرند و البته محصولاتی بسیار کاربردی هستند. 

اطلاعاتی در مورد سیم نیمه افشان 

سیم نیمه افشان چیست؟ یکی از انواع سیم‌های برق که از قسمت‌های متفاوتی تشکیل شده سیم نیمه افشان است. روکشی که به عنوان عایق بر روی سیم‌های نیمه افشان قرار گرفته از جنس pvc و پلی اتیلن است. این محصولات ویژگی‌های مخصوص به خود را دارند. علاوه بر این می‌توان گفت که سیم‌های نیمه افشانی که با استفاده از روکش پی وی سی تولید می‌شوند در برابر مواد شیمیایی و مواد اسیدی مقاومت بسیار بالایی دارند.  روکش به کار رفته در تولید سیم‌های نیمه افشان مقاومت بسیار بالایی در برابر آتش و حرارت دارد. به همین دلیل در زمان آتش سوزی باعث افزایش حریق نمی‌شوند. در واقع این محصولات مقاومت و پایداری بسیار زیادی در برابر شرایط جوی مانند تغییرات آب و هوایی دارند.

اطلاعاتی در مورد سیم‌های نیمه افشان با روکش پلی اتیلن

نوع روکش سیم نیمه افشان چیست؟ روکش سیم‌های نیمه افشان با استفاده از مواد پلی اتیلنی و pvc تولید می‌شود. سیم‌های نیمه افشانی که دارای روکش پلی اتیلن هستند، ویژگی‌های کاملاً متفاوتی نسبت به سیم‌های نیمه افشان با روکش پی وی سی دارند. این ویژگی باعث شده تا نسبت به سیم‌های افشان و روکش پی وی سی تمایز داشته باشند. از ویژگی و مشخصات روکش‌های پلی اتیلن در سیم‌های نیمه افشان می‌توانیم به این موضوع اشاره کنیم که این محصولات با نام پلاستیک حرارتی نیز معروف هستند. 

تفاوت بین سیم نیمه افشان پی وی سی و پی پلی اتیلن چیست؟

از مهمترین تفاوت‌های‌ سیم‌ نیمه افشان روکش پلی اتیلن و پی وی سی می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم.

  •  پلی اتیلن نوعی ماده ترموپلاستیک است که تفاوت بسیار زیادی با روکش پی وی سی دارد. همانطور که متوجه شدید، روکش پی وی سی در برابر آتش‌سوزی مقاومت بالایی دارد و موجب گسترش آتش‌سوزی نمی‌شود. اما سیم‌هایی که با روکش پلاستیک حرارتی و یا همان پلی اتیلن تولید شده‌اند اشتعال‌پذیر هستند.
  • زمانی که آتش‌سوزی رخ می‌دهد سیم‌های پلی اتیلن موجب افزایش آتش‌سوزی می‌شوند. البته بعضی از مدل‌های سیم نیمه افشان پلی اتیلن مجدد با استفاده از روکش pvc تولید شده‌اند از این رو از گسترش آتش سوزی جلوگیری می‌کنند. 
  • نماد اختصاری سیم‌های نیمه افشان با روکش پی وی سی با سیم‌های نیمه افشانی که با روکش پلی اتیلن تولید شدند کاملاً متغیر است.‌

جمع بندی 

سیم نیمه افشان چیست؟ یکی از انواع سیم‌های پرکاربرد، سیم‌های نیمه افشان هستند. اینگونه از محصولات با استفاده از عایق pvc و پلی اتیلن تولید می‌شوند. علاوه بر این، نوع هادی در کابل‌های نیمه افشان از نوع مس و آلومینیوم است. تعداد رشته‌ها در سیم‌های نیمه افشان از ۱ تا ۵ متغیر است. این سیم‌ها تفاوت بسیار زیادی با سیم‌های افشان دارند. به همین دلیل از لحاظ مشخصات و کاربرد ویژگی‌های متفاوتی دارند. مهندسان و کارشناسان با توجه به نیاز خود سیم مورد نظر را انتخاب می‌کنند.

 

پرسش های متداول

یکی از انواع سیم‌های پرکاربردی است که با استفاده از هادی مس و آلومینیوم تولید می‌شود.
تفاوت این دو محصول در تعداد رشته‌های به کار رفته است.
مواد پلی اتیلن در برابر آتش‌سوزی مقاومتی ندارند اما مواد پی وی سی مقاوم هستند و مانع از تشدید آتش‌سوزی می‌شوند.‌

مقالات مرتبط