تست ارت ( بررسی روشها و دستگاه ها+ تست با مولتی متر)

امروزه اهمیت برق در زندگی افراد بر هیچکس پوشیده نیست. اگر جریانات برق به خوبی بررسی و وارسی نشود و آشنایی کامل با انواع سیم و کابل وجود نداشته باشد  می تواند مشکلات بسیار زیادی را به وجود آورد. برق و جریان الکتریکی علاوه بر سودمندی و کاربردهای بسیار زیادی که دارند می‌ توانند خطرناک نیز باشند. پس رعایت کردن اصول ایمنی می تواند سبب شود تا از به وجود آمدن حوادث ناگوار جلوگیری شود. 

تست ارت با مولتی متر

سیم ارت از موارد بسیار مهم در ایمنی می باشد. متخصصین با انجام تست ارت با مولتی متر می توانند از کارکرد درست جریانات برق اطمینان به دست آورند. ارتینگ یک برآیندی می باشد که سبب تخلیه فوری الکتریسیته به زمین می شود. این کار از طریق سیم یا کابل با مقاومت کم اتفاق می‌‌افتد. در بعضی مواقع ممکن است یک اتصال کوتاه به وجود آمده و باعث  جلوگیری از جریانات اضافی شود. تست ارت با مولتی متر می تواند به صورت دقیق کارکرد این سیستم را به افراد نشان دهد. با ما همراه باشید تا اطلاعات بیشتری در این زمینه به شما ارائه دهیم و شما را با انواع مولتی متر در این روش آشنا نماییم.

تست ارت با مولتی متر

روش تست ارت

به طور کلی روش تست ارت با وسایلی مانند مولتی متر انجام می شود. اتصال به زمین بسیار از اهمیت بالایی برخوردار می‌ باشد. زیرا می‌ تواند جریان اتصال کوتاه را به صورت بسیار عالی محافظت کند. همچنین می تواند شما را در برابر صاعقه ولتاژ بالا محافظت نماید. شما با استفاده از تست ارت می توانید متوجه شوید که آیا نشتی در ارتینگ وجود دارد یا نه. استفاده از مولتی متر یک روش بسیار رایج می باشد. همچنین مولتی متر برای این کار بسیار راهکار خوبی است. استفاده از این وسیله می تواند مقاومت، ولتاژ، جریان و سایر موارد را به صورت درست اندازه گیری کند.

دستگاه تست ارت

همانطور که گفته شد مولتی متر یک دستگاه بسیار عالی برای تست ارت می باشد. به طور کلی دو نوع مولتی متر وجود دارند که افراد می توانند از آن ها استفاده کنند. این دو نوع شامل مولتی متر دیجیتال و آنالوگ می باشد. شما با استفاده از مولتی متر دیجیتال میتوانید اطلاعات را بر روی صفحه نمایش ال سی دی خود به صورت کاملاً واضح مشاهده نمایید. مولتی متر دیجیتال معمولاً دقت بسیار بالایی دارد. در کنار دقت از مقاومت بسیار بالایی نیز برخوردار است. افراد می‌ توانند اطلاعات را به صورت کاملاً دقیق مشاهده کنند. مولتی متر آنالوگ از تکنیک های مخصوصی برای نشان دادن اندازه گیری ها استفاده می کند.

 این مولتی متر دارای ترازوی سوزنی و مدرج است که بر روی آن حرکت می‌ کند. در نظر داشته باشید مولتی متر آنالوگ مانند نوع دیجیتال نیست. اما می توانید برای تشخیص دادن تغییرات حدودی از آن استفاده درستی داشته باشید. این مولتی متر حساسیت بالایی دارد ولی از مقاومت کمتری برخوردار است.

دستگاه تست ارت

تست ارت با مولتی متر

شما می توانید با دو نوع از مولتی متر آنالوگ و دیجیتال به تست ارت بپردازید. به عنوان مثال تست نشتی با استفاده از مولتی متر آنالوگ روش پیچیده ای ندارد. شما می‌ توانید از دستورالعملی که در همراه این مولتی متر وجود دارد استفاده کرده و به درستی پیش بروید. همچنین می توانید با یک متخصص مشورت کنید تا اطلاعات درستی به دست آورید. برای تست ارت با استفاده از مولتی متر آنالوگ شما باید سوئیچ ها را برای خواندن و اندازه گیری های جریان و محدوده آن‌ها به صورت دقیق تنظیم کنید. مطمئن شوید که آن را بر روی حداکثر برد قرار داده اید. این کار سبب می شود تا آسیب‌ های جدی به سیستم شما وارد نشود. شما می‌ توانید اندازه گیری های خود را ثبت کرده و محدوده را به ولتاژ قبلی برگردانید.

مولتی متر

در تست نشتی ارت می توانید از مولتی متر دیجیتال نیز استفاده کنید. ابتدا مولتی‌ متر خود را روشن کرده و از دکمه هایی که بر روی کنتور خود وجود دارد استفاده کرده و ولتاژ AC را تنظیم نمایید. شما باید بالاترین محدوده را انتخاب کنید این کار سبب می شود تا شما از به دست آوردن اطلاعات دقیق مطمئن شوید. سیم های سیاه و قرمز وجود دارند که شما باید آن ها را به پورت های صحیح مولتی‌ متر خود وصل نمایید. این سیم های سیاه و قرمز درون کنتور شما وجود دارند که باید این سیم‌ ها را به سوکت هایی که در قسمت پایین دستگاه قرار دارند وصل نمایید. در نظر داشته باشید اگر می خواهید کنتور شما به مشکل برنخورده و معیوب شود نباید سیم ها را تعویض کنید.

 هنگام کار به سیم های معیوب و سیم هایی که باز شده و ترک خورده اند بسیار دقت کنید. زیرا این سیم ها می توانند موجب به وجود آمدن برق گرفتگی شوند. شما با استفاده از مولتی متر دیجیتال می توانید ولتاژ را در کنتور خود به صورت دقیق اندازه گیری کرده و اولین داده ها را ثبت کنید. همچنین می توانید قبل از بررسی کردن پریز های معیوب از یک پریز آزمایش شده و درست استفاده کنید تا در رابطه با مواردی که به دست آورده اید اطمینان خاطر داشته باشید.

در نظر داشته باشید زندگی امروز بدون وجود برق امکان پذیر نمی باشد. اکثر افراد از وسایل برقی برای راحت تر شدن زندگی خود استفاده می کنند. در صورت به وجود آمدن مشکلی بهتر است از افراد متخصص در این زمینه کمک بگیرید. اگر در رابطه با تست ارت و استفاده از مولتی متر اطلاعاتی ندارید بهتر است دستورالعمل آن را به صورت کامل و صحیح خوانده تا با دید باز این کار را انجام دهید. اما در نظر داشته باشید در صورت نداشتن تخصص کافی ممکن است دچار برق گرفتگی شده و اتفاقات ناگواری برای شما پیش بیاید. پس بهتر است از افراد متخصص و برق کاران حرفه ای در این زمینه مشورت گرفته و در صورت لزوم کارهای خود را به این افراد متخصص بسپارید.

امید است با این مطالب توانسته باشید اطلاعات بسیار مفیدی در رابطه با تست ارت و نحوه انجام آن به دست آورید. همچنین اگر قصد انجام این کار را دارید با دید باز و آگاهانه اقدام به انجام آن نمایید.

 

مقالات مرتبط