رنگ نور رشد گیاه

کدام رنگ نور رشد گیاه و لامپ ال ای دی برای فضای گلخانه ای مناسب تر است؟ اگر بخواهیم پاسخ کوتاهی به این سوال بدهیم، میتوانیم به طیف رنگ نور آبی اشاره کنیم. اما به همین سادگی نیست. این مسئله اثبات شده است که گیاهان در معرض نور خورشید رشد مناسبی خواهند داشت، اما خورشید نور گرم و زرد دارد و آبی دیده نمیشود. در اینجا به جزییات رنگ نور خورشید و مناسبترین رنگ نور رشد گیاه و تاثیر رنگ نور لامپ رشد گیاه ال ای دی میپردازیم تا بتوانیم پی ببریم بهترین طیف نوری برای فضای گلخانه ای و گیاهانی که در فضای داخلی قرار دارند و در معرض نور خورشید نیستند کدام طیف رنگی نور است.

مشاوران نوراکومارت به همه سوالات شما پاسخ می‌دهند.

برای دریافت مشاوره تخصصی با شماره 02166346106 تماس بگیرید.

 

رنگ نور رشد گیاه

ترکیب پرتوهای رنگ نور رشد گیاه خورشید

در حقیقت نور خورشید و رنگ نور رشد گیاه چه رنگی است؟ نور خورشید شامل تمام رنگهای طیف نوری است که طیف رنگ نور رشد گیاه را هم شامل میشود. از نظر فنی میتوان گفت نور خورشید سفید است، و حاوی نور آبی هم هست. در میان همه رنگ های دیگر همچنین نور خورشید شامل طیف قرمز، سبز و زرد هم هست که بهترین رنگ نور رشد گیاه را شکل میدهند و میتوان گفت همین طیف کامل رنگ نور میتواند بهترین تاثیر را بر گیاهان داشته باشد. در واقع افزودن طیف رنگ نور قرمز به طیف آبی باعث رشد و گلدهی گیاهان خواهد شد، آبی به عنوان رنگ اصلی و قرمز به عنوان مکمل عمل میکند و به تنهایی تاثیری نخواهد داشت و در کنار آبی ایده آل است. میزان رنگ نور رشد گیاه بستگی به نوع گیاه و مرحله رشد آن دارد.

ترکیب پرتوهای رنگ نور رشد گیاه خورشید

ترکیب بهترین رنگ نور رشد گیاه

گیاهان با وجود رنگ نور رشد گیاه ترکیبی از قرمز و آبی  بهترین رشد را خواهند داشت. اما باز هم بستگی به نوع گیاه و اینکه در چه مرحله ای از رشد است بستگی دارد. به این توجه داشته باشید در رنگ نور رشد گیاه  طیف نور قرمز بدون وجود نور آبی در واقع از نور آبی بدون وجود نور قرمز خیلی بدتر است. پرتو ماوراءبنفش همانند گیاهان برای انسان مضر است، در ارتباط با مضر بودن پرتو یو وی برای گیاهان میتوان به جوانب مثبت آن هم اشاره کرد که گیاهی مانند شاهدانه در معرض نور ماوراءبنفش برای محافظت از خود در برابر این اشعه، رزین ایجاد میکند. رزین ایجاد شده باعث جوانه زدن وگلدهی آن میشود. در واقع نور بنفش به خودی خود تاثیر ناچیزی در رشد گیاه دارد، اما زمانی که با نور قرمز و آبی ترکیب میشود بسیار مفید است. رنگ نور رشد گیاه در افزایش رنگ، طعم و بوی گیاهان تاثیر میگذارد. رنگ آبی بعنوان مهمترین نور رشد گیاه است، زیرا به راحتی توسط کلروفیل جذب شده و از طریق فتوسنتز به انرژی تبدیل میشود.

تاثیر در گلدهی بوسیله رنگ نور رشد گیاه

تاثیر در گلدهی بوسیله رنگ نور رشد گیاه

گیاهان زمانی به بهترین مرحله و کیفیت از رشد خواهند رسید که تحت تاثیر و در معرض ترکیبی از طیف های کاملی از پرتوها و رنگ نور رشد گیاه قرار داشته باشند. البته بیشتر از هر رنگ نوری قرمز و آبی بیشترین تاثیر را در رشد گیاهان دارند. حدوداً میزان پرتو طیف رنگ قرمز باید 5 برابر طیف آبی باشد، البته این ایده بصورت گسترده ای توسط تولیدکنندگان چراغ های ال ای دی بکار میرود و رنگ نور رشد گیاه در این چراغ ها معمولاً بنفش است، که این چراغ ها فقط با استفاده از دیودهای قرمز و آبی ساخته میشوند، اما به آنها اعتماد نکنید، چون گیاهان در کنار طیف قرمز و آبی به طیف سفید و ترکیبی از این رنگ ها برای ایجاد بهترین رنگ نور رشد گیاه نیاز دارند. در کل چراغ هایی با دیودهای قرمز، آبی و میزان مناسبی از دیودهای سفید، بهترین رنگ نور رشد گیاه را ساطع خواهند کرد.

چگونه یک گیاه با نور کاملاً زرد رشد می کند

چگونه یک گیاه با نور کاملاً زرد رشد می کند

اگر بصورت علمی به تاثیر پرتو کاملا زرد رنگ نور رشد گیاه بپردازیم، خیلی ساده به این پی میبریم که نور کاملاً زرد بدون پرتوهای آبی، قرمز و حتی سفید برای رشد گیاهان به هیچ وجه مناسب نیست. شاید این سوال پیش بیاید که چرا نور زرد خورشید در رشد گیاهان تاثیر گذار است؟اما نور خورشید در واقع سفید است، که از طیف کاملی از پرتوهای رنگ نور رشد گیاه تشکیل شده است. البته که بیشتر از طیف زردی تشکیل شده که با چشم ما قابل رویت است و به همین دلیل فرض میکنیم نور خورشید کاملاً زرد است. استفاده از نور خورشید زمانی استفاده میکنیم که فضای لازم را در اختیار داشته باشیم، اما در فضاهایی که تحت تاثیر مستقیم پرتوهای خورشید قرار نمیگیرند و یا گلخانه های سرپوشیده یا حتی داخل منزل شما نیاز خواهید داشت که نور مصنوعی را جایگزین پرتوهای خورشید کنید و برای رشد و گلدهی و کیفیت بهتر گیاهان خود از پرتوهای چراغ های ال ای دی یا گازی استفاده کنید.

منبع

www.growlightinfo.com

مقالات مرتبط