تفاوت کابل آلومینیومی و مسی (بررسی معایب و مزایا)

به هنگام سیم کشی ساختمان های متعدد از جمله ساختمان های مسکونی یا اداری، از پرکاربردترین انواع سیم و کابل می توان سیم کابل برق را مثال سازد. سیم و کابل برای انتقال جریان الکتریکی مورد استفاده قرار می‌ گیرند و این نوع محصولات، تفاوت‌ های زیادی با هم دارند. تفاوت کابل آلومینیومی و مسی با یکدیگر باعث می‌ شود تا طرفداران آنها نیز مختلف باشند. شاید برخی از افراد تصور کنند که همیشه با استفاده از سیم و کابل مسی برق کشی انجام می‌ شود. اما لازم است بدانید که با ورود سیم و کابل آلومینیومی به بازار، این محصولات نیز مورد توجه افراد زیادی قرار گرفته اند.

در تعریف سیم و کابل باید عنوان شود که چندین رشته سیم، در یک قالب پلاستیکی قرار می‌ گیرند و کابل را تشکیل می‌ دهند. در بیشتر مواقع جنس رشته فلز آنها از نوع مس می‌ باشد. اما امروزه با پیشرفت در صنعت تولید این محصولات، از فلز آلومینیوم هم برای تولید سیم و کابل استفاده می شود. یکی از مهمترین تفاوت کابل آلومینیومی و مسی رنگ درون آنها است. این کابل ها مانند فلزات خود رنگ مسی و نقره ای دارند.  کابلهای مسی دارای رنگ مس و همچنین کابل های آلومینیومی دارای رنگ نقره ای هستند.

 همچنین از لحاظ وزن هم سیم و کابل مسی وزن بالاتری نسبت به سیم و کابل آلومینیومی دارند. پس می توان گفت که مهمترین تفاوت کابل آلومینیومی و مسی، در رنگ فلزات درونی آنها و همچنین وزن این محصولات می باشد. اما برای بررسی تخصصی تفاوت کابل مسی و آلومینیومی، باید معایب و مزایای کابل آلومینیومی و معایب و مزایای کابل مسی را هر کدام جداگانه بررسی نمود. با بررسی مزایا و معایب می توان با  تفاوت این دو کابل آشنا شد.

تفاوت کابل آلومینیومی و مسی

معایب و مزایای کابل آلومینیومی 

در بررسی تفاوت کابل آلومینیومی و مسی، باید مزایا و معایب آنها را بشناسید. کابل ها از جمله کابل افشان قابلیت این را دارند تا با مواد مختلفی ساخته شوند.  با شناخت تفاوت ها می توانید بهترین تصمیم گیری را به هنگام خرید این محصولات داشته باشید.

مزایای کابل آلومینیومی 

  • در تفاوت کابل آلومینیومی و مسی باید بدانید که سیم و کابل آلومینیومی، وزن سبکتر دارند و کار به آنها بسیار راحت تر می باشد.
  •  از نظر اقتصادی هم سیم و کابل آلومینیومی مقرون به صرفه تر می باشند، چرا که قیمت هادی آنها به نسبت هادی مس کمتر است.
  • از نظر انعطاف پذیری هم سیم و کابل برق آلومینیومی انعطاف پذیری بالایی دارند.
  • در این نمونه سیم و کابل، هدایت الکتریکی به صورت یکنواخت می باشد.
  • به دلیل وزن سبک انتقال و حمل و نقل آنها راحت تر است.

معایب و مزایای کابل آلومینیومی

معایب کابل آلومینیومی 

  • در بررسی تفاوت کابل آلومینیومی و مسی، مهمترین عیب آن طول عمر پایین کابل آلومینیومی به نسبت کابل مسی است.
  • در مقابل اکسیژن هوا و اکسید شدن واکنش سریع دارند.
  • قابلیت تولید این محصولات فقط به شکل مفتول شده امکان پذیر می باشد.

