نور مناسب زمان خواب

امروزه انواع لامپ های مختلف نظیر لامپ ال ای دی و...  وارد خانه های ما شده اند. خواب شبانه را مي توان به عنوان يكي از بهترين گزينه هاي ممكن براي رفع خستگي هاي روزانه معرفي كرد. يك خواب مناسب مي تواند شما را براي يك روز جديد آماده و سرحال كند. در نتيجه كيفيت خواب از اهميت بسيار زيادي برخوردار است. المان هاي بسيار زيادي وجود دارند كه مي توانند كيفيت خواب شما را تحت الشعاع قرار دهند. در اينجا مي خواهيم نور مناسب زمان خواب را بررسي كنيم. براي اين كار از دو مقياس رنگ و كلوين استفاده خواهيم كرد.

نور مناسب زمان خواب

مقياس كلوين و نور مناسب زمان خواب

در گام اول، براي پيدا كردن نور مناسب زمان خواب ، نياز به يك مقياس شهودي داريم. درجه بندی کلوین در یک لامپ یا وسایل نشان دهنده سایه نور سفیدی است که از آن منبع ساطع می شود. همانطور که نور خورشید از سایه های نارنجی در صبح و عصر به آبی در وسط روز تبدیل می شود، نورهای مصنوعی نیز دمای رنگ خاصی را ساطع می کنند. مقياس كلوين : دمای رنگ بر حسب درجه کلوین در مقیاسی از 1000 تا 10000 اندازه‌گیری می‌شود که به كمك اعداد بهمراه علامت K بعد از آنها نشان داده می‌شود، مانند 3000K یا 5500K. پیروی از اين مقیاس براي پيدا كردن نور مناسب زمان خواب آسان است. هر چه عدد در مقیاس کلوین کمتر باشد، نور گرمتر و نارنجی تر خواهد بود. هر چه عدد در مقیاس بیشتر باشد، نور آبی تر خواهد بود.

یک نقطه مرجع خوب، خود خورشيد است. اندازه اين مقياس براي خورشید در ظهر 5780 کلوین است. اگر به مقیاس دمای رنگ خورشيد نگاه کنید، متوجه خواهید شد که نور شروع به لمس لبه‌های محدوده نور آبی رنگ می‌کند. بنابراین، آنچه شما به عنوان نور سفید درک می کنید، در واقع کمی آبی است. براي لامپ‌های معمولی خانگی مي توان از لامپ‌هایی در محدوده 2000-3000 کلوین استفاده كرد. دماي رنگ براي یک شمع تقريبا 1900K مي باشد، بنابراین می توانید ببینید که شمع نوري گرم و زرد را از خود ساطع می کند. به خاطر داشته باشید که همه اینها طيف هايي از نور سفید هستند.

مقياس كلوين و نور مناسب زمان خواب

استفاده از رنگ‌ها براي تنظيم نور مناسب زمان خواب

با مقياس كلوين آشنا شديم. همچنين به ارتباط اين مقياس با رنگ ها پي برديم. اما اين مقياس چگونه مي تواند در انتخاب نور مناسب زمان خواب به ما كمك كند؟ براي اين منظور بايد به بررسي نورهاي مناسب زمان خواب بپردازيم. اين كار مي تواند ما را تا حد بسيار خوبي، در انتخاب ديوايس هاي روشنايي اتاق خوابمان راهنمايي كند. براي انجام اين كار بالاترين و پايين ترين رنگ هاي اين مقياس را مورد بررسي قرار مي دهيم. 

نور آبي

تحقيقات انجام شده براي نور مناسب زمان خواب به خوبي نشان مي دهند که قرار گرفتن در معرض نور آبی می تواند بر کیفیت خواب شما تاثیر منفی بگذارد. صفحه نمایش های الکترونیکی، چراغ های LED و چراغ های فلورسنت همگی می توانند حاوی نور آبی باشند. یک مطالعه کوچک قدیمی‌تر منبع مورد اعتماد در سال 1991 و یک مطالعه در سال 2016 روی موش‌ها شواهدی را نشان داد که نور سبز نيز می‌تواند بر سطح ملاتونین تأثیر منفی بگذارد.همانطور كه مي دانيد اين دو رنگ در بازه بسيار نزديكي از طيف كلوين قرار گرفته اند. همان مطالعه سال 2016 نشان داد که نور بنفش می تواند تأثیری مشابه نور آبی داشته باشد. با این حال، هیچ تحقیقی در مورد تأثیر نور بنفش در انسان وجود ندارد. 

نور قرمز

هنگام انتخاب نور مناسب زمان خواب ، نور قرمز به مراتب بهترین انتخاب است. به طور طبیعی، بیدار شدن در نیمه شب ایده آل نیست، با این حال، قرار دادن چشمان خود در معرض نور قرمز بهتر از آبی یا سبز خواهد بود. شبکیه چشم ما دارای سلول های حساس به نور ویژه است که در جامعه علمی به نام ipRGC شناخته می شود که ساعت داخلی بدن ما را نیرو می دهد. این سلول ها به طول موج ها یا رنگ های مختلف حساس هستند که سیگنال هایی را به مغز ما ارسال می کنند. طبق مطالعه‌ای در دانشگاه ایالتی اوهایو انجام شده است، به نظر می‌رسد که این حسگرها به نور آبی يا سبز حساس‌تر بوده و به مغز ما می‌گویند که روز است. در حالی که تاریکی کامل همیشه بهترین گزینه برای چرت زدن است، اگر اغلب از خواب بیدار می شوید و نیاز به دیدن دارید، نور مناسب زمان خواب را با رنگ قرمز يا نارنجی تنظيم كنيد، زیرا چشمان شما کمترین حساسیت را به این رنگ دارند.

منبع

www.shineretrofits.com

مقالات مرتبط