نویز لامپ ال‌ای‌دی

با وجود محبوبیت و افزایش روز افزون قیمت لامپ ال ای دی اما صدای نویز لامپ ال‌ای‌دی بسیار آزاردهنده است. در این مطلب دلایل ایجاد این صداها و راه حل رفع آن‌ها را بررسی خواهیم کرد. با پیشرفت تکنولوژی صنعت لوازم روشنایی نیز تغییر کرده است. مدت زیادی است که لامپ‌ ال‌ای‌دی جایگزین لامپ‌های قدیمی و رشته‌ای شده‌اند. اما صدای نویز لامپ ال‌ای‌دی که گاها پیش می‌آید، بسیار آزاردهنده است. در این مطلب درباره‌ی راه‌حل رفع آن‌ها صحبت خواهیم کرد. 

نویز لامپ ال‌ای‌دی

نویز لامپ ال‌ای‌دی چرا ایجاد می شود ؟

ال‌ای‌دی نسل جدید لامپ است که مدتهاست استفاده می‌شود. LED مخفف عبارت Light Emitting Diode  می‌باشد. و همان‌طور که از نام آن برمی‌آید سیستم کار آن براساس دیود ساطع کننده نور می باشد. در ابتدای تولید،  LEDها تنها در چراغ دستگاه‌های الکترونیکی استفاده می‌شدند. ولی با رشد صنعت، از لامپ‌ LED در روشنایی منازل نیز استفاده شد.

در سال 1962 که لامپ ال‌ای‌دی توسط Nick Holonyak Jr اختراع شد، این لامپ تنها به رنگ قرمز وجود داشت. در دهه 70  LEDهایی با رنگ‌های سبز و آبی و زرد نیز ساخته شدند که بازه‌ی نوری کمی داشتند. یک دهه بعدتر در اوایل دهه 90 لامپ LED سفید با بازه‌ی نوری بالا و برای استفاده در محیط‌های مختلف تولید شد. علت اصلی ساخت لامپ LED بهبود کارایی لامپ‌های قدیمی از نظر روشنایی و بازدهی طولانی‌تر بود. 

نویز لامپ ال‌ای‌دی نویز لامپ ال‌ای‌دی چرا ایجاد می شود ؟

علت ایجاد نویز لامپ ال‌ای‌دی چیست؟

نویز لامپ ال‌ای‌دی می‌تواند به شکل صدای بیز و یا به شکل قطع و وصل نور (چشمک زدن) باشد. هر دو حالت وضعیت ناخوشایندی ایجاد می کند. در ادامه دلایل ایجاد نویز و راه‌های جلوگیری و رفع آن را بررسی خواهیم کرد.

1.سطح ولتاژ غیر استاندارد

ایجاد صدای وزوز مانند در لامپ LED عموما به دلیل آن است که فرکانس وارد شده به لامپ در محدوده استاندارد نیست. مثلا اگر ولتاژ یک لامپ ال‌ای‌دی 120 هرتز باشد باعث ایجاد نوسان و لرزش در لامپ خواهد شد. این صدای مزاحم اگر بلندتر باشد امکان آن وجود دارد که فرکانس در بخش سوئیچینگ در حال تغییر می باشد. 

2.لامپ معیوب

 گاهی اوقات ایجاد صدای نویز و یا چشمک زدن LED نشان دهنده‌ی این است که لامپ شما عمر خود را کرده و می‌بایست تعویض شود. و یا لامپ نصب شده از ابتدا معیوب و دارای اشکال بوده است که این مساله باید توسط کارشناس بررسی گردد. 

3.تداخل مغناطیسی با سایر وسایل الکتریکی

در مواردی نیز امکان دارد که یک لامپ LED به دلایلی با سایر وسایل مغناطیسی هماهنگی نداشته باشد. مثلا ممکن است وقتی یک تلویزیون در محدوده‌ی لامپ LED  روشن می‌شود شما صدای نویز را بشنوید. حتی ممکن است از اتصالاتی در سیم‌کشی ساختمان استفاده شده باشد که باعث ایجاد نویز لامپ ال‌ای‌دی می‌شوند. در این صورت باید موارد زیر بررسی شود: آیا از دیمر (dimmer) مناسب و سازگار با مدل LED استفاده شده است؟ آیا از درایور مناسب LED استفاده شده و این درایور سالم است؟ اگر چند لامپ LED در کنار هم استفاده می‌شوند؛ دقت کنید توان یکسانی داشته باشند و از حداکثر توان مدار مقدار بالاتری مصرف نمی‌کنند. از لامپ ال‌ا‌ی‌دی و لامپ رشته‌ای در کنار هم استفاده نکنید.

4.اتصال در سیم‌کشی ساختمان یا اتصال لامپ

 یک زدگی، اتصال نامناسب و یا قطعی یک سیم در مدار ممکن است باعث ایجاد نویز لامپ ‌ال‌ای‌دی شود. بهتر است این موضوع حتما توسط یک برقکار بررسی گردد. تا هم صدای لامپ رفع شود و هم از آسیب‌های بزرگتر به برق‌کشی ساختمان جلوگیری گردد. هم‌چنین بررسی کنید که آیا لامپ شل بسته نشده است؟

5.اشکال در قطعات جانبی

برخی اوقات لامپ LED شما در زمانی که روشن است هم چشمک می‌زند. در این حالت بررسی نمایید که قطعاتی مانند IC ، خازن، فیوز، مقاومت‌ها، چوک مغناطیسی و... آسیب ندیده باشند. 

6.اتصال اشتباه سیم فاز و نول

برخی از برقکاران سیم نول را به کلید می‌برند و سیم فاز را مستقیما به لامپ وصل می کنند. این مساله شاید در لامپ رشته‌ای باعث مشکل نمی‌شد ولی باعث ایجاد نویز لامپ ال‌ای‌دی می‌شود. 

7.مشکل در کلید برق

 روی برخی کلیدهای برق یک لامپ کوچک قرار دارد که نشان‌دهنده‌ی خاموش یا روشن بودن چراغ است. وقتی کلید در حالت خاموش است، برق کمی برای این چراغ وارد مدار می‌شود. همین موضوع باعث ایجاد صدای نویز و یا چشمک زدن لامپ LED می‌شود.

8.استفاده طولانی مدت

در مواردی دیده شده که استفاده بسیار طولانی از لامپ و ایجاد گرمای زیاد، باعث ایجاد نویز لامپ ال‌ای‌دی شده است. این مشکل با خاموش کردن لامپ برای مدتی و سرد شدن آن رفع خواهد شد. رفع دلایل گفته شده، به شما کمک می‌کند تا علاوه بر داشتن محیطی بی صدا، طول عمر لامپ‌های خود را افزایش دهید. شایان ذکر است که تکنولوژی ساخت لامپ LED مرتبا در حال رشد به سمت لامپ‌های کم‌مصرف‌تر، بی‌ صدا‌تر و پر نور‌تر است. بنابراین اگر مشکل شما با هیچ‌کدام از راه‌حل‌های فوق رفع نشد، از لامپ جدیدتر استفاده نمایید. 

منبع

blog.1000bulbs.com

مقالات مرتبط