نکات انتخاب لامپ ال ای دی

امروزه برای داشتن یک لامپ با طول عمر بالا و مصرف انرژی کم می توانیم به خرید لامپ های ال ای دی رجوع کنیم. در برخی از موارد تغییر در نورپردازی منازل از روش سنتی به تکنولوژی¬هایی مانند ال ای دی ممکن است مشکلاتی را ایجاد کند که ما در این مقاله قصد داریم این اشتباهات رایج هنگام خرید لامپ ال ای دی را برایتان شرح داده و روش های جلوگیری از این اشتباهات را برایتان روشن کنیم. پس با ما همراه باشید تا نکات انتخاب لامپ ال ای دی را بدانید.

نکات انتخاب لامپ ال ای دی

نکات انتخاب لامپ ال ای دی چیست ؟

لومن چیست؟ ابتدا باید با مفهوم لومن آشنا شویم. چیزی که ما آن را با نام لومن میشناسیم در واقع ترکیب کردن وات با نور مرئی است یا به بیان دیگر لومن واحد شار نور و اندازه گیری نور تابیده شده از منبع نور است. یکی از رایج ترین اشتباهاتی که هنگام تغییر منبع نور از سنتی به ال ای دی رخ می دهد همین است.

در اینکه مصرف لامپ های ال ای دی نسبت به لامپ های قدیمی کمتر است شکی نیست. اما با این وجود باز هم برخی نور مرئی را با وات مخلوط می کنند. ابتدا مفهوم وات را برایتان شرح می¬دهیم تا موضوع قدری برایتان روشنتر شود. وات یک واحد انرژی است که توان مصرفی منبع و یا وسیله الکتریکی را برایتان مشخص می¬کند. این واحد برای بیان توان  انواع لامپ ها از جمله رشته ای، هالوژن، فلورسنت و... به کار میرود.

یکی از مهم ترین نکات انتخاب لامپ ال ای دی همین موضوع وات است. حال شاید بپرسید چگونه؟ باید توجه داشته باشید که مصرف لامپ¬های ال ای دی بسیار کمتر است و به میزان قابل توجهی مصرف انرژی کمتری دارند. به طوری که یک لامپ رشته ای 60 وات خروجی ای به اندازه یک لامپ ال ای دی 7 وات را دارد .

نکات انتخاب لامپ ال ای دی چیست ؟

برخی نکات انتخاب لامپ ال ای دی

نکات انتخاب لامپ ال ای دی چیست ؟ امروزه خیلی از افراد به سمت لامپ های ال ای دی روی آورده اند چرا که این نوع از لامپ ها در برابر لامپ های قدیمی بسیار مقاوم تر و مناسب تر است. البته باید به برخی نکات انتخاب لامپ ال ای دی دست یافت از جمله :

رنگ و دمای نور

اولین باری که لامپ های ال ای دی به بازار عرضه شدند نور تقریبا آبی و سردی داشتند. همین موضوع باعث شده که برخی هنوز هم گمان کنند لامپ های ال ای دی فقط رنگ سفید و سرد دارند. اما از زمان توزیع اولین لامپ ال ای دی تا کنون این لامپ ها به سرعت پیشرفت کرده و امروزه در انواع رنگ های گرم و سرد وجود دارند.

اگر قصد خرید لامپ ال ای دی را دارید و می خواهید دکوراسیون خودرا با استفاده از نورهای گرم طراحی کنید، می توانید از لامپ های ال ای دی نیز استفاده کنید. یکی از نکات انتخاب لامپ ال ای دی دمای این لامپ ها است که بر اساس کلوین(k ) اندازه گیری می شود. این لامپ ها از 2200 تا 6500 کلوین موجود می باشد و هر چه کلوین آن کمتر باشد نور گرم تری خواهید داشت.

مورد دومی که هنگام خرید لامپ ال ای دی باید به آن توجه داشت رندر رنگ یا همان CRI است. این مورد در مکان هایی مانند موزه ها، گالری ها، مغازه ها و مکان هایی که نورپردازی برای نشان دادن رنگ درست اشیاء مهم است به کار می رود. در واقع CRI  مقیاسی است که نشان می دهد نوری که از منبع ساطع می شود تا چه حد رنگ اجسام را درست نشان می دهد.این مقیاس بین 0 تا 100 بررسی می¬شود و هرچه CRI نوری بیشتر باشد بهتر رنگ اجسام را نشان می دهد. لامپ هایی که ما در خانه از آن ها استفاده می کنیم ،دارای CRI بالای 80 می باشند. ولی در مکان هایی مانند موزه که نشان دادن رنگ واقعی اجسام بسیار مهم است معمولا این عدد بین 90تا100 می باشد.

توزیع نور در لامپ های ال ای دی 

اگر در منزل لامپ های ال ای دی و لامپ های قدیمی تری داشته باشید و آن هارا با هم مقایسه کنید به راحتی می¬توانید مشاهده کنید که توزیع نور آن ها متفاوت خواهد بود. لامپهای ال ای دی به دلیل قرارگیری دیودها در منبع، نور را به صورت متمرکز ساطع می¬کنند. این مورد یکی از مهمترین نکات انتخاب لامپ ال ای دی می باشد زیرا اگر قصد دارید تمام محوطه یا جو اتاق را به صورت یکدست روشن کنید، ال ای دی ها برای این کار مناسب نیستند زیرا نور را به صورت رو به جلو ساطع می کنند. البته این مورد مزیت هایی نیز دارد وآن هم این است که در مصرف انرژی بسیار صرفه جویی می کند و این نوع نورپردازی برای تزئین ساختمان ها بسیار پرکاربرد می باشد. برای اینکه اطمینان یابید لامپ ال ای دی که میخرید مناسب است، باید توجه داشته باشید که شکل آن با کارکردی که از آن می طلبید هماهنگ باشد. برای مثال اگر می خواهید نور در همه جهات توزیع شود باید لامپ ال ای دی A  شکل خریداری کنید.

منبع

www.any-lamp.com

 

مقالات مرتبط