نگهداری تراریوم

نگهداری تراریوم که به گلخانه داخل شیشه نیز معروف است ، شما را قادر می سازد تا اکوسیستم های کوچکی از گیاهان کوچک و سایر عناصر تزئینی را در داخل یک محفظه شیشه ای طراحی و ایجاد کنید و با استفاده از لامپ ال ای دی و یا لامپ ماوراءبنفش تراریوم خود را نورپردازی کنید و جلوه خاصی برای فضای خود ایجاد کنید. نگهداری تراریوم عناصر طبیعی موجود در طبیعت که در شرایط عادی قابل نگهداری نیستند را به خانه یا محل کار شما می آورد، و با مراقبت مناسب می تواند چندین سال دوام بیاورد. تراریوم ها به طور کلی دارای ماندگاری کمی هستند و نسبت به سایر گیاهان خانگی به توجه و رسیدگی کمتری نیاز دارند. با این حال ، آنها احتیاج به نگهداری و رسیدگی گاه به گاه دارند و برای حفظ یک محیط سالم برای گیاهان ، از انجام اشتباهات رایجی که در ساخت و نگهداری تراریوم متداول است، خودداری کنید.

نگهداری تراریوم

تاثیر نور در نگهداری تراریوم

بیشتر گیاهانی که برای نگهداری تراریوم مناسب هستند نیازی به نور بسیار شدید ندارند. اگر شیشه تراریوم در معرض آفتاب مستقیم یا نور بسیار شدید قرار گیرد می تواند به عنوان ذره بین عمل کرده و گیاهان را بسوزاند. دمای داخل تراریوم می تواند به سرعت افزایش یابد و قبل از اینکه به آن پی ببرید ، فضای داخل تراریوم به اندازه یک سونا بخار گرم و مرطوب می شود. بیشتر گیاهان نمی توانند این نوع گرما را تحمل کنند ، بنابراین بهتر است پس از ساخت برای نگهداری تراریوم ،آن را در معرض آفتاب مستقیم قرار ندهید. گرچه نور زیاد می تواند مشکلاتی برای تراریوم ایجاد کند ، اما بیشتر گیاهان برای زنده ماندن به مقداری نور نیاز دارند. اگر تراریوم شما نور غیر مستقیم کافی دریافت نمی کند ، از چراغ های فلورسنت یا ال ای دی می توانید برای تأمین نور اضافی استفاده کنید یا تراریوم را به پنجره ای نزدیک کنید که در طول روز نور خوب اما غیرمستقیم دریافت کند.

تاثیر نور در نگهداری تراریوم

نکات مهم در نگهداری تراریوم

قبل از ساخت و نگهداری تراریوم به محل قرارگیری آن کاملاً باید توجه کنید و فضای مناسبی را برای قرار گرفتن آن انتخاب کنید، برای مثال گرمای تولید شده توسط رادیاتور یا پکیج می تواند گیاهان شما را به سرعت از بین ببرد. اگر تراریوم خود را روی رادیاتور یا منبع گرمایی دیگر قرار دهید ، در اثر گرمای ایجاد شده، بیشتر گیاهان تراریوم زنده نخواهند ماند. هرگز برای نگهداری تراریوم نگذارید گیاهان بزرگ شده و بیش از حد رشد کنند. شما می خواهید گیاهان را بصورت مجزا ببینید و از زیبایی آنها لذت ببرید و سایر عناصر تزئینی داخل تراریوم را مشاهده کنید. برای اینکه گیاهان تراریوم مرتب و مجزا باشند ، در هنگام ساخت تراریوم به چیدمان گیاهان دقت کنید که بیش از حد به یکدیگر نزدیک نباشند و همچنین پس از آن وقتی گیاهان بیش از حد رشد می کنند و تراریوم را شلوغ می کنند ، آنها را مرتب کنید ، همچنین می توانید آنها را از ریشه هرس کنید که کوچک بماند و شرایط نگهداری تراریوم را برای شما آسانتر کند.

نکات مهم در نگهداری تراریوم

اصول نگهداری تراریوم

اگر به نظر می رسد یکی از گیاهان تراریوم بیمار شده ، در حال مرگ است یا رشد نمی کند ، بلافاصله آن را حذف و از دیگر گیاهان جدا کنید، زیرا مشکلات و بیماری آن می تواند گیاهان دیگر را آلوده کند. برای نگهداری تراریوم پس از از بین رفتن یکی از گیاهان، از یک بیل کوچک ، ابزار تراریوم ، چوب های نگهدارنده یا قاشق بلند برای برداشتن گیاه استفاده کنید ، خیلی باید مراقب باشید که به ریشه گیاهان دیگر آسیب نزنید. پس از برداشتن گیاه، گیاه دیگری را با اندازه ای مشابه و همان میزان نیاز به رطوبت و نور جایگزین کنید و ریشه گیاه را کاملاً در خاک محفوظ کنید. برای نگهداری تراریوم به این نکته توجه داشته باشید که هر چند وقت یکبار شیشه تراریوم خود را از داخل و بیرون تمیز کنید. اگر شیشه تراریوم بیش از حد کثیف یا در اثر رطوبت زیاد کدر باشد ، رسیدن نور به گیاهان دشوار خواهد بود. برای تمیز کردن شیشه ها از کاغذ روزنامه یا پارچه بدون پرز استفاده کنید. در داخل تراریوم از هیچ گونه محصول تمیزکننده ای استفاده نکنید ،زیرا مواد شیمیایی موجود در محصولات تمیز کننده می تواند به گیاهان شما آسیب برساند.

اصول نگهداری تراریوم

نگهداری گیاهان تراریوم

آبیاری تراریوم بیش از حد آسان است و مهمترین نکته این است که آبیاری بیش از حد و وجود آب زیاد به گیاهان تراریوم آسیب خواهد رساند. یکی از راه های جلوگیری از آبیاری بیش از حد ، استفاده از بطری اسپری به جای گلدان آبیاری است. اگر زیاد به تراریوم خود آب می دهید ، هر بار آب اضافی را با دستمال کاغذی جذب کنید و قسمت بالای تراریوم خود را بگذارید تا خشک شود. همچنین اکثر در نگهداری تراریوم گیاهان نیازی به کوددهی ندارند. شما می خواهید گیاهان تراریوم را کوچک نگه دارید و از رشد آنها جلوگیری کنید ، بنابراین به آنها کود و غذا ندهید ،زیرا گیاهان به سرعت از فضای محدود خود رشد می کنند و جلوه تراریوم شما را از بین می برند. انتخاب گیاهان اشتباه نگهداری تراریوم را دشوار می کند، اگرچه رشد تقریباً هر چیزی در تراریوم امکان پذیر است ، اما انتخاب گیاهانی که در تراریومی که ایجاد می کنید رشد کنند بسیار مهم است . اگر در حال طراحی و ساخت یک تراریوم هستید ، گیاهانی را انتخاب کنید که در محیط مرطوب قابل نگهداری هستند. همچنین اطمینان حاصل کنید که گیاهان را در معرض نور مورد نیازشان قرار می دهید. و در آخر اینکه گیاهانی که به نور کم برای رشد احتیاج دارند به طور کلی بهترین کارایی را در نگهداری تراریوم دارند.

منبع

www.thespruce.com

 

مقالات مرتبط