کابل کشی شبکه (بررسی اصول و استانداردهای سیم کشی شبکه)

در عصر ارتباطات و تکنولوژی، تصور زندگی بدون شبکه و به طبع آن زیر ساخت و کابل کشی شبکه های کامپیوتری غیر ممکن است. در واقع زندگی روزمره با مفاهیمی چون حملات سایبری، شبکه و فضای مجازی عجین شده است. کابل شبکه از جمله انواع سیم و کابل است. تقریباً هیچ شرکت و اداره ای بدون زیر ساخت و کابل کشی شبکه و تجهیزات ارتباطی قابل تصور نیست. مزایایی چون پایداری، امنیت اطلاعات و سرعت انتقال داده در شبکه های کابلی موجب تمایل به این نوع شبکه ها گردیده است. سرعت انتقال اطلاعات و پهنای باند این نوع شبکه ها به تجهیزات پسیو به کار رفته و مخصوصاً نوع کابل، وابسته است.

 در واقع رعایت اصول و استانداردهای کابل کشی شبکه و انتخاب تجهیزات و زیرساخت مناسب موجب بازدهی بهینه شبکه می شود. برای داشتن یک شبکه ساخت یافته درون سازمانی رعایت اصول و استانداردهایی مانند TIA و BICSI الزامی است. استانداردهای مذکور اولی استاندارد صنعت مخابرات و دومی استاندارد اتاق سرور در دیتا سنترها می باشد. این استانداردها متضمن بازدهی شبکه و حاوی اصول سیم کشی و طراحی و اجرا و تست آن می باشند. توجه به زیر ساخت شبکه موجب کاهش مشکلات آینده شبکه می شود

کابل کشی شبکه

معرفی تجهیزات اکتیو در کابل کشی شبکه

 تجهیزات عمومی کابل کشی شبکه شامل اکثر لوازم سیم کشی مانند سیم چین، انواع بست ها و غیره است. اما برخی تجهیزات، مختص سیم کشی شبکه می باشد که در ادامه به توضیح هر کدام خواهیم پرداخت. به طور کلی هر شبکه کامپیوتری دو نوع تجهیزات اکتیو و پسیو دارد. در نوع اکتیو یا فعال، سیگنال های موجود در شبکه کدگذاری، تقویت و ارزیابی می شوند. در واقع قابل مدیریت و برنامه ریزی و پیکربندی می باشند. از مهمترین تجهیزات فعال یا اکتیو می توان به سوئیچ اشاره نمود. در توپولوژی استار سوئیچ نقطه اتصال مرکزی نودها و در واقع قلب این نوع شبکه ها می باشد. وظیفه سوئیچ انتقال ترافیک در این نوع شبکه ها است. از تجهیزات فعال دیگر روتر یا مسیریاب می باشد. در مدل OSI روتر در لایه سوم کار می کند و وظیفه آن مسیریابی بین حداقل دو شبکه جداگانه می باشد.

مدیا کانورتور فیبر نوری

 برای ارتباط کابل مسی با فیبر نوری از وسیله ای به نام مدیا کانورتور استفاده می شود. از دیگر تجهیزات اکتیو صاعقه گیر، انواع کارت های شبکه که شامل کارت های NIC و WLAN(WIFI) را می توان نام برد. آنتن برای دریافت امواج رادیوئی به کار می رود. اکسس پوینت نقش سوئیچ یا حتی روتر در شبکه های بی سیم را بازی می کند. فایروال ها یا دیواره آتش عضو فعال شبکه می باشند که نقش تدافعی در مقابل حملات سایبری و ویروس ها را بازی می کنند. در شبکه و کابل کشی شبکه با مفهوم های سرور و کلاینت سروکار داریم. کلاینت ها سرویس گیرنده و سرورها سرویس دهنده می باشند. سروها از تجهیزات اکتیو بوده و معمولا در سه نوع ایستاده یا تاور، تیغه ای و رک مونت تولید می شوند. نوع تاور شبیه کامپیوتر شخصی ولی با پیکربندی قدرتمند می باشد.

