چراغ دفنی چیست | بررسی انواع + کاربردها

چراغ دفنی چیست؟ چراغ دفنی از تجهیزات نورپردازی می‌باشد که در داخل نما، زمین و یا مکان‌های دیگر قرار می‌گیرد و معمولا نورپردازی آن از سمت پایین به طرف بالا می‌باشد. چراغ دفنی انواع مختلفی دارد که هر کدام برای کاربرد خاص طراحی و تولید می‌شوند. انواع چراغ دفنی از قدرت نوردهی بالایی برخوردار هستند و همچنین طول عمر بالایی دارند. این نوع چراغ  نور را به طرف بالا پرتاب می‌کند و بر این اساس از قدرت بالایی برخوردار می‌باشند. برای اطلاع از قیمت چراغ می توانید بخش محصولات سایت را مشاهده نمائید.

مشخصات انواع چراغ دفنی

ویژگی مشترک انواع چراغ دفنی این است که نور را به سمت بالا پرتاب می‌کنند. این چراغ‌ها در محل‌هایی مانند ستون‌ها، نما، مسیر رفت و آمد و یا بر روی درختان بلند و غیره نصب می‌شوند. چراغ‌های دفنی ضد آب می‌باشند و همچنین در برابر نفوذ گرد و غبار نیز از مقاومت کافی برخوردار هستند. این لامپ‌ها را می‌توان در فضای باز مورد استفاده قرار داد زیرا آب باران و  رطوبت به آنها، آسیبی نمی‌رساند.

انواع چراغ دفنی جهت نورپردازی فضای خارجی

جنس بدنه چراغ دفنی از استیل می‌باشد و بر این اساس ضد زنگ است، همچنین بر روی بدنه آن روکشی مقاوم قرار گرفته است که از خوردگی و زنگ زدگی آن جلوگیری می‌کند. چراغ‌های دفنی در برابر عوامل فیزیکی مانند فشار و ضربه مقاوم هستند و برخی از آنها دارای شاخص مقاومت IK10 می‌باشند که در برابر عبور وسایل نقلیه نیز از مقاومت بالایی برخوردار هستند.

انواع چراغ‌ دفنی دارای رنگ نورهای مختلفی هستند و می‌توان بر اساس سلیقه و با توجه به دکوراسیون از چراغ دفنی با رنگ نورهای متفاوت استفاده کرد. چراغ‌های با رنگ نور آفتابی و مهتابی پرطرفدار هستند، افکت گذاری و همچنین تغییر رنگ  برای این لامپ با کمک ریموت کنترل انجام پذیر است. برخی از مدل‌های چراغ دفنی زاویه دار هستند و می‌توان زاویه پرتاب نور آنها را از ۵ تا ۱۲۰ درجه تغییر داد.

کاربرد انواع چراغ‌های دفنی

چراغ دفنی در مدل‌های متنوعی تولید می‌شوند تا برای کاربردهای مختلف مناسب باشند. مدل‌های جدید و زیبایی از این چراغ برای فضای باز و محوطه طراحی و تولید شده اند. چراغ دفنی مخصوص مسیرهای رفت و آمد فضای بسیار کمی را اشغال می‌کنند اما نصب آن‌ باید توسط افراد متخصص انجام گیرد زیرا بی نظمی در نصب آنها سبب ایجاد آلودگی نوری می‌شود. چراغ دفنی را می‌توان در مدل‌های مناسب برای نورپردازی استخر به کار گرفت. این نوع چراغ در برابر آب و رطوبت کاملا مقاوم است و می‌توان آن را در استخر نصب کرد. با نصب این چراغ در استخر می‌توان منظره بسیار زیبا و جذابی را ایجاد کرد، ضمن اینکه رنگ نور این چراغ‌ها نیز زیبایی استخر را به صورت چشمگیری افزایش می‌دهد.

