انواع سیم برق

امروزه سیم های برق جزو پرکاربرد ترین و مهم ترین تجهیزات برقی به شمار می روند. با توجه به پیشرفت و گسترش قابل توجه نیروی برق در دنیا و کاربرد بسیار زیاد آن در زندگی روزمره، استفاده از سیم برق بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته است. سیم برق دارای مدل ها و انواع مختلفی می باشد و هر یک از انواع آن دارای ویژگی های منحصر به فردی است. در توضیحات زیر به معرفی انواع سیم برق و ویژگی های هر یک از آن ها پرداخته ایم.

انواع سیم برق

معرفی انواع سیم برق 

سیم برق مهم ترین و پر استفاده ترین ابزار برای انتقال نیروی برق از یک نقطه به نقطه دیگر می باشد. سیم برق به طور کلی از دو قسمت تشکیل شده است. قسمت داخلی آن یک رشته انتقال دهنده الکتریسیته مانند آلومینیوم یا مس می باشد که موجب انتقال برق می شود. قسمت بیرونی سیم برق، روکش یا همان عایق پلاستیکی است که مانع از نشت برق در بین مسیر می شود.

سیم های برق دارای سایز و قطر های متنوعی هستند که این ویژگی در کارایی و کاربرد سیم اهمیت بسیار زیادی دارد. در واقع هر چه قطر یا ضخامت سیم مورد نظر بیشتر باشد، قدرت انتقال برق آن نیز بیشتر است. به همین دلیل از سیم های ضخیم برای انتقال برق با ولتاژ زیاد استفاده می شود. امروزه مدل های متنوعی از انواع سیم برق توسط کارخانجات تولید می شوند که موارد ذکر شده در زیر اصلی ترین انواع آن می باشند.

انواع سیم برق مفتولی

سیم مفتولی پر استفاده ترین و پرفروش ترین نوع سیم برق به شمار می رود. سیم مفتولی به سیم خشک نیز شناخته می شود و عموما در ساختمان ها بسیار پر استفاده است. این سیم دارای یک رشته فلزی انتقال دهنده برق در داخل خود است. روکش سیم مفتول از جنس PVC بوده و مانع از نشت برق از آن می شود. برای نصب این سیم در ساختمان ها می توان لوله و گچ استفاده کرد. ولتاژ نامی سیم برق مفتولی عموما بین 350 الی 700 ولت می باشد. معمولا برای سیم کشی های با فرکانس بالا از سیم مفتولی استفاده می شود زیرا علاوه بر عملکرد مناسب، هزینه کمتری نیز دارد.

انواع سیم برق مفتولی

سیم افشان

سیم های برق افشان نسبت به سیم مفتولی یک ویژگی و تفاوت بزرگ دارد. تفاوت این دو سیم با یکدیگر در این است که، سیم افشان به جای یک رشته، از چندین رشته نازک و در هم تابیده تشکیل شده است. رشته های به کار رفته در این نوع سیم قطر کمی دارند و در یکدیگر تابیده شده اند. همین عامل باعث شده تا سیم افشان انعطاف و نرمی بیشتری به نسبت سیم مفتولی داشته باشد.

سیم افشان از یک لایه روکش pvc پوشیده شده و به طور کامل محافظت می شود. در شرایطی که نیاز به سیم منعطف و نرم باشد، این نوع سیم بهترین گزینه است. ولتاژ نامی سیم های برق افشان بین 350 الی 700 ولت متغیر است. همچنین سطح مقطع این نوع از سیم های برق بین 0.5 تا 240 میلی متر متغیر می باشد. 

سیم برق نیمه افشان

یکی دیگر از انواع سیم برق، نوع نیمه افشان می باشد. سیم نیمه افشان در واقع از نظر ساختاری بسیار شبیه به سیم افشان است. اما مهم ترین وجه تفاوت بین آن ها، تعداد رشته های داخلی است. سیم برق نیمه افشان به نسبت سیم افشان دارای رشته های کمتری بوده و به همین دلیل انعطاف پذیری کمتری نیز دارد. ولتاژ نامی سیم نیمه افشان بین 450 الی 750 ولت متغیر است.

نام گذاری استاندارد انواع سیم

اگر به نوشته های حک شده بر روی سیم های برق توجه داشته باشید، بر روی آن ها علائم و حروفاتی نوشته شده اند. این حروف در واقع نشان دهنده معیار های مختلفی مانند جنس رشته داخلی، جنس روکش و سایر موارد دیگر است. به عنوان مثال حرف N در سیم برق نشان دهنده جنس مسی رشته داخلی آن می باشد. حرف Y نشانگر روکش PVC سیم است. اگر بر روی روکش سیم حرف M نوشته شده بود یعنی سیم در برابر رطوبت کاملا مقاوم است و می توان در محیط های مرطوب از آن استفاده کرد. سیم های نرم و منعطف با حرف F نشان گذاری می شوند. همچنین برای سیم های مخصوص و خاص از حروف Z و S استفاده می شود. 

منبع

www.britannica.com

مقالات مرتبط