کابل کواکسیال چیست؟ بررسی تاریخچه + انواع کابل کواکسیال

کابل کواکسیال یا کابل هم محور از نظر طراحی و قالب فیزیکی شبیه به کابل های مخصوص آنتن تلویزیون می باشد. تنها تفاوت انواع کابل کواکسیال با کابل های آنتن تلویزیون در سایز قطر مغزی و کیفیت بالای شیلد آن می باشد. این نوع کابل همچنین دارای کاربردهای زیادی نظیر انتقال سیگنال و اطلاعات در فرکانس بالا و... می باشد. در صورتی که تمایل دارید در مورد این نوع کابل کاربردی اطلاعات بیشتری را بدست آورید بهتر است تا پایان این مطلب همراه ما باشید. برای کسب اطلاعات در مورد انواع کابل شبکه می توانید از لینک خرید و قیمت کابل شبکه دیدن نمائید .

بررسی تاریخچه کابل کواکسیال  

کابل های مختلف نظیر کابل کواکسیال، کابل دوربین و ... تاریخچه طولانی مدتی ندارند. کابل کواکسیال در سال 1880 توسط الیور هویساید ریاضیدان و مهندس بریتانیایی اختراع گردید. سیستم انتقال کواکسیال نخستین بار در سال 1940 توسط شرکت AT&T عرضه شد. در ابتدای تولید و عرضه این نوع کابل از آن در شبکه های اترنت اولیه استفاده می شد. این نوع کابل در شبکه های اترنت اولیه قابلیت پشتیبانی از سرعت 10Mbps را داشت. 

بررسی ساختار کابل Coaxial

ساختار کابل کواکسیال عبارتند از: 

ساختار کابل کواکسیال

  1. لایه مرکزی : در ساختار کابل کواکسیال یک لایه مرکزی وجود دارد. جنس این لایه از نوع هادی الکتریکی و عایق بندی است. لایه مرکزی موجود در کابل Coaxial باعث می شود تا سیگنال ها درون کابل باقی بمانند. این نوع لایه از تداخل نویز و سیگنال ها نیز پیشگیری می کند. 
  2. هادی : هادی یک رشته تکی یا چند رشته تابیده شده از جنس مس است. هادی در قسمت داخلی کابل کواکسیال قرار دارد. 
  3. بافت کابل : بافت کابل کواکسیال از جنس مس نقره اندود، مس قلع اندود و مس است. 
  4. عایق: عایقی که در قسمت درونی انواع کابل کواکسیال مورد استفاده قرار می گیرد از جنس پلی اتیلن اسفنجی یا PE می باشد. 
  5. روکش : جنس قسمت روکش کابل های کواکسیال PVC است. 

دسته بندی انواع کابل کواکسیال 

کابل های کواکسیال به دو دسته کلی زیر تقسیم بندی می شوند. انواع کابل کواکسیال که در بازار به فروش می رسند در یکی از این دو دسته قرار دارند: 

کابل هم محور از نوع Thicknet :

این نوع کابل دارای ویژگی های زیر می باشد: 

  • کابل هم محور از نوع Thicknet دارای قطر 0.5 اینچ است. 
  • این نوع کابل از انعطاف پذیری بالایی برخوردار است. 
  • این نوع کابل قابلیت ارسال سیگنال ها در فواصل طولانی را دارد. به همین دلیل از آن می توان برای مسیرهای طولانی استفاده کرد. 
  • هسته مسی این نوع کابل کواکسیال ضخیم است به همین دلیل به آن Thicknet گفته می شود. 

کابل کواکسیال از نوع Thinnet :

این نوع کابل Coaxial دارای ویژگی های زیر می باشد : 

  • قطر این نوع کابل برابر با 0.25 اینچ است. 
  • انعطاف پذیری این نوع کابل Coaxial نسبت به کابل کواکسیال Thicknet بیشتر است. 
  • این نوع کابل دارای قابلیت انتقال سیگنال تا مسافت 185 متر را دارد. 
  • در شبکه ها با قابلیت اتصال مستقیم به کارت شبکه از این نوع کابل استفاده می گردد. 
  • هسته مرکزی این نوع کابل Coaxial به شکل یک مفتول می باشد. 

