کاربرد بلک لایت

 

آیا تا به حال فکر کرده اید که انواع لامپ ماورا بنفش کاربرد بلک لایت چیست؟ آیا می دانید انواع مختلفی از لامپ بلک لایت وجود دارد؟ در اینجا نگاهی می اندازیم به کاربرد بلک لایت و چگونگی استفاده از آن را بررسی می کنیم.

کاربرد بلک لایت

کاربرد بلک لایت چیست؟

کاربرد بلک لایت چیست ؟ لامپ بلک لایت نوعی لامپ است که در درجه اول نور ماورا بنفش و نور مرئی بسیار کمی ساطع می کند. از آنجا که طیف خارج شده از محدوده بینایی انسان است، قابل مشاهده نیست، بنابراین اتاقی که با نور چراغ بلک لایت روشن شده تاریک به نظر می رسد. انواع مختلفی از چراغ های بلک لایت وجود دارد، از جمله لامپ های خاص فلورسنت ، LED ها ، لامپ های رشته ای و... نور این لامپ ها برابر ایجاد نمی شود، زیرا هر یک از آنها یک طیف نور منحصر به فرد تولید می کنند. اما کاربرد بلک لایت چیست ؟ چراغ های بلک لایت برای مشاهده فلورسانس، در تخت های برنزه کننده، جذب حشرات، جلوه های هنری ، ضد عفونی و ... استفاده می شود.

کاربرد بلک لایت چیست

کاربرد بلک لایت و انواع آن چیست؟

کاربرد بلک لایت چیست ؟ لامپ بلک لایت به لامپی گفته می شود که اشعه ماورابنفش ساطع می کند. چراغ های بلک لایت به عنوان لامپ های ماورا بنفش، نور UV-A نیز شناخته می شوند. تقریباً تمام نور نور سیاه باید در قسمت اشعه ماورا بنفش طیف باشد و نور مرئی بسیار کمی داشته باشد. کاربرد بلک لایت چیست ؟ اگرچه چراغ های بلک لایت نور ساطع می کنند، اما نور ماورا بنفش برای چشم انسان قابل مشاهده نیست، بنابراین تا آنجا که به چشم ما مربوط می شود، نور "سیاه" است. بسیاری از نورهای سیاه نیز مقداری نور بنفش ساطع می کنند. این به شما امکان می دهد نور را روشن کنید، که برای جلوگیری از قرار گرفتن بیش از حد در معرض نور ماورا بنفش که می تواند به چشم و پوست شما آسیب برساند مفید است. کاربرد بلک لایت چیست ؟

کاربرد بلک لایت و انواع آن چیست

انواع چراغ بلک لایت

چراغ های بلک لایت به اشکال مختلف در می آیند.  از جمله این اشکال چراغهای رشته ای ، لامپهای فلورسنت، دیودهای ساطع کننده نور (LED) ، لیزر و لامپ بخار جیوه است. چراغ های رشته ای نور ماورا بنفش بسیار کمی تولید می کنند، بنابراین در واقع باعث ایجاد نورهای سیاه ضعیف می شوند. برخی از آنها به سادگی از فیلترهایی بر روی منابع نور دیگر تشکیل شده اند که نور مرئی را مسدود می کنند اما اجازه عبور طول موج ماورابنفش را می دهند. این نوع لامپ یا فیلتر معمولاً نوری با رنگ آبی کم رنگ و بنفش تولید می کند،

بنابراین صنعت روشنایی این دستگاه ها را به عنوان "BLB" تعیین می کند که مخفف "bluelight blue" است. سایر لامپ ها فاقد فیلتر هستند. این لامپ ها در طیف مرئی روشن تر می شوند. یک مثال خوب ، نوع لامپ فلورسنت است. این نوع لامپ "BL" تعیین شده است که مخفف "نور سیاه" است. نور سیاه یا لیزرهای فرابنفش تابشی منسجم و تک رنگ ایجاد می کنند که برای چشم انسان کاملاً نامرئی است. استفاده از محافظ چشم هنگام کار با چنین وسایلی از اهمیت ویژه ای برخوردار است زیرا نور می تواند باعث کوری فوری و دائمی و سایر آسیب های بافتی شود. کاربرد بلک لایت چیست؟

انواع کاربرد بلک لایت

موارد استفاده از نور سیاه

چراغ های بلک لایت کاربردهای زیادی دارند. از نور ماورا بنفش برای مشاهده رنگهای فلورسنت، بهبود روشنایی مواد فسفری ، بهبود پلاستیک ها ، جذب حشرات ، تولید ملانین (برنزه شدن) در پوست و روشن سازی آثار هنری استفاده می شود. چندین کاربرد پزشکی از چراغ سیاه وجود دارد. از نور ماورابنفش برای ضد عفونی استفاده می شود. تشخیص عفونت های قارچی ، عفونت های باکتریایی ، آکنه ، ملانوم ، مسمومیت با اتیلن گلیکول و در درمان زردی نوزاد استفاده می شود

مضرات نور بلک لایت

بیشتر نورهای سیاه نسبتاً ایمن هستند زیرا نور ماورابنفش که از آنها ساطع می شود در محدوده موج بلند UVA است. این نزدیکترین منطقه به نور مرئی است. UVA با سرطان پوست انسان ارتباط دارد ، بنابراین باید از قرار گرفتن در معرض تابش نور سیاه جلوگیری شود. UVA عمیقا به لایه های پوست نفوذ می کند، جایی که می تواند به DNA آسیب برساند. UVA باعث آفتاب سوختگی نمی شود، اما می تواند ویتامین A را از بین ببرد ، به کلاژن آسیب برساند و باعث پیری پوست شود.

برخی از چراغ های بلک لایت نور بیشتری را در محدوده UVB ساطع می کنند. این چراغ ها می توانند باعث سوختگی پوست شوند. از آنجا که انرژی این نور بیشتر از UVA یا نور مرئی است، می تواند با سرعت بیشتری به سلول ها آسیب برساند. قرار گرفتن در معرض اشعه ماورا بنفش می تواند به لنز چشم آسیب برساند و به طور بالقوه منجر به تشکیل آب مروارید شود.

منبع

www.thoughtco.com

 

مقالات مرتبط