معایب و مزایای کابل مسی 

هنگامی که خریداران انواع سیم برق و کابل نظیر کابل آلومینیومی و مسی به بازار فروش این محصولات مراجعه می‌ کنند، با بررسی تفاوت کابل آلومینیومی و مسی اقدام به خرید این محصولات می نمایند. اگر بخواهیم تفاوت این دو محصول را با هم بررسی کنیم، باید معایب و مزایای آنها را به صورت کامل بشناسیم.  در ادامه ما معایب و مزایا کابل مسی را نیز برای شما می کنیم.

مزایای کابل مسی

  • سیم و کابل مسی در مجاورت با مواد شیمیایی خیلی دیرتر آسیب می بینند. این نوع سیم و کابل ها مقاومت بالایی در برابر مواد شیمیایی دارند.
  •  قابلیت انعطاف پذیری سیم و کابل مسی مانند سیم و کابل آلومینیومی راحت می‌ باشد. اما تفاوت کابل آلومینیومی و مسی در انعطاف پذیری آنها، قدرت شکل گیری محصولات است. کابلهای مسی راحت تر شکل مورد نظر را به خود می گیرند.
  • کابل های مسی در مقابل زنگ زدگی هم مقاومت خوبی داشته و به راحتی خراب نمی شوند.
  • کابل مسی استحکام مکانیکی بالاتری به نسبت کابل آلومینیومی دارد.
  • ظرفیت بار الکتریکی در کابل مسی بیشتر است.
  • در کابل های مسی مصرف انرژی کمتر است. 

معایب کابل مسی

  • از نظر قیمتی کابلهای مسی گران قیمت هستند؛ پس مهمترین تفاوت کابل آلومینیومی و مسی در قیمت آنها است. 
  • کابلهای برق مسی وزن بسیار بیشتری دارند.
  • احتمال دزدیده شدن و سرقت سیم و کابل مسی بیشتر است؛ به این خاطر که مس درون آنها ارزش مادی بیشتری دارد.
  • برای نصب کابل مسی نیاز به فرد متخصص می باشد. 

معایب و مزایای کابل مسی

جدول تفاوت کابل مسی و آلومینیومی 

از مهم ترین تفاوت کابل آلومینیومی و مسی ویژگیهای آنها است. همچنین از دیگر تفاوت های این دو کابل با یکدیگر می توان به شکل پذیری، رسانایی کششی، مقاومت آنها در برابر دما و رنگ این محصولات اشاره نمود. در مقایسه این دو کابل باید عنوان شود که در تولید کابل مسی از آلیاژ مس استفاده می شود. به دلیل تولید سیم کابل مسی از آلیاژ مس، این نوع محصولات قیمت بیشتری دارند. 

 اکثر افرادی که می‌ خواهند سیم کشی را با هزینه کمتر اجرا کنند، می توانند کابل های آلومینیومی را خریداری کنند. سالهای طولانی است که در کنار انواع کابل مسی، از کابل آلومینیومی هم استفاده می شود. اما برخی از مصرف کنندگان همچنان در زمان خرید این محصولات دچار تردید می شوند. باید بدانید که اگر به هنگام انتخاب کابل مسی و آلومینیومی آنها را با ظرفیت و ولتاژ بالا خریداری کنید، قطعاً عملکرد مناسبی خواهند داشت؛ البته تفاوت هایی هم با هم دارند.  در جدول زیر برخی تفاوت های کابل آلومینیومی و مسی  درج شده است.

 

عوامل مقایسه

کابل آلومینیومی

کابل مسی

رنگ هادی

نقره ای

مسی یا قرمز

وزن کابل

سبک

سنگین

میزان رسانایی

رسانایی کمتر

رسانایی بیشتر

انرژی مصرفی

مصرف انرژی بیشتر

مصرف انرژی کمتر

نصب

نصب آسان

نیاز به متخصص برای نصب

قیمت

نسبتا ارزان

گران قیمت تر

paramountcables.com

پرسش های متداول

سیم و کابل مسی در نمونه های افشان، مفتولی و نیمه افشان تولید می گردد.
قیمت سیم و کابل مسی به دلیل وجود مس در آنها بیشتر است
به دلیل اینکه آلیاژ مس رسانایی بیشتری دارد بار الکتریکی در کابل های مسی بیشتر است.

مقالات مرتبط