SMD چیست

قطعات SMD (دستگاه‌های Surface Mount) قطعات عملکرد الکترونیکی هستند که معمولا در لامپ ال ای دی با استفاده از فناوری اتصال سطح به برد مدار لحیم می‌شوند. انواع مختلفی از اجزای SMD وجود دارد که هر نوع در اشکال مختلف بسته‌بندی شده است و منجر به مجموعه‌ی عظیم اجزای SMD می‌شوند. در این مطلب ابتدا مشخص خواهیم کرد که SMD چیست ، سپس انواع اس ام دی را معرفی و بررسی خواهیم کرد.

SMD چیست

 ال ای دی SMD چیست ؟

پیش از هر چیز، بهتر است بدانیم SMD چیست . دستگاه نصب سطح یا SMD (surface-mount device) یک دستگاه الکترونیکی است که قطعات آن مستقیما روی سطح PCB نصب شده یا قرار می‌گیرند. فناوری Surface-mount یا SMT نام روشی است که برای تولید SMD استفاده می‌شود. این فناوری در صنعت تا حد زیادی جایگزین روش ساخت فناوری از طریق حفره برای اتصال اجزاء در برد مدار شده است. هر دو فناوری را می‌توان در قطعات یکسان و در مواردی که برای نصب روی سطح مناسب نیستند، مانند ترانس بزرگ و نیمه هادی‌های قدرت گرمازا استفاده کرد. سنسورهای SMD (دستگاه نصب سطح) راه حلی برای کاربردهای اندازه‌گیری دما هستند که در آن سنسور باید روی برد مدار چاپی (PCB) قرار گیرد. 

 

 ال ای دی SMD چیست ؟

 

کاربرد SMD چیست ؟

برخی از مهمترین موارد استفاده از SMD عبارت‌اند از:  ثبت‌کننده‌ی داده‌ها در جایی که تراکم نصب بالا مورد نیاز است. مدیریت ایمنی و برنامه‌های کاربردی نظارت برای جلوگیری از داغ شدن و آسیب دیدن وسایل الکترونیکی (سرعت پاسخ حرارتی سریع سنسور SMD برای قرائت دقیق ضروری است). اندازه‌گیری و کنترل دمای هوای محیط مانند برنامه‌های تهویه‌ی مطبوع. دوشاخه‌های برق و شارژرهای خودروهای برقی که سنسورهای SMD اغلب در آن‌ها انتخاب می‌شوند؛ زیرا فشرده‌تر از المنت‌های سیمی هستند. پردازش ولتاژهای بالا در وسایل الکترونیکی قوی که در آن سنسور SMD از تراشه‌های داخلی مانند مواردی که ولتاژ بالا را از باتری به موتور الکترونیکی تبدیل می‌کند محافظت می‌کند.  کنترل هوشمند رطوبت، کیفیت هوا و دما.  تجهیزات بیمارستانی مانند دستگاه‌های تنفس.

به طور کلی، SMD یکپارچه‌سازی الکترونیکی با حجم بالا و آسان را ارائه می‌دهد؛ این بدان معناست که آن‌ها می‌توانند در برابر ارتعاش مقاومت کنند و در عین حال دقت و زمان پاسخ دهی عالی را در طیف وسیعی از دما ارائه دهند. SMD ها برای نصب اتوماتیک با حجم بالا طراحی شده اند. این ویژگی‌ها SMD را در صنایع زیر بسیار مفید می‌کند:  طیف گسترده‌ای از وسایل الکترونیکی، به ویژه در مواردی که به عملکرد و دقت بالا نیاز است. مانند صنعت خودرو، هوانوردی و پزشکی. لوازم خانگی و تجهیزات، وسایل نقلیه‌ی الکتریکی

 

کاربرد SMD چیست ؟

 

انواع اس ام دی

با توجه به کاربردهای گسترده‌ی SMD شاید این سوال برای شما نیز مطرح شود که انواع SMD چیست . SMD‌ها بسیار گسترده هستند. با پیشرفت مداوم ادغام محصولات الکترونیکی، بسیاری از کارخانه‌های مونتاژ PCB توانایی پردازش اجزای کوچک SMD را توسعه می‌دهند. به طور کلی، با توجه به عملکرد اجزای SMD، آن‌ها را می‌توان به شرح زیر طبقه بندی کرد: مقاومت چیپ (R) ، مقاومت شبکه‌ی (RA/RN)، که چندین مقاومت با پارامترهای یکسان را با هم بسته‌بندی می‌کند. مقاومت‌های شبکه عموما برای مدارهای دیجیتال اعمال می‌شوند. خازن (C): بیشترین استفاده MLCC (خازن‌های سرامیکی چند لایه) است. خازن‌های تانتالیوم و آلومینیومی دو خازن دیگر هستند که مورد استفاده قرار می‌گیرند. در نتیجه انواع خازن SMD بر اساس مواد دی الکتریک مورد استفاده به شرح زیر طبقه‌بندی می‌شوند:

۱- خازن سرامیکی چند لایه-۲- خازن تانتالوم-۳- خازن الکترولیتی- دیود (D)، اجزای گسترده‌ی SMD کاربردی. - LED‌ها: شامل LED‌های معمولی و LED‌های با روشنایی بالا، با رنگ‌های سفید، قرمز، زرد و آبی و غیره.، ترانزیستور (Q)،  اینداکتور (L)، IC  (U)، یا مدارهای مجتمع، مهمترین اجزای عملکردی محصولات الکترونیکی هستند. فیوز، کریستال اسیلاتور (X)، عمدتا در مدارهای مختلف برای تولید فرکانس نوسان استفاده می‌شود.  ترانسفورماتور (T)

تفاوت SMT و SMD چیست؟

با توجه به توضیحات ارائه شده، اکنون می‌توان دریافت که تفاوت SMT با SMD چیست: SMD مخفف Surface Mounted Devices به معنی دستگاه نصب سطح و یکی از اجزای SMT (فناوری Mount Surface) است. در مرحله‌ی اولیه‌ی تولید برد مدار الکترونیکی، مونتاژ از طریق دستی به طور کامل تکمیل می‌شود. SMT یک فناوری مونتاژ مدار است که اجزاء را روی سطح برد مدار چاپی (PCB) یا سطح دیگر بسترها از طریق جوش مجدد یا لحیم‌کاری نصب می‌کند.

منبع

tachyonlight.com

مقالات مرتبط