نور مورد نیاز ایگوانا

امروزه با گسترش تمایل افراد به نگه داری انواع خزندگان، نیاز به لامپ های مختلف که برای نگه داری از این جانوران ضروری است، هم افزایش یافته است. روشنایی هایی نظیر لامپ ماوراء بنفش ، لامپ مادون قرمز و ... از جمله لامپ هایی هستند که برای نگه داری ایگواناها و انواع خزندگان دیگر استفاده می شود. در این مقاله قصد داریم نور مورد نیاز ایگوانا را بررسی کنیم. 

نور مورد نیاز ایگوانا

کدام رنگ نور مورد نیاز ایگوانا است ؟

نور مورد نیاز ایگوانا در رنگ های مختلفی است. به نظر می رسد این خزندگان به لامپ های مختلفی نیاز دارند. نور مورد نیاز ایگوانا در ساعات مختلف روز تغییر می کند. در ساعات روشنایی روز، نور مورد نیاز ایگوانا مهتابی و سفید است. این رنگ نور به بدن آن ها این سیگنال را می فرستند که در روشنایی روز قرار دارند و سیکل بدن آن ها را تنظیم می کند. علاوه بر نور مورد نیاز ایگوانا ، لامپ ها و تجهیزات روشنایی که نصب می کنید باید گرمای مورد نیاز آن ها را تامین کند. 

نور مورد نیاز ایگوانا نور فلورسنت است چرا که این نور اشعه فرابنفش یا یو وی ساطع می کند . نورمورد نیاز ایگوانا یعنی همین اشعه ماوراءبنفش، به این خزندگان زیبا کمک می کند تا بتوانند ویتامین دی زیادی تولید کنند و به آن ها کمک می کند کلسیم مورد نیاز خود را جذب کرده تا بتوانند بدن سالمی داشته باشند. ایگواناها در شب به گرما نیاز دارند بنابراین نور مورد نیاز ایگوانا باید بتواند منبع گرمایی هم برای آن ها باشد و گرمای مطلوبی تولید کند.

نور مورد نیاز ایگوانا  و منبع گرمایشی

نور مورد نیاز ایگوانا می تواند توسط برخی لامپ های خاص نظیر لامپ اولترا ویتالوکس اسرام 300 وات تامین شود. این لامپ هم اشعه uva و هم اشعه uvb ساطع می کند. در حالیکه لامپ های فلورسنت نور خوبی ساطع می کنند اما گرمای مناسبی ندارند حتی اگر چند تا از آن ها را نصب کنیم باز هم گرمای مورد نیاز ایگوانا را تامین نمی کنند. 

بنابراین برای تامین نور مورد نیاز ایگوانا و گرما هم باید لامپ فلورسنت و هم رشته ای نصب کنیم. برای انعکاس بهتر نور و گرما و تامین بهتر نورمورد نیاز ایگوانا می توانید از چراغ های رفلکتوری استفاده کنید تا میزان نور دریافتی و زاویه نور بهتری داشته باشید. بهتر است که لامپ و چراغ را بیرون محیط قرار دهید

 نور مورد نیاز ایگوانا  و منبع گرمایشی

نور مورد نیاز ایگوانا در شب

برخی روشنایی ها برای استفاده خزندگان در شب تولید می شوند. رنگ های سبز، آبی و قرمز رنگ های مورد نیاز ایگواناها هستند. شما باید این رنگ ها را با لامپ هایی که قابلیت دیمر شدن دارند برای آن ها ایجاد کنید. برای تامین نور مورد نیاز ایگوانا از لامپ های شفاف که نور مستقیم و بسیار روشن ساطع می کنند خودداری کنید. ایگوانا ها موجودات عجیبی هستند که نیازهای عجیب تری دارند. برخی از آن ها با نور بنفش یا آبی راحت و برخی نور قرمز را ترجیح می دهند. اگر ایگوانای شما در طول شب آشفته است و تکان می خورد و به یک رنگ نور مشخص واکنش نشان می دهند و هیچ مورد دیگری در محیط تغیی نکرده باید رنگ نور را تغییر دهید. 

برای تامین نور مورد نیاز ایگوانا درشب می توانید اگر محل نگه داری آن دارای پنجره است، پرده را کنار زده و اجازه دهید از نور ماه و ستارگان و یا حتی نور خیابان ها بهره ببرد. این نور باید به طور غیرمستقیم باشد که خواب آن ها را مختل نکند. 

همواره به خاطر داشته باشید که ایگوانای شما هم به نور uva و هم به نور uvb نیاز دارد. در واقع ایگواناها هم نور ماوراءبنفش هم نور مادون قرمز نیاز دارند بنابراین قبل از هرچیز باید لامپ های مخصوص و مورد نیاز آن ها را تامین کنید

 منبع

iguana101.com

 

مقالات مرتبط