معرفی تجهیزات پسیو و غیرفعال

در کابل کشی شبکه با تجهیزاتی سروکار داریم که قابلیت پیکربندی و برنامه ریزی ندارند. به این گونه تجهیزات پسیو گفته می شود. این نوع لوازم توانایی تغییر و کد گذاری روی داده ها را ندارند. انواع کابل های شبکه مسی کواکسیال و زوج سیم به هم تابیده در انواع UTP، SFTP و outdoor و غیره تولید می شوند. از تجهیزات پسیو دیگر به رک اشاره کرد که جعبه ای فلزی است و بسیاری از تجهیزات اکتیو و نیز پسیو درون آن جای می گیرند. جهت اتصال کابلها به سایر تجهیزات از سوکت و نیز کیستون استفاده می شود. فیبر نوری، پریز شبکه، پچ پنل و پچ کورد از تجهیزات پسیو می باشند. ترانک یا داکت که جهت کابل کشی شبکه از آن استفاده می کنند.

رک از تجهیزات پسیو

اصول کابل کشی شبکه

در کابل کشی شبکه استفاده از رک، ترانک و یا داکت موجب محافظت فیزیکی کابل و دیگر تجهیزات و زیبایی کار می شود. با این کار عیب یابی شبکه نیز راحتر انجام می گیرد و علاوه بر آن باعث کاهش نویز نیز می شود. متناسب با محیط نوع کابل به طور مثال شیلدار یا بدون شیلد بودن کابل انتخاب می گردد. نوع جدید از کابل شبکه با هسته مرکزی UTP و دو نوع پوشش پلاستیکی بنام outdoor مناسب استفاده در محیط های باز می باشد. طول کابل حتما باید با توجه به استاندارد آن از حداکثر مجاز بیشتر نباشد. در هنگام سوکت زدن هم رعایت نوع استاندارد که شامل A و B است باید رعایت شود. استفاده از کیستون و پچ کورد جهت اتصال کابل به سوئیچ علاوه بر زیبایی موجب تسهیل در عیب یابی می شود. 

ترتیب رنگ بندی رشته های کابل شبکه در دو استاندارد A و B

در کابل کشی شبکه اتصال یک نود به پریز شبکه با  پچ کورد استاندارد و با طول مناسب باعث سهولت جابجایی آن می شود. تا حد امکان جهت جلوگیری از نویز، کابل های شبکه را در نزدیکی سیم های برق،  مخصوصاً فشار قوی و لوازم الکترونیکی قرار ندهید. با اتصال پورت های آپ لینک دو یا چند سوئیچ به هم می توان در مسیرهای طولانی از افت سیگنال جلوگیری کرد. اتاق سرور حتماً تهویه مناسب و بدون هیچ پنجره و درز و خنک و دمای ثابت داشته باشد. کف و دیوارهای اتاق سرور حتما عایق رطوبت باشند که وجود نم باعث اختلال کارکرد سرورها و استوریج ها می شود. همچنین جهت جلوگیری از سر و صدای فن ها دیوارها عایق صدا باشد. درب این اتاق باید ضد سرقت و مجهز به تجهیزات شناسایی افراد مجاز به ورود باشد.

 

نمونه نقشه شبکه

 

منبع

www.computernetworkingnotes.com

پرسش های متداول

طول کابل از سوئیچ به پریز شبکه سعی شود بیشتر از نود متر نشود. همچنین طول پچ کورد متصل بین پریز شبکه و دستگاه حداکثر شش متر در نظر گرفته شود. طول پچ کورد کمتر از سه متر پیشنهاد می شود
هر چقدر کابل شبکه و سیم برق از هم جدا باشند بهتر است.اگر به ناچار در نزدیک هم بودند حداقل فاصله کانال کابل شبکه و کانال برق باید شش سانتی متر باشد.
تهیه نقشه و مستندات شبکه با نرم افزارهایی مانند ویزیو اولین و شاید مهمترین گام باشد.

مقالات مرتبط