نورپردازی آکواریوم

نورپردازی آکواریوم یک ویژگی طراحی است و هم یک ضرورت عملی. نور و روشنایی داخلی اصولی یک آکواریوم ، آن را به عنصری زیبا از دکوراسیون فضا تبدیل می کند، ماهی و گیاهان هر دو برای رشد، کیفیت و شادابی به نورپردازی آکواریوم احتیاج دارند. اما تعیین میزان نور و روشنایی ماهی و گیاهان و کنترل آن می تواند مشکل باشد ، همانطور که در مقاله های قبلی به این نکته اشاره کردیم که لامپ ال ای دی می تواند بهترین گزینه برای روشنایی آکواریوم باشد، در این مقاله به نکاتی در ارتباط با نورپردازی آکواریوم خواهیم پرداخت تا با میزان روشنایی مطلوب مورد نیاز آکواریوم بیشتر آشنا شوید.

نورپردازی آکواریوم

میزان روشنایی در نورپردازی آکواریوم

به طور کلی ، اکثر آکواریوم ها هر روز به هشت تا دوازده ساعت نور نیاز دارند (ده ساعت نقطه شروع خوبی است) ، و نورپردازی آکواریوم توسط چراغ های مخصوص و با طراحی خاص تأمین می شود. اما  نورپردازی آکواریوم شامل طیف وسیعی است و تعیین اینکه چرا هر روز چراغ آکواریوم شما باید در ساعات مشخص روشن شود به عوامل مختلفی بستگی دارد. یکی از این عوامل، تعداد و نوع گیاهان زنده در آکواریوم است، عامل دیگر میزان نور فضای اتاق است، همچنین گونه و نوع ماهی های داخل آکواریوم در میزان نور و طراحی نورپردازی آکواریوم تاثیرگذار هستند. اگر  گیاهان زنده در آکواریوم وجود داشته باشند ، احتمالاً دوره روشنایی و نورپردازی آکواریوم باید به حداکثر برسد. گیاهان حداقل12 ساعت نور و روشنایی در روز نیاز دارند ، اما مدت زمان دقیق آن به تنظیم آکواریوم و گونه های گیاهان بستگی دارد. از طرف دیگر ، اگر مخزن آکواریوم شما فاقد گیاهان آبزی زنده باشد ، نیاز شما به نور کمتر خواهد بود، و فقط نور و روشنایی مورد نیاز ماهی ها است که شرایط نورپردازی آکواریوم را مشخص می کند.

میزان روشنایی در نورپردازی آکواریوم

علت های نورپردازی آکواریوم

دلیل اصلی استفاده از روشنایی و طراحی نورپردازی آکواریوم ، تأمین نور لازم برای گیاهان زنده آبزی برای انجام فتوسنتز مورد نیاز آنها است. درست مانند گیاهان روی زمین ، گیاهان آبزی نیز برای فتوسنتز، و تامین غذا از دی اکسید کربن و آب استفاده می کنند و این نور را هم از طریق نور اتاق و هم از طریق نورپردازی آکواریوم به دست می آورند. معمولاً توصیه می شود گیاهان آبزی در آکواریوم شما با نوع ماهی که نگهداری می کنید مطابقت داشته باشند، گیاهان گرمسیری برای آکواریوم ماهی های گرمسیری و گیاهان آب سرد معتدل برای آکواریوم هایی با گونه های آب سرد مناسب تر هستند، همچنین باید میزان نور متناسب با محیط طبیعی گیاهان انتخاب شود. گیاهان گرمسیری تقریباً در تمام طول سال با دوازده ساعت نور در هر روز رشد می کنند ، مانند گیاهان موز ، جاوا و سرخس. همچنین گیاهان آب سرد با تغییرات فصلی در میزان نور بهترین عملکرد را دارند ، شامل  گونه های آنوبیاس  و نیلوفر. باید به این نکته توجه داشته باشیم که هنگامی که گیاهان زنده جدیدی را به آکواریوم وارد می کنیم ، بهتر است نور را برای مدت طولانی تری روشن بگذارید و طراحی نورپردازی آکواریوم خود را تغییر دهید. این به گیاهان فرصتی بهتر برای ریشه زدن و رشد بیشتر هنگام استقرار در آکواریوم می دهد.

علت های نورپردازی آکواریوم

تاثیر روشنایی اتاق در نورپردازی آکواریوم

تعیین مدت زمان روشن شدن چراغ ها در طراحی نورپردازی آکواریوم به میزان نور محیط موجود در اتاق بستگی دارد. حتی ممکن است شما به هیچ وجه به نور اضافی نیازی نداشته باشید ، به عنوان مثال ، اگر آکواریوم شما در یک اتاق آفتاب گیر رو به جنوب و با پنجره های زیاد یا هال منزلتان فعال باشد، که بیشتر اوقات چراغ های سقف و چراغ های اطرافش روشن هستند ، قطعاً طراحی نورپردازی آکواریوم شما بسیار ساده تر و کم هزینه تر خواهد بود. نور اتاق غالباً غیرمستقیم است و به احتمال زیاد هر چقدر هم که در اتاق نور باشد ، هر روز باید چراغ های آکواریوم را روشن کنید. اما اتاقی که دارای نور مناسب محیط باشد نیازی به روزانه دوازده ساعت روشنایی آکواریوم نخواهد داشت. همچنین بهتر است در زمستان و فصل سرما که روشنایی طبیعی کمتر از باقی فصول است ، روشنایی آکواریوم را بیشتر روشن بگذارید. این باعث رشد بهتر گیاهان آکواریوم می شود. همچنین با طولانی شدن روزها و بیشتر شدن مدت زمان دسترسی نور طبیعی می توان دوره روشنایی آکواریوم را کوتاه ترکرد.

تاثیر روشنایی اتاق در نورپردازی آکواریوم

کنترل روشنایی در آکواریوم

بزرگترین مانع برای حفظ یک دوره یکنواخت روشنایی نورپردازی آکواریوم، این است که صاحبان آکواریوم خاموش و روشن کردن چراغ ها را در ساعات مشخص کاری دشوار می دانند. خوشبختانه روشی آسان و ارزان برای رفع این مشکل وجود دارد. یک تایمر آنالوگ یا دیجیتال خریداری کرده و منبع روشنایی را به آن وصل کنید. فقط کافیست تا زمان روشن و خاموش شدن نورپردازی آکواریوم را تنظیم کنید تا روشنایی مورد نظر را در زمان مشخص بدست آورید. تایمرها برای همه دارندگان آکواریوم بسیار کاربردی و لازم است.

منبع

www.thesprucepets.com

مقالات مرتبط