بررسی انواع کابل کواکسیال

کابل های Coaxial در انواع مدل های مختلف تولید می شوند. از کاربردی ترین انواع کابل کواکسیال می توان به موارد زیر اشاره کرد: 

  1. کابل Coaxial میکرو : از این نوع کابل در وسایلی که مرتبط به اسکن فراصوت هستند استفاده می شود. این نوع کابل در تجهیزات نظامی نیز دارای استفاده قابل توجهی است. 
  2. کابل RG6 : کابل  RG6یکی دیگر از انواع کابل کواکسیال کاربردی به شمار می رود. از این نوع کابل در رسانه هایی مانند ماهواره و تلویزیون استفاده زیادی می شود. 
  3. کابل RG60 : در تلویزیون هایی که دارای کیفیت تصویر بالایی هستند از این نوع کابل استفاده می شود. 
  4. کابل RG59 : از این نوع کابل در دوربین های مدار بسته استفاده می شود. 
  5. کابل RG11 : کابل RG11 نیز یکی دیگر از انواع کابل کواکسیال کاربردی می باشد. این نوع کابل قابلیت استفاده در فواصل طولانی و ساختمان های مرتفع را دارد
  6. کابل کواکسیال هاردلاین : این نوع کابل یکی از کاربردی ترین انواع کابل کواکسیال می باشد. کابل هاردلاین دارای قدرت سیگنال بالایی است و ضخامت آن برابر 0.5 تا 1.75 اینچ است. قطر این نوع کابل نسبت به قطر سایر کابل های کواکسیال بزرگ تر است. از این نوع کابل برای انتقال اطلاعات در تلویزیون استفاده می شود. 
  7. کابل RG8 : مقدار امپدانس این نوع کابل کواکسیال حدود 50 اهم است و قطر هسته آن نیز حدود 2.17 میلی متر است. از این نوع کابل برای محیط های بیرون استفاده می شود. 
  8. کابل RG58 : این نوع کابل دارای امپدانس حدود 50 تا 52 اهم است. این نوع کابل Coaxial برای انتقال سیگنال های ضعیف و ارتباطات رادیویی استفاده می شود. 
  9. کابل کواکسیال RG11 : این نوع کابل مانند کابل های RG6 دارای امپدانس 75 اهم است. کاربرد کابل کواکسیال RG11 در ماهواره، تلویزیون و تلویزیون کابلی است. 
  10. کابل RG178 : امپدانس این نوع کابل برابر با 50 اهم است. ضخامت کابل RG178 برابر با 1.80 میلی متر است. از این نوع کابل برای دستگاه های الکترونیکی، تلویزیون و کامپیوتر استفاده می شود. 

انواع کابل کواکسیال

مزایای استفاده از کابل کواکسیال 

از مهم ترین مزایای استفاده از انواع کابل کواکسیال می توان به موارد زیر اشاره کرد: 

  • ماندگاری و مقاومت بالا 
  • پهنای باند نسبتا وسیع 
  • ظرفیت بالا در انتقال داده ها و اطلاعات مختلف  
  • پایین بودن هزینه های مربوط به نگهداری کابل 
  • انعطاف پذیری بالا 
  • نصب راحت 

کاربرد کابل های کواکسیال 

این نوع کابل دارای کاربردهای زیادی است به همین دلیل استفاده از آن مورد توجه افراد زیادی قرار گرفته است. از مهم ترین انواع کاربرد کابل کواکسیال می توان به موارد زیر اشاره کرد: 

  1. در ابتدا از این نوع کابل برای اترنت استفاده زیادی می شد. امروزه از این نوع کابل در تلویزیون، اتصال ریسیورها، دستگاه ویدئو، دوربین های مدار بسته و سایر گیرنده ها استفاده زیادی می شود. 
  2. یکی دیگر از انواع کاربرد کابل کواکسیال استفاده در کابل کشی باند گسترده اینترنت می باشد. 
  3. از این کابل برای اتصال تلویزیون به آنتن ماهواره استفاده می گردد. 
  4. برای برقراری اتصال بین دفاتر مراکز و دکل های تلفنی از انواع کابل کواکسیال می توان استفاده کرد.  
  5. از این نوع کابل برای ایجاد اتصال در اتومبیل، هواپیما، دیش ماهواره و آنتن ها استفاده می شود. 

