نور آبی رشد گیاه

نگهداری از گل ها و گیاهان در منزل یا محل کار، می تواند تاثیر بسزایی را در روحیه و حس طراوت و تازگی انسان بگذارد. نور یکی از عوامل مهم و تاثیر گذار در رشد گیاهان می باشد. خرید لامپ رشد گیاه امروزه بسیار رواج پیدا کرده است. گیاهان نیز مانند تمام موجودات دیگر برای بقاء و ادامه زندگی به انرژی و نور نیاز دارند. و نور نقش بسزایی را در فرآیند فتوسنتز گیاهان ایفا می کند. امروزه نور آبی رشد گیاه از اهمیت بسیاری در میان سایر رنگ های نور مصنوعی برای رشد گیاهان برخوردار است. چرا که نور آبی رشد گیاه سبب تحریک گیاهان برای رشد سریع تر و افزایش شاخه ها و برگ ها میشود. 

نور آبی رشد گیاه

تاثیر نور آبی رشد گیاه در روند رشد و بهبود کیفیت گیاهان

نور مرئی از چندین طیف رنگی تشکیل شده است که رنگ آبی و قرمز اهمیت بسیار زیادی برای رشد گیاهان و تسریع در انجام فرآیند فتوسنتز دارند. البته همانطور که میدانید نور اصلی برای رشد و نمو گیاهان، نور خورشید می باشد. ولی در جوامع امروزی که آپارتمان نشینی و مکانهای کم نور به اوج خود رسیده، دسترسی به نور مستقیم خورشید مشکل تر شده است. به همین دلیل  نور های مصنوعی مانند نور آبی رشد گیاه که طول موج های مناسب برای فتوسنتز گیاهان را تامین می کند، از اهمیت بالایی برخوردار شده اند.

همچنین تولید محصولات کشاورزی در محیط های سرپوشیده در مقایسه با فضای باز، مزایای مشخص و منحصر به فردی را دارد. امروزه محققان دریافته اند که استفاده از چراغ های LED قرمز-آبی رشد، در روند رشد و پرورش گیاهان و محصولات کشاورزی می تواند بسیار مفید و منجر به تولید محصولات با کیفیت تر شود. پرورش دهندگان گیاهان و محصولات کشاورزی می توانند با کنترل شرایط رشد مانند کیفیت، کمیت و مدت زمان قرار گرفتن در معرض نور آبی رشد گیاه ، دما، سطح دی اکسید کربن، رطوبت نسبی و میزان آب و مواد مغذی ارائه شده به گیاهان، به تولید محصولات هیدروپونیک گلخانه ای با مزایای فراوان دست یابند.  

تاثیر نور آبی رشد گیاه در روند رشد و بهبود کیفیت گیاهان

تاثیر نور آبی رشد گیاه در گل های خانگی

در سالهای قبل که پرورش دهندگان محصولات گلخانه ای برای روشنایی متکی به نور خورشید بودند، با چالش های بسیاری مواجه بودند. چرا که شیشه ها تقریبا 50 درصد نور لازم برای فرآیند فتوسنتز را مسدود و منعکس می کردند. در نتیجه گیاهان رنگدانه های مورد انتظار برای محصولات و سبزیجات را تولید نمی کردند. امروزه با قرار دادن محصولات در معرض نور آبی رشد گیاه، معضلات قبلی حل شده و کشاورزان به محصولات با کیفیت تری دست یافته اند.

مزایای استفاده از چراغ های LED برای رشد گیاهان

از مزایای استفاده از چراغ های رشد LED یا همان نور آبی رشد گیاه می توان به موارد زیر اشاره کرد: گیاهانی که با استفاده از نور LED رشد می‌کنند، نسبت به گیاهانی که با استفاده از منابع نوری دیگر رشد می‌کنند، فنل، فلاونوئید و آنتی‌اکسیدان بیشتری تولید می‌کنند. گیاهانی که در معرض نور آبی رشد گیاه قرار می گیرند، حاوی سطوح بالاتری از کلروفیل هستند که این نور به گیاهان اجازه می دهد تا انرژی بیشتری برای فتوسنتز بگیرند.

گیاهانی که با استفاده از چراغ های رشد LED تولید می‌شوند، در مقایسه با گیاهانی که با استفاده از سایر انواع منابع روشنایی رشد می‌کنند، ساختار و اندازه برگ بزرگ‌تری دارند. استفاده از چراغ های رشد LED در پرورش گیاهان. استفاده از نور آبی رشد گیاه نه تنها مقرون به صرفه است، بلکه منجر به تولید گیاهان و محصولات بهتر و با کیفیت تر می شود. چراغ های رشد LED بهترین گزینه و انتخاب در مقایسه با سایر روش های روشنایی سنتی می باشند. بنابراین نور آبی رشد گیاه در واقع روشنایی آینده ی کشاورزی نوین است.

امروزه چندین نوع لامپ رشد گیاه وجود دارد که می توان متناسب با اهداف مختلف مانند پرورش گل و گیاه یا محصولات کشاورزی از آنها برای بهبود در روند رشد گیاهان بهره برد. در میان انواع چراغ های مخصوص رشد گیاه مانند مدل های متال هالید، فلورسنتی،LED، سدیمی فشار بالا، چراغ های LED با تامین نور آبی رشد گیاه و بازده نوری بالا در کنار تولید گرمای کمتر، بهترین گزینه می باشند.

 البته در کنار استفاده از نور آبی رشد گیاه باید روند رشد طبیعی گیاهان را نیز شبیه سازی کرد و طبق روش معمول، باید گیاهان ساعاتی از شبانه روز را در تاریکی قرار بگیرند تا خللی در روند رشد آنها  ایجاد نشود. علاوه بر این در صورت استفاده از نور آبی رشد گیاه ، باید آبیاری گیاهان به دلیل کاهش تبخیر، کمتر شود. همچنین امروزه با رشد و پیشرفت تکنولوژی، چراغ های رشد گیاهان در انواع سرپیچ دار، وال واشر، پایه دار و پروژکتوری تولید شده اند که متناسب با نوع گیاهان و مکان مورد نظر می توان از هر کدام از آنها استفاده کرد. 

منبع

www.aisledlight.com

مقالات مرتبط