بالاست چیست

بالاست ها از جمله تجهیزات برقی هستند که برای روشنایی لامپ هایی نظیر لامپ فلورسنت ، لامپ های گازی و برخی از انواع لامپ ال ای دی مورد نیاز هستند. نام دیگر بالاست، ترانس است. در این مقاله قصد داریم این تجهیزات روشنایی را با هم بررسی کنیم و علاوه بر پاسخ به سوال بالاست چیست ؟ نحوه کار و انواع این تجهیزات را باهم بررسی کنیم.

برای خرید انواع بالاست و ترانس با شماره 02166346106 تماس بگیرید.

 

بالاست چیست

ترانس یا بالاست چیست ؟

بالاست چیست ؟ بالاست های روشنایی از تجهیزات مورد نیاز بسیاری از لامپ های فلورسنت ، گازی و برخی لامپ های ال ای دی هستند. اما طرز کار بالاست چیست ؟ بالاست به لامپ اجازه می دهد جریان را با توجه و متناسب با نوع لامپ تنظیم شود. بدون استفاده از بالاست چراغ های روشنایی گازی یا فلوسنت روشن نمی شوند و یا برای مدت طولانی روشن نمی مانند و سریع می سوزند. اگر تا به حال کنار یک لامپ روشن ایستاده اید و صدای وزوز مانندی شنیدید احتمالا این صدا نتعلق به بالاست لامپ شماست

ترانس یا بالاست چیست ؟

بالاست چیست ؟ و برای روشنایی لامپ چه کاری انجام می دهد ؟

بالاست چیست ؟ و برای روشنایی لامپ چه کاری انجام می دهد ؟ بالاست نوعی مقاومت الکتریکی است که با مدارهایی که برق اصلی یک لامپ را تامین می کنند در یک راستا ثابت شده است. نقش اصلی یک بالاست چیست ؟ نقش اصلی یک بالاست روشنایی کمک به تنظیم و کنترل جریان است. بری از انواع چراغ های روشنایی به یک عنصر اضافه شده برای اینکه بتوانید جریان برق را به درستی کنترل کنید، چه در مرحله روشن شدن (حداکثر کشش قدرت ) چه در مرحله استفاده طولانی مدت ( جریان کم و با تنظیم دقیق تر). عنصری که این کار را انجام می دهد بالاست است. نوع خاصی از بالاست هنگامی که با دیمر استفاده می شود و می تواند تنظیم کننده میزان نور خروجی باشد و به چراغ های فلورسنت وگازی پتانسیل عملکرد کم نور را می دهد. 

بالاست چیست ؟ و برای روشنایی لامپ چه کاری انجام می دهد ؟

بالاست ها چگونه کار می کنند ؟

اما طرز کار بالاست چیست ؟ در یک بررسی اجمالی از چگونگی عملکرد یک بالاست روشنایی به عنوان بخشی از یک اتصال روشنایی باید بدانید که بالاست یک عنصر دو کاره است. کار اصلی بالاست چیست ؟ هنگامی که می خواهیم قوس روشنایی ایجاد کنیم بالاست باعث افزایش جریان می شود و سپس پس از روشن شدن  جریان اولیه را به میزان مورد نیاز کاهش می دهد. به تعبیری بالاست عملکردی مشابه موتور ماشین دارد.  در واقع کار بالاست اطمینان از تامین ولتاژ کافی هنگام روشن کردن لامپ برای اینکه ولتاژ اولیه لامپ تامین شود. در واقع بالاست برای تعمین تقویت اولیه جهت روشن شدن است. جریان کافی قادر به پرش از آن و تکمیل قوس بین دو الکترود در لامپ است و باعث ایجاد نور می شود.

اما نقش دیگر بالاست چیست ؟ نقش دیگر بالاست های روشنایی که به اندازه فعالین اولیه آن ها با اهمیت است تنظیم جریان بعد از مرحله روشن شدن است. به طیقی که در بعد از روسن شدن لامپ همه ولتاژ موجود را دریافت نمی کند. بسیاری از انواع لامپ ها برای اینکه روشن شوند نیاز به افزایش اولیه جریان برق دارند، اگر این جریان در طی روند روشنایی لامپ ادامه پیدا کند باعث می شود که لامپ سریع تر بسوزد و آسیب جدی ببیند. 

اگر از بالاست استفاده نکنیم چه اتفاقی می افتد ؟

بدون استفاده از بالاست به عنوان بخشی از مدار نتیجه این خواهد بود که یا لامپ می سوزد یا به سرعت خورد می شود در بهترین حالت طول عمرش به شدت کاهش می یابد. بالاست ها برای لامپ های فلورسنت، گازی و برخی از لامپ های ال ای دی استفاده می شوند. انواع مختلف بالاست های القایی و الکترونیکی برای لامپ های مختلف ممکن گیج کننده باشد، بخصوص در محیط هایی که اتصالات و تجهیزات زیادی دارد که باید نگه داری شوند. بالاست های روشنایی الکتریکی اگر به درستی نصب شوند به خوبی دوام می آورند و جریان را تنظیم شده خوبی را در نوع صحیح لامپ و بدون سوسو زدن و وزوز آزاردهنده با بالاست های قدیمی مغناطیسی یا سوء عملکرد دارند. مدل های مختلف بالاست های روشنایی برای انتخاب وجود دارد.

منبع

uk.rs-online.com

مقالات مرتبط