قیمت انواع کابل کواکسیال 

کابل های کواکسیال دارای انواع مختلفی هستند به همین دلیل نمی توان برای آن ها قیمت ثابتی را در نظر گرفت. از مهم ترین عوامل تاثیرگذار روی قیمت انواع کابل کواکسیال می توان به موارد زیر اشاره کرد: 

  1. قطر کابل 
  2. نوع کابل و نوع روکش کابل 
  3. کاربرد کابل 
  4. امپدانس کابل 
  5. جنس مغزی 

نکاتی برای خرید کابل کواکسیال 

  1. در زمان خرید کابل کواکسیال به موارد زیر توجه داشته باشید: 
  2. در قسمت عایق کابل نباید هیچ حبابی دیده شود. 
  3. کابلی را برای خرید انتخاب کنید که هادی در بخش مرکزی آن قرار گرفته باشد. 
  4.  کابلی که خریداری می کنید باید به بافت آن چسبیده باشد. هادی نیز باید به صورت کامل به کابل چسبیده باشد. 
  5. انواع کابل کواکسیال را از مراکزی خریداری کنید که ضمانت نامه معتبری را در ازای خرید این نوع کابل به شمار ارائه می دهند. علاوه بر این مراکزی که برای خرید کابل انتخاب می کنید باید خدمات پس از فروش را به مشتریان ارائه دهد. 
  6. توجه به ضخامت و قطر کابل در زمان خرید انواع کابل کواکسیال از اهمیت زیادی برخوردار می باشد. 

کابل های کواکسیال در انواع مختلف تولید می شوند در نتیجه بهتر است شما نوع کابل را با توجه به نیاز خود انتخاب کنید. انواع کابل کواکسیال دارای کاربردهای زیادی هستند و بهتر است شما از کابلی استفاده کنید که ساختار آن مطابق با استانداردهای جهانی است. شایان ذکر است که کابل های کواکسیال با کیفیت دارای ماندگاری طولانی تری هستند.

 

پرسش های متداول

از انواع کابل کواکسیال در کابل کشی باندهای گسترده اینترنت، ایجاد اتصال در هواپیما و اتومبیل، گیرنده های مختلف نظیر تلویزیون و ماهواره، متصل کردن دفاتر مراکز به دکل های تلفنی و... استفاده می شود.
امروزه مجموعه های زیادی در زمینه فروش انواع کابل کواکسیال در حال فعالیت هستند. بهتر است شما کابلی را برای خرید انتخاب نمایید که برای ساخت و تولید آن از استانداردهای جهانی معتبر استفاده شده است. علاوه بر این کیفیت و دوام کابل باید به صورت قابل توجهی باید بالا باشد. انتخاب کابل مورد نیاز از بین انواع کابل کواکسیال کار نسبتا دشواری است. در زمان خرید این نوع کابل بهتر است به کاربرد هر یک از کابل های کواکسیال توجه داشته باشید. در این صورت می توانید از بین انواع کابل های کواکسیال، کابلی مناسب را برای خرید انتخاب کنید.
هر یک از انواع کابل کواکسیال دارای قیمت خاص خود هستند. همچنین این نوع کابل ها دارای نوسان قیمت هستند در نتیجه نمی توان برای انواع کابل های کواکسیال قیمت ثابتی را در نظر گرفت. از مهم ترین عوامل تاثیرگذار روی قیمت کابل های کواکسیال می توان به مواردی نظیر قطر کابل، کاربرد کابل، نوع کابل و نوع روکش کابل، جنس مغزی و... اشاره کرد.

مقالات مرتبط