کاربرد چراغ دفنی بسیار گسترده است، برخی از انواع چراغ دفنی برای روشنایی و زیبایی درختان و باغچه‌ها در شب طراحی و تولید شده اند. این مدل از چراغ دفنی  در پای درختان نصب می‌شوند و با پرتاب نور به سمت بالا زیبایی فوق العاده ای را ایجاد می‌کنند. کاربرد چراغ دفنی برای ستون‌ها نیز جذابیت خاص دارد، ستون‌های ساختمان و مکان‌های دیگر با نصب چراغ دفنی در شب جلوه‌ بسیار زیبایی دارند. چراغ‌های دفنی جهت زیباسازی نمای ساختمان، گزینه بسیار مناسبی هستند. این چراغ‌ها برای ساختمان‌های بزرگ فرهنگی، تجاری و همچنین در موزه‌ها، تالارها و رستوران‌ها به کار گرفته می‌شوند و نمایی زیبا و متمایز به ساختمان‌ها می‌بخشند. این چراغ‌ها را می‌توان برای نمای داخلی و خارجی ساختمان مورد استفاده قرار داد.

کاربرد انواع چراغ دفنی

انواع چراغ دفنی با توجه به نوع کاربردی که دارند، متفاوت می‌باشند. چراغ‌های دفنی مخصوص پارک بسیار مدرن و پیشرفته هستند که جهت روشن کردن و زیبایی مسیر رفت و آمد و یا در پله‌ها به کار برده می‌شوند. این چراغ‌ها  در برابر عوامل مختلف مانند گرما، سرما و همچنین باران و رطوبت از مقاومت مناسبی برخوردار می‌باشند. از پرکاربرد ترین انواع چراغ در فرودگاه‌ها در واقع چراغ‌های دفنی هستند که با توجه به نوع کاربردی که دارند در برابر آب و عواملی مانند ضربه و فشار بسیار مقاوم می‌باشند و همچنین به راحتی گرد و غبار به داخل آنها نفوذ نمی‌کند. این مدل از چراغ‌های دفنی نور را به شکل زاویه دار پرتاب می‌کنند تا برای خلبانان خیرگی ایجاد نشود. چراغ دفنی را می‌توان جهت زیبایی برای پلکان ورودی منزل نیز به کار گرفت، این چراغ را می‌توان در کنار و یا زیر پله‌ها نصب کرد. این چراغ‌ها را در ویلاهای لوکس به کار می‌برند و می‌توان با توجه سبک معماری، نور آنها را تغییر داد.

انواع چراغ دفنی برای نورپردازی استخر

راهنمای خرید چراغ دفنی

برای خرید انواع چراغ دفنی لازم است کیفیت، برند، میزان ماندگاری و راندمان آنها را بررسی کنید.انواع چراغ دفنی شامل چراغ‌های دفنی زمینی، دیواری، پله‌ای، نمای ساختمان، استخری، فرودگاهی و غیره می‌باشند. در هنگام خرید به بدنه لامپ توجه کنید. اگر بدنه چراغ از جنس آلومینیوم باشد از کیفیت خوبی برخوردار است زیرا در این صورت از استحکام مناسبی برخوردار می‌باشد و همچنین گرمای آن به محیط اطراف منتقل می‌شود.

بسته بندی چراغ دفنی را مورد بررسی قرار دهید، اگر شاخص IP  آن معادل IP65 بر روی بسته بندی محصول درج شده باشد در برابر گرد و غبار از مقاومت بالایی برخوردار است. پیچ چراغ دفنی باید از جنس استیل باشد زیرا پیچ‌های با جنس آهن خیلی زود دچار زنگ زدگی و خوردگی می‌شوند. جنس واشر  نیز باید از سیلیکون باشد زیرا جنس سیلیکون در برابر ضربه و فشار از مقاومت مناسبی برخوردار است.

قسمت گلند انواع چراغ دفنی از جنس پلاستیک و یا فلز می‌باشد، گلند فلزی که ضد زنگ باشد از استحکام و مقاومت بالایی برخوردار است. توجه داشته باشید که انواع چراغ دفنی در مدل‌های مختلف شامل چراغ‌های ساده، محافظ دار، مارکر، قارچی و غیره می‌باشد و هر کدام برای کاربرد خاص طراحی و تولید شده‌اند. انواع چراغ دفنی با رنگ نورهای مختلفی تولید می‌شوند و بر این اساس لازم است با توجه به دکوراسیون و محیط، رنگ چراغ را انتخاب کنید تا بیشترین تناسب و زیبایی را داشته باشد.

مقالات